• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4502 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان

ادامه از صفحه اول

تقويت توان ملي

تقويت حس ملي در مردم به ويژه از آن جهت مهم است كه همسايه‌هاي ما همواره نگران ايران به عنوان قدرتي بزرگ با وسعت و جمعيت و موقعيت ژئوپليتيكي ممتاز بوده‌اند. اين امر در كنار ويژگي‌هاي منحصر به فرد ايران يعني سابقه بقاي و دولت‌داري مستمر سه هزار ساله، زبان و فرهنگ و مذهب تشيع از عوامل اصلي است كه موجب بقاي ايران و همزمان شكل‌گيري مفهوم «تنهايي راهبردي ايران» بوده است؛ به اين معني كه ايران دوستي با پيوندهاي عميق قومي، مذهبي و فرهنگي در جوار خود ندارد و كشورهاي مجاور همواره ايراني كمتر قدرتمند را ترجيح ‌داده‌اند. يكي از عوارض كم‌توجهي به مليت ايراني اين بوده كه رشد خرده‌هويت‌ها و خرده‌فرهنگ‌هاي محلي طي اين چند دهه اخير با سرعت بيشتري نسبت به فرهنگ ملي و سراسري رشد كرده از جمله ديگ طمع برخي همسايگان را به جوش آورده‌است. تاريخ و جغرافيا ثابت كرده است كه در غياب يك فرهنگ قوي ملي، مذهب به تنهايي نمي‌تواند ملاط پيوستگي و همبستگي اقوام متفاوت باشد.

2- برون‌گرايي «ذاتي» ايراني و تركيب آن با مشكلات اقتصادي ناشي از سوء‌مديريت، فساد و تحريم از يك سو و پيشرفت‌هاي اقتصادي همسايگان از سوي ديگر، موجب شده تا ايرانيان در معرض جاذبه‌هاي اقتصادي و رفاهي همسايگان قرار گيرند. سفر پرشمار ايرانيان به خارج، به ويژه به تركيه، و نيز قرار گرفتن آنها در معرض برنامه‌هاي تلويزيوني و شبكه‌هاي اجتماعي به نحوي بي‌سابقه موجب تقويت جريان گريز از مركز و برون‌گرا شده است. اين در حالي است كه كشورهاي پيرامون ما در گذشته به عنوان كشورهايي عقب افتاده اساسا مورد اعتناي ايرانيان نبودند.

3- در تركيه خيال «توران بزرگ از آدرياتيك تا ديوار چين» و سراب «دشت‌هاي قبچاق » آسياي مركزي دو‌باره سر از خاك برداشته و به عناصري مهم در سياست خارجي تركيه تبديل شده‌اند. اين واگويه‌ها اگر چه بيشتر ريشه در روياهاي حزب حركت ملي‌گرا يا «مليت‌چي‌ها» دارد، اما اتحاد اردوغان با آنها مساله‌ساز شده است. حاصل وحدت اردوغان با مليت‌چي‌ها سياستي است كه توران، عثماني، مذهب خاص اردوغان، تحكيم اقتدارگرايي فردي و عظمت‌طلبي ملي در مركز آن قرار دارد. نتيجه اينكه سياست متفاوتي در قبال مساله كرد و مناطق ترك‌نشين منطقه در دستور كار آنكارا قرار گرفته است. لذا پادزهر شرايطي كه با آن مواجهيم تمركز بر تقويت وحدت ملي، ايجاد زمينه براي توسعه اقتصادي، مقابله با تحريكات خارجي از طريق تقويت توان ملي و سياست‌هاي نرم و خودداري از امنيتي‌سازي است.

مراقبت از اميد دانش‌آموزان

در نتيجه رغبتي براي تلاش كردن جهت بهبود وضعيت و رفع مشكلات نخواهد داشت. ليكن اگر به عوامل سازنده آموزش، پرورش، آسايش و استراحت خويش اعتماد داشته باشند - همان ‌طور كه همواره اين‌گونه بوده است - از هيچ تلاشي براي سازندگي دريغ نخواهند كرد. پس وظيفه همگان و در رأس آن مسوولان آموزشي و پرورشي است كه با ايجاد اميد و انگيزه، به دانش‌آموزان، اين آينده‌سازان كشور، كه چشم اميد امام(ره) نيز از آغاز نهضت به آنها بوده، اهميت دهند و به مطالبات به حق جامعه دانش‌آموزي كشور جامع عمل بپوشانند.

 

مدل جديد تروريسم

از آغاز تا پايان ماموريت‌هاي تروريستي، خوراك اطلاعاتي‌شان را تامين كرده است، اما همين كه تاريخ مصرف‌شان تمام شود آنها را مي‌كشند تا اطلاعات سري آنها به دست ديگران نيفتد و اصل موضوع همچنان در ابهام بماند. نكته پاياني اينكه بنا به اظهارات امريكايي‌ها جسد مُثله شده ابوبكر بغدادي نيز، همچون بن‌لادن طعمه كوسه‌هاي دريايي شد اما آنچه فعلا در آينده مجهول است، شيوه جديد تروريسم و تعيين سركرده آن است وگرنه در اصل اين پديده شوم و كارگردانان آن هيچ ابهامي متصور نيست.

ظريف و مقابله با فساد

وزير امور خارجه بارها و بارها اعلام كرده كه مدافع نظام برابر اتهامات بيگانگان همچنين مجري سياست‌هاي جمهوري اسلامي است. با اين حال برخي نمايندگان و ناظران، اظهارات محمدجواد ظريف را برنتافتند ولي آنچه بايد مورد توجه قراردهند، اين است كه وزير امور خارجه در مرحله نخست آگاه به بايدها و نبايدهاي گفتاري و اصول ديپلماسي و سياست‌هاي كلان جمهوري اسلامي است و در وهله ديگر نيز بايد توجه داشته باشند كه نظام جمهوري اسلامي، نظامي نيست كه با يك اظهارنظر متزلزل شده و خدشه‌اي به آن وارد شود. بر اين اساس معتقدم برخي تفاوت‌هاي سليقه‌اي و البته جناحي سبب طرح بعضي مطالب عليه وزير امور خارجه شده است؛ حال آنكه گفته‌هاي ظريف بايد در راستاي استرات‍ژي كلان مقابله با فساد كه از قضا ازجمله سياست‌هاي اساسي مجموعه حاكميت نيز هست، تفسير و تعريف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون