• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4501 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ آبان

در مراسم اهداي جايزه خشت طلايي ديپلماسي شهري و شهر ايده‌آل مطرح شد

حال شهرهاي‌ ما خوب نيست

گروه اجتماعي| چهارمين مراسم جايزه جهاني خشت طلا كه به مناسبت روزجهاني شهرها در تهران برپا مي‌شود در حالي برگزار شد كه مهدي جمالي‌ن‍ژاد رييس سازمان شهرداري‌ها در آن گفت: امروز بايد به جاي مديران شهري دنبال طبيبان شهري باشيم.

اين در حالي است كه پيروز حناچي، شهردار تهران كه او نيز در همين مراسم سخنراني داشت «خشت طلايي» را فرصتي براي افزايش كيفيت زندگي شهري توصيف كرد.

در اين مراسم سخنگوي وزارت امور خارجه نيز حضور داشت و گفت: ديپلماسي شهري مي‌تواند، ساز و كار مناسب براي پيام عدالت‌طلبي و آزادگي ملت بزرگ ايران به جهانيان باشد. به گفته سخنگوي وزارت امور خارجه امروز ۱۴۰ قرارداد خواهر خواندگي ميان تهران با ساير شهرهاي دنيا منعقد شده كه جز دو قرارداد بقيه مربوط به چهل سال اخير بوده است. اين جايزه با هدف ارتقاي كيفيت زندگي و توسعه ارتباطات تهران برگزار شد، شهرداري تهران با هدف گسترش تعاملات مثبت و اثر‌بخش با ساير كشورها، همكاري‌هاي بين‌الملل و منطقه‌اي را در دستور كار قرار داده است و اينك در راستاي ايجاد شهرهاي هوشمند، تاب‌آور و زيست‌پذير شكل گرفته كه در هفت محور معماري، تاب‌آوري، ميراث، بازآفريني و... برگزار شد كه براي اولين‌بار١٩٧ پروژه از داخل كشور و ٣٢٢ پروژه از ٢٧ كشور دنيا موفق به ارسال آثار شدند كه شاهد رشد ١٠٠ درصدي ارسال آثار بوديم. براساس گزارش شهرنوشت «پيروز حناچي» شهردار تهران گفت: ورودتان را به شهر تهران خوشامد مي‌گويم؛ شهري كه از نوادر جهاني‌ است؛ در شمال شهر تهران ارتفاعاتي داريم كه نقطه نهايي‌شان 4هزار و 400 متر بالاتر از سطح درياست و دماي كمتر از ١۵ درجه زير صفر دارد، از سوي ديگر در مناطق جنوبي شهر شن‌هاي رواني داريم كه بستر پرورش شتر است؛ اين تنوع اقليمي از خصايص كمياب تهران است: پايتخت ٢٠٠ ساله ايران. حناچي سخنان خود را اين طور ادامه داده است: ما تا دهه ٣٠ در ايران تنها يك كلانشهر داشتيم و امروز با ١۵ كلانشهر يا شهرهايي در آستانه كلانشهر شدن مواجهيم. در دهه ٣٠ نسبت جمعيت شهري به جمعيت روستايي كشور ٣٠ به ٧٠ بود و براساس آخرين سرشماري‌هاي رسمي، حالا اين نسبت كاملا برعكس شده است؛ اين اتفاق با آهنگي كندتر در جهان نيز در حال افتادن است.

شهردار تهران اغلب مشكلات كلانشهرهاي دنيا را مشابه يكديگر دانست و توضيح داد: آلودگي هوا و ترافيك و تغييرات آب و هوايي كه جزو مشكلات اصلي زمين به شمار مي‌رود، در شهرها و كلانشهرها موضوعيت مهمي دارند. كنترل فقر و حاشيه‌نشيني و كنترل اسكان رسمي كه در پيام همكارانم در سازمان ملل نيز مورد اشاره قرار گرفت از ديگر دغدغه‌هاي مهم كلانشهرها هستند. مشكلات آب، بهره‌وري انرژي و استفاده از سوخت‌هاي فسيلي، همه و همه مشكلات مشابه و مشترك كلان‌شهرها به شمار مي‌روند.

او تاكيد كرد: اميدواريم با نگاه جديدي كه در مديريت تهران تعقيب مي‌شود، اين رويداد را فرصتي براي افزايش كيفيت زندگي در تهران و باقي شهرهاي ايران بدانيم و از تجربيات مفيد ديگر كشورها نيز بهره ببريم.

همچنين و براساس گزارش ايلنا جمالي‌نژاد در چهارمين مراسم جايزه جهاني خشت طلا كه به مناسبت روز جهاني شهرها برگزار شد،گفت: يك زماني بحث شهر اخلاق، شهر تاب‌آور، شهر زيست‌پذير و غيره مطرح بود اما همه اين مسائل و توجه به آنها نسخه‌ شفابخشي براي شهرها نبوده و نيستند. او با بيان اينكه جاي سوال است كه چرا با وجود اين همه پروژه‌، پل و غيره هنوز هم حال شهرهاي‌ ما خوب نيست، افزود: يادمان رفته كه شهر موجود زنده است و هم روح و هم كالبد دارد و اگر همه جوانب آن را در نظر نگيريم، نمي‌توانيم مشكلات را حل كنيم. رييس سازمان شهرداري‌ها با بيان اينكه شهرهاي اسلامي مصاديق كاملي از شهرهاي ايده‌آل هستند، گفت: در شهرهاي اسلامي همه صفات انساني و الهي در نظر گرفته شده و معتقدم بايد به جاي مديران شهري دنبال طبيبان شهري باشيم تا آنها بتوانند با در نظر گرفتن همه جوانب و ابعاد وجودي شهرها مشكلات را حل كنند. در همين حال، سيد عباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشور با بيان اينكه ديپلماسي‌هاي نوين پديده‌اي موثر در بستر جامعه جهاني است، اظهار داشت: اگر در گذشته نه چندان دور ديپلماسي در انحصار دولت‌ها بود اما امروزه كنشگران وارد عرصه ديپلماسي شدند و ديپلماسي‌هاي نوين پديده مدرن در بستر جامعه جهاني شكل گرفت كه مكمل ديپلماسي سنتي است. موسوي در اين باره تصريح كرد: امروز برخلاف يك قرن پيش كه افكار عمومي مردم هيچ تاثيري در سرنوشت جامعه نمي‌گذاشت نقش مهمي در توسعه در سطوح مختلف اجتماعي و بين‌المللي يافته است. موسوي با اشاره به اينكه افكار عمومي در گذشته هيچ تاثيري در سياست دولت‌ها نداشته است، افزود: معرفي افكار عمومي و مردم نقش تعيين‌كننده در عرصه سياست و اجتماع دارند و در همين راستا يكي از شناخته شده‌ترين گونه‌هاي ارتباط مردمي به نام مقوله خواهرخواندگي شكل گرفته است كه حدود يك قرن قدمت دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: ديپلماسي شهري مي‌تواند ساز و كار مناسب براي پيام عدالت‌طلبي و آزادگي ملت بزرگ ايران به جهانيان باشد و انجام پروژه‌ها در قالب قراردادهاي خواهرخواندگي و اقسام ديگر ديپلماسي همانند ابتكار خشت طلايي تهران و ديگر همكاري‌هاي مردمي در حوزه‌هاي مختلف مي‌تواند در تقويت و تحكيم صلح و دوستي و مصالح مشترك بشري نقش ‌تعيين‌كننده داشته باشد.

او در اين باره افزود: وزارت خارجه ايران اهتمام زيادي به انواع ديپلماسي‌هاي نوپديد دارد و مي‌تواند نقش محوري در يكپارچه‌سازي ميان بخش‌هاي مختلف با موضوع ديپلماسي عمومي و ديپلماسي شهري را با هم‌افزايي و استفاده از اين ظرفيت به نحو مطلوب‌تري در راستاي تحقق مصالح مردم به انجام رساند.

پيام آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل متحد در چهارمين مراسم جايزه جهاني خشت طلايي تهران از سوي نماينده سازمان ملل در ايران قرائت شد.

او در بخشي از پيام خود نوشته بود: امروزه بيش از نيمي از جمعيت جهان در شهرها زندگي مي‌كنند و تخمين زده مي‌شود تا پايان سال 2050 اين نسبت به دوسوم برسد. هنوز بسياري از سازه‌هايي كه براي اسكان و ارايه خدمت به اين جمعيت شهرنشين رو به افزايش است ساخته نشده و حتي ساخت شهرهاي جديد ديگري نيز مورد نياز خواهد بود. اين امر فرصت‌هاي بسياري را براي ايجاد راه‌حل‌هاي كارآمد در خصوص موضوعاتي مانند تغييرات اقليمي فراهم آورده و راه‌هاي جديدي را به سمت آينده‌اي پايدارتر به روي ما مي‌گشايد.شهرها بيش از دوسوم انرژي جهان را مصرف مي‌كنند و توليدكننده بيش از 70درصد از گازهاي گلخانه‌اي هستند.

 

براي تاب‌آوري شهر تهران كم كار كرده‌ايم

يكي ديگر از سخنرانان مراسم جايزه خشت طلايي، محسن هاشمي، رييس شوراي اسلامي شهر تهران بود. او با بيان اينكه معتقدم مديريت شهري هنوز در حوزه تاب‌آوري شهري گام مثبتي بر نداشته‌ است و كارهاي بسيار زيادي را بايد انجام دهيم، افزود: مقاومت شهر در مقابل سيل و زلزله و ساير بلاياي طبيعي بايد افزايش پيدا كند. محسن هاشمي با اشاره به ديپلماسي شهري به عنوان يكي از زيرمجموعه‌هاي ديپلماسي عمومي كه مي‌توان از آن بهره برد، گفت: يك‌بار از دستگاه ديپلماسي درخواست كرديم كه از پتانسيل ديپلماسي شهري براي مخابره پيام تحريم‌هاي ظالمانه به جهان استفاده كند اما از اين فرصت استفاده نشد. رييس شوراي شهر تهران در اين باره ادامه داد: سياست خارجي از دو طريق مسائل را دنبال مي‌كند كه يكي ديپلماسي كلاسيك كه توسط ديپلمات‌ها پيگيري مي‌شود و بعدي ديپلماسي عمومي كه استفاده از ساير شيوه‌هاست. به گفته هاشمي، ديپلماسي مدني و شهري متعارف‌ترين موارد ديپلماسي عمومي است؛ ديپلماسي رسانه‌اي استفاده از همان افكار عمومي است.او با بيان اينكه ديپلماسي مدني مربوط به استفاده از سازمان‌هاي مردم‌نهاد است، گفت: اين حوزه با استفاده از تهييج افكار عمومي مي‌تواند از جامعه مدني بهره برد و منافع كشورها را دنبال كند. رييس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه ديپلماسي شهري سومين شكل متداول ديپلماسي است، گفت: دولت‌هاي محلي ديپلماسي‌هايي را پيگيري مي‌كنند كه گاهي منطبق بر ديپلماسي‌هاي كشورها نيست اما قدرت‌هاي بزرگي را به همراه خود دارد. او تاكيد كرد كه دستگاه ديپلماسي ما از اين مدل ديپلماسي استفاده نكرده است و يك‌بار از دستگاه ديپلماسي خواستيم تا پيام‌هايي را از شوراهاي شهر سراسر كشور به جهان مخابره كند اما اين كار انجام نشد.

 

دو شهر ايران در شبكه شهرهاي خلاق

حال شهرهاي ما در حالي خوب نيست كه همين هفته قبل دو شهر از شهرهاي ايران به شبكه شهرهاي خلاق سازمان‌ آموزشي، علمي ‌و ‌فرهنگي ‌ملل ‌متحد (يونسكو) پيوست. براساس اعلام كميته ملي يونسكو در ايران، بندرعباس به عنوان شهر خلاق در زمينه صنايع‌دستي و سنندج به عنوان شهر خلاق در زمينه موسيقي انتخاب شده‌اند. شبكه شهرهاي خلاق يونسكو در سال ۲۰۰۴ و
به منظور ترويج همكاري ميان شهرهايي كه از خلاقيت به عنوان عاملي راهبردي براي پيشرفت پايدار شهري استفاده كرده بودند، ايجاد شد.

اين شبكه ۷ حوزه خلاق صنايع‌دستي، هنرهاي بومي، هنرهاي رسانه‌اي، فيلم، طراحي، خوراك‌شناسي، ادبيات و موسيقي را پوشش مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون