• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4502 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان

نشست خبري يازدهمين دوره جشنواره فارابي برگزار شد

جشنواره علوم انساني و اسلامي

نشست خبري يازدهمين دوره جشنواره بين‌المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي، ظهر روز شنبه يازدهم آبان ماه با حضور غلامرضا غفاري معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، حسين ميرزايي رييس پژوهشكده مطالعات اجتماعي و فرهنگي وزارت علوم و عبدالامير نبوي دبير علمي جشنواره برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، غفاري با بيان اينكه جشنواره بين‌المللي فارابي در حوزه انساني و اسلامي متمركز شده و در اين زمينه به مرجعيت رسيده است، گفت: اگر تاريخ اين علوم را در حوزه نظري و سياستي و كاربردي در نظر بگيريم، درمي‌يابيم با تغييرات جامعه حجم اين علوم نيز افزايش پيدا كرده است. غفاري با تاكيد بر اينكه جشنواره فارابي داراي وجهه بين‌المللي است، گفت: اكنون توانسته‌ايم، سهم علوم انساني و اجتماعي را نه تنها در مقياس ملي بلكه به صورت بين‌المللي افزايش دهيم. اين جشنواره به ترويج گفتمان‌سازي علوم انساني و اجتماعي كمك خواهد كرد و مي‌تواند در ترغيب جوانان كشور به تحصيل در حوزه علوم انساني موثر باشد. پس از غفاري، حسين ميرزايي رييس پژوهشكده مطالعات اجتماعي و فرهنگي وزارت علوم اظهار كرد: با توجه به تراكم برگزاري اختتاميه رويدادهاي علمي مانند جشنواره‌هاي خوارزمي و فارابي در زمان‌هاي مشابه از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سياستگذاري‌هاي جديدي اتخاذ شده است. او ادامه داد: بر اساس تصميم‌گيري‌هاي جديد وزارت علوم قرار است 4 فصل علمي وزارت علوم تعريف شود؛ به گونه‌اي كه جشنواره‌ فارابي در فصل بهار، جشنواره شيخ بهايي در تابستان، هفته پژوهش در فصل پاييز و جشنواره خوارزمي در فصل زمستان برگزار مي‌شود.

ميرزايي با تاكيد بر اينكه بر اين اساس يازدهمين دوره جشنواره فارابي در فصل بهار سال ۹۹ برگزار مي‌شود، تاكيد كرد: حوزه علوم انساني يكي از حوزه‌هاي مورد توجه در همه كشورهاست و در ايران نيز متناسب با تحولات صنعتي و علمي اقدام به برگزاري جشنواره فارابي در حوزه علوم انساني و مطالعات اجتماعي شده است.

رييس پژوهشكده مطالعات اجتماعي و فرهنگي با اشاره به جزئيات يازدهمين جشنواره فارابي عنوان كرد: اين دوره از جشنواره آثار دريافتي در 4 قالب طرح‌هاي پژوهشي خاتمه يافته، كتاب پژوهشي تاليفي، رساله‌هاي دكتراي تخصصي و پايان‌نامه‌هاي كارشناسي ارشد تعريف شده است.

او اضافه كرد: به غير از بخش كتاب كه ممكن است فايل ديجيتالي آن در اختيار مولف نباشد، كليه آثار ارسالي به اين جشنواره به صورت ديجيتالي خواهد بود. به گفته او با وجود اين سياستگذاري در سال گذشته ۱۵ درصد از آثار ارسالي در بخش كتاب‌هاي پژوهشي به صورت الكترونيكي دريافت شد.

رييس دبيرخانه يازدهمين جشنواره فارابي با تاكيد بر اينكه در اين دوره از جشنواره ۵۷۶۹ اثر در سامانه اين جشنواره به ثبت رسيد، اظهار كرد: از اين تعداد ۲۵۹۴ اثر كه حدود ۴۵ درصد آثار را شامل مي‌شود در بخش كتاب بوده است. علاوه بر آن ۵۳۶ طرح پژوهشي خاتمه يافته (۹ درصد)، در بخش رساله دكتري ۱۲۲۱ عنوان (۲۱ درصد) و در بخش پايان‌نامه كارشناسي ارشد ۱۴۱۸ اثر (۲۵ درصد) به اين جشنواره ارسال شد.

ميرزايي با تاكيد بر اينكه در اين دوره از جشنواره تعداد آثار ارسال شده ۱۱ درصد رشد داشته است، گفت: در ميان گروه‌هاي 15‌گانه داخلي اين جشنواره و يك گروه بين‌المللي بيشترين آثار دريافتي مربوط به گروه علوم تربيتي، روانشناسي و علوم ورزشي با ۶۷۱ اثر بوده است. در رتبه دوم گروه علوم اقتصادي، مديريت و مالي با ۶۱۰ اثر قرار گرفت و در رده سوم گروه زبان، ادبيات و زبانشناسي قرار دارد كه ۵۸۱ اثر را شامل مي‌شود.

رييس پژوهشكده مطالعات اجتماعي و فرهنگي افزود: تا دو دوره پيش، ثبت آثار در جشنواره تنها به صورت خوداظهاري بوده و از آنجايي كه اين روش نمي‌تواند جامعيت را در حوزه داوري آثار برتر به ارمغان بياورد از دانشگاه‌ها و به‌ طور مشخص از مديران گروه‌هاي علمي خواسته شد تا رساله‌ها و پايان‌نامه‌هاي برجسته در حوزه‌هاي مرتبط با اين جشنواره را به ما اعلام كنند.

او با بيان اينكه معرفي آثار از سوي دانشگاه يك مرحله از داوري محسوب مي‌شود، گفت: ۷۱ درصد از آثار ارسالي به جشنواره در اين دوره به صورت خوداظهاري و ۲۹ درصد با مشاركت حقوقي دانشگاه‌ها بوده است. همچنين ۷۰ درصد آثار مربوط به مردان و ۳۰ درصد آن مربوط به زنان است.

ميرزايي با تاكيد بر اينكه اين جشنواره در دو بخش بزرگسال و جوان برگزار مي‌شود، يادآور شد: ۶۵ درصد آثار دريافت شده مربوط به بزرگسالان و ۳۵ درصد آن مربوط به محققان جوان بوده و در اين دوره مشاركت پژوهشگران جوان با رشد ۴ درصدي مواجه بوده است. به گفته ميرزايي پژوهشگران زير 35 سال در جشنواره فارابي در گروه جوان طبقه‌بندي مي‌شوند.

او همچنين تاكيد كرد: براساس ضوابط جشنواره فارابي آثاري كه حد نصاب امتيازات لازم را در بخش داوري چندگانه كسب كرده باشند به عنوان طرح‌هاي برتر معرفي خواهند شد و داوري جايزه به اين صورت نيست كه الزاما يك اثر به عنوان برنده انتخاب شود.

رييس پژوهشكده مطالعات اجتماعي و فرهنگي همچنين با اشاره به تعداد طرح‌هاي برتر معرفي شده در اين جشنواره توضيح داد: هدف‌گذاري ما اين است كه در گروه‌هاي 15گانه اين جشنواره در بخش بزرگسال و جوان ۳۰ نفر به عنوان پژوهشگران برتر معرفي شوند ولي در برخي از موارد كه آثار برجسته و فاخر بيشتر باشد، تعداد برگزيدگان از ۳۰ نفر فراتر خواهد رفت. همچنين عبدالامير نبوي، دبير علمي جشنواره نيز با اعلام اين موضوع كه با تصميم شوراي سياستگذاري از اين دوره يك كميته علمي با نام كميته مطالعات ميان‌رشته‌اي به جشنواره اضافه شده است، گفت: بهره‌گيري بيشتر از كمك‌هاي انجمن‌هاي تخصصي علمي، حضور جدي بانوان عضو هيات علمي در كميته‌هاي جشنواره در مقام رييس كميته و داور، همكاري نزديك دانشگاه‌ها، حضور جدي دانشگاه‌هاي شهرستان‌ها در تمامي مراحل جشنواره و همراهي با موسسات معتبر تخصصي بين‌المللي در حوزه‌هاي ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي از ويژگي‌هاي اين دوره جشنواره است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون