• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4502 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان

برخيز و اول بكش (310) فصل بيست و هشتم

جنگ تمام‌عيار- سايه حملات انتحاري بر اسراييل

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

يك‌بار ديگر «آي‌دي‌اف» ايمان آورد كه عرفات به‌دنبال آن است كه حملات بيشتري را عليه اسراييل تحريك كند در حالي كه شين بت معتقد بود كه او فقط ديوانه‌وار به دنبال آن است كه مبادا حمايت فلسطيني‌ها را به نفع حماس از دست بدهد. تا آن زمان، صدها فلسطيني در انتفاضه كشته شده بودند در حالي كه فقط تعداد انگشت‌شماري از سربازان ‌اي‌دي‌اف و شهرك‌نشين‌ها جان‌شان را از دست داده بودند. هر چند كه حملات انتحاري حماس كه شروع شد از مقياس گذشته فراتر رفت. يووال ديسكين، معاون رييس شين‌بت گفت؛ «هر قدر حملات انتحاري افزايش مي‌يافت و موفق مي‌شد، حمايت از حماس به همان نسبت هم به‌طور مستقيم افزايش مي‌يافت.»

از دست دادن برادران عوض‌الله و آرشيو آن يك ضربه بزرگي بود اما حماس تحت رهبري شيخ ياسين شروع به بازسازي خود كرد و آن همچنانكه بازسازي مي‌شد شروع به استفاده بيشتر و بيشتر از حملات انتحاري عليه شهروندان اسراييلي مي‌كرد.

در 18 ماه مه‌ سال 2001، يك عامل حماس كه يك كت بلند آبي تيره پوشيده بود، جلوي ايست بازرسي در خارج از «هاشرون مال» در نزديكي نتانيا رفت. او كه ايستاده بود و وارد نمي‌شد سوء‌ظن محافظان را برانگيخت. اين مرد سپس خود را منفجر كرد و 5 نفري كه در آنجا ايستاده بود را كشت. در اول ماه ژوئن يك بمب‌گذار انتحاري ديگر 21 جوان را كه اكثر آنها مهاجران يهودي از روسيه بودند و در صفي براي ورود به ديسكو تك در ساحل تل‌آويو ايستاده بودند، كشت. مالك اين سالن رقص، شلمو كوهن كه در كماندوهاي دريايي خدمت كرده بود با چشماني اشك‌آلود گفت؛ «اين بدترين چيزي بود كه من در طول عمرم ديده بودم.» بمب‌گذاران انتحاري تا اوايل نوامبر تقريبا هر هفته و گاهي اوقات هر چند روز در خيابان‌هاي اسراييل ضربه مي‌زدند. در اول دسامبر 3 بمب‌گذار به‌طور پي‌در‌پي 11 نفر را در بازار كنار خيابان بن‌يهودا بيت‌المقدس، همان مكاني كه در سال 1997 حمله انتحاري صورت گرفته بود كه منجر به تلاش براي ترور خالدمشعل شده بود، كشت. روز بعد يك نفر از نابلس خودش را در اتوبوسي در حيفا منفجر كرد كه 15 نفر را كشت و 40 نفر را مجروح كرد. فرمانده پليس در منطقه شمالي زماني كه به آنجا رسيد و صحنه را ديده بود، گفت؛ «ما با يك حمله همه‌جانبه روبه‌رو هستيم.»

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون