• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4502 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان

خبر

انتقاد تند نخست‌وزير مالزي از تحريم‌هاي امريكا عليه ايران

ماهاتير محمد نخست وزير مالزي روز يكشنبه گفت: كشورش كه يكي از شركاي تجاري بزرگ ايران است، به دليل تحريم‌ها نمي‌تواند با تهران مبادلات تجاري داشته باشد. به گزارش پايگاه خبري «فري مالزي تودي»، وي كه در يك كنفرانس مطبوعاتي در حاشيه سي و پنجمين اجلاس سران اتحاديه جنوب شرق آسيا موسوم به
«آ. سه. آن.» سخن مي‌گفت، با يادآوري اين مساله كه در اين اجلاس اشاره‌اي به اين تحريم‌ها نشد، افزود: به كارگيري تحريم‌ها، خلاف قانون است. وي گفت: هيچ تبصره‌اي در سازمان ملل وجود ندارد مبني بر اينكه كشوري كه از كشوري ديگر ناخشنود است، مي‌تواند تحريم‌هايي را بر آن كشور و ديگر كشورهاي طرف معامله با آن اعمال كند. ماهاتير محمد با تاكيد بر اينكه اكنون مالزي نيز مشمول تحريم است، افزود: تحريم‌ها صرفا در مورد يك كشور به اجرا گذاشته نمي‌شود. با وجود تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران، مالزي مناسبات ديپلماتيك خوب با ايران را حفظ كرده است. ماهاتير محمد گفت: مالزي در حال حاضر تحريم مي‌شود، زيرا ما نمي‌توانيم با ايران كه شريك بسيار بزرگ تجاري‌مان است، داد و ستد كنيم. با كشورهاي ديگر نيز رفتار مشابهي مي‌شود. وي گفت: به موجب كدام قانون آنها مدام از حكومت قانون و تجارت مبتني بر قانون دم مي‌زنند، اما افراد بسياري كه از اين مسائل سخن مي‌گويند يا اين ايده را ابداع مي‌كنند، همان افرادي هستند كه از اصول خودشان پيروي نمي‌كنند. نخست‌وزير مالزي پيش‌تر گفته بود كه كوالالامپور تحت فشار است تا حساب‌هاي بانكي ايراني‌ها و شركت‌هاي ايراني داير در مالزي را به واسطه تحريم‌هاي ضد ايراني مسدود كند.

رد احتمال تعليق تركيه از ناتو

دبير كل ائتلاف ناتو بار ديگر تاكيد كرد، تركيه يك هم‌پيمان مهم در اين ائتلاف بوده و گمانه‌زني‌ها درباره احتمال معلق ساختن عضويت تركيه در ناتو با توجه به اتفافات اخير مربوط به شمال سوريه را رد كرد. به گزارش ايسنا، ينس استولتنبرگ دبير كل ائتلاف نظامي ناتو در مصاحبه‌اي با نشريه آلماني بيلد‌ام زونتاگ با اشاره به اينكه تركيه نگراني‌هاي امنيتي مشروعي دارد خاطرنشان كرد: بايد تصديق كرد كه تركيه هم‌پيمان مهمي براي ناتو است. او در ادامه اين مصاحبه گفت: تركيه در جنگ عليه گروه تروريستي داعش دستاوردهاي مهمي از جمله در زمينه مشاركت در نابودي فيزيكي به اصطلاح خلافت اين گروه حاصل كرده و نقشي تعيين‌كننده داشته است. از طرف ديگر هيچ هم‌پيمان ديگري نيست كه مثل تركيه ميزبان اين ميزان بالاي آوارگان سوري معادل 3.6 ميليون نفر باشد و در عين حال هيچ يك از همپيمانان ديگر ناتو به اندازه تركيه از حملات تروريستي رنج نبرده است. استولتنبرگر با درخواست‌هاي برخي سياستمداران غربي و گروه‌هاي لابي‌گر مخالف تركيه براي معلق ساختن عضويت اين كشور در ناتو و يا بيرون انداختن آن از اين ائتلاف مخالفت كرد. او در ادامه يادآور شد: نشست‌هاي ائتلاف ناتو فرصتي را فراهم مي‌كند تا كشورهاي عضو به صورت علني و صادقانه به تبادل ديدگاه‌ها و بحث درباره اختلافات‌شان بپردازند. به گفته دبير كل ناتو، برخلاف اتحاديه اروپا اين ائتلاف نظامي مكانيزمي كه اجازه به معلق ساختن و يا حتي اخراج يك كشور عضو بدهد ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون