• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4502 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان

در جريان استيضاح رييس‌جمهور امريكا صداي جمهوريخواهان هم درآمده است

دردسرهاي توييتري ترامپ

گزارش و ترجمه: محمدجواد موسوي‌زاده

 

 

همه ‌چيز از يك توييت شروع شد. پس از عدم همراهي برخي جمهوريخواهان با ترامپ در ماجراي طرح استيضاح او به دليل محتواي مكالمه با رييس‌جمهور اوكراين، ترامپ در توييتي جمهوريخواهاني كه از او حمايت نمي‌كنند را بدتر از دموكرات‌ها توصيف كرد و هر آن كه حامي او نيست را فردي پست و فرومايه خواند.

اين توييت واكنش‌هاي بسيار زيادي را در پي داشت و موجي از حملات به او توسط جامعه امريكايي، حتي از جانب جمهوريخواهان را آغاز كرد. در همين راستا 3 نامزد جمهوريخواه با حضور در برنامه «همشهري» شبكه «سي‌ان‌ان» در پاسخ به سوالي از سوي گلوريا برگر، تحليلگر سياسي ارشد اين شبكه دراين خصوص نامزدي ترامپ در انتخابات 2020 را به چالش كشيدند.

بيل ولد، فرماندار سابق ماساچوست و از سياستمداران جمهوريخواه گفت: «من نظر خود را برمي‌گردانم، ترامپ فردي بي‌مسووليت است و براي امريكا و نظام قانون اساسي حكومت خطرناك است. او همچنين بيان كرد كه از حذف ترامپ از قدرت حمايت مي‌كند اما در حال حاضر مجلس سنا، مجلسي نيست كه در مقابل او بايستد تا او را از قدرت حذف كند. ولد ترامپ را مستحق آن دانست كه تحت پيگيرد قرار بگيرد و استيضاح شود. ما بايد از شر او خلاص شويم و تاكيد كرد كه ما بايد چنين كنيم». در ادامه اين برنامه جو والش، نماينده سابق جمهوريخواه كنگره، ترامپ را كودك، خائن و ترسو خواند و گفت: «او ديروز از عبارت «انسان فرومايه» استفاده كرده و فردا بدتر از آن را مي‌گويد و همين‌طور به حركت در مسير وقاحت و زشتي ادامه مي‌دهد». اين سياستمدار در ادامه حرف‌هايش از استيضاح ترامپ دفاع كرد و گفت: «ما بايد در جهت حذف و استيضاح او قدم‌ برداريم».

سنفورد فرماندار سابق جمهوريخواه كاروليناي جنوبي در ادامه اين برنامه با تاييد نظرات قبلي گفت: اين خيلي مهم است كه ما با او همراهي نمي‌كنيم. ترامپ در حال از بين بردن استانداردها و هنجارهاي سياسي است كه محصول 200 سال گذشته كشور ماست».

در ادامه و در واكنش به اين صحبت‌ها استفان گريشام دبير مطبوعاتي كاخ سفيد در تماس تلفني با برنامه «فاكس- فريند» در پاسخ به اين سوال كه آيا ترامپ از اين گفته خود پشيمان است يا خير، با حمايت از رييسش گفت: «نه، او نبايد باشد. افرادي كه عليه او كار مي‌كنند و كساني كه عليه او بوده‌اند و در حال فعاليت هستند تا رييس‌جمهوري را از ترامپ بگيرند بايد شرمنده باشند، اين خيلي وحشتناك است كه برخي عليه رييس‌جمهوري كار مي‌كنند كه نتايج عملكرد خود را ارايه مي‌دهد و از روز اول با چنين رويه‌اي عمل كرده است». او ادامه داد: «حقيقت اين است كه برخي سعي مي‌كنند تا همه اقدامات ترامپ را نفي كنند و كارهاي خوبي را كه ترامپ براي مردم امريكا انجام مي‌دهد مورد تخريب قرار دهند، البته كه اين افراد شايسته هستند كه با چنين زبان سختي با آنان سخن گفت. در واقع ترامپ انتظار حمايت همه‌جانبه از جمهوريخواهان در ماجراي «اوكراين گيت» را داشت اما برخي جمهوريخواهان پشت او را خالي كردند».

«ويليام تيلور»، ديپلمات كهنه‌كار و افسر سابق ارتش امريكا كه كاردار سفارت امريكا در اوكراين است در روزهاي اخير مقابل اعضاي سه كميته مجلس نمايندگان امريكا عليه «دونالد ترامپ»، شهادت داد و گفت كه او اعطاي كمك امنيتي به اوكراين را به تحقيقات از كسب و كار «جو بايدن»، يكي از نامزدهاي حزب دموكرات در انتخابات ۲۰۲۰ امريكا منوط كرده بود.

گفتني است ترامپ افراد غيرهوادار خود را براي كشور خطرناك توصيف كرده و خواستار توقف به كارگيري آنها در دولت شده است، اما ماجراي استيضاح ترامپ ادامه دارد و هر روز ابعاد تازه‌اي از آن منتشر مي‌شود.

منابع: برنامه Citizen از شبكه سي‌ان‌ان - مصاحبه دبير مطبوعاتي كاخ سفيد با فاكس و منتشر شده در نشنال ريويو.

 


كيوسك

اكونوميست

جلد اين هفته «اكونوميست» درباره تاسيسات نفتي آرامكو در عربستان سعودي است با اين تيتر «آخرين قطره». «سياست بريتانيايي؛ انتخابات برگزيت در راه است»، «بازار پول؛ كار درست را انجام بده»، «آينده مديريت تحصيلات»، «اقتصادي؛ حالا آسان است»، «رابطه امريكا و تركيه؛ بهار طولاني»، ‌«نيروي ارتش اندونزي»، ‌«رسانه‌ها و سياست»، ‌«آلمان شرقي؛ سي سال بعد از فرو ريختن ديوار» و... گزارش‌هاي ديگر اين هفته «اكونوميست» است.

 

نيويوركر

«سروصداي نيويورك» طرح جلد اصلي اين هفته «نيويوركر» است كه ريچارد مگواير آن را طراحي كرده است. «برگزيت چطور تمام مي‌شود»، «پروفايل؛ سوزي باتيسز»، «آناليز سياسي؛ رييس‌جمهور بخت ‌برگشته اوكراين طعم شلاق ترامپ را چشيد»، «كتاب؛ زني كه به ساخته شدن هاليوود كمك كرد»، «چرا نمي‌توانيم واقعيت را درباره سن و سال بگوييم»، «ستاره‌شناسي در قرن نامطمئن‌ها»، «آدام درايور؛ مرد اصلي» و... گزارش‌هاي ديگر اين هفته «نيويوركر» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون