• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4503 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان

سخنگوي دولت در واكنش به نامه رييس‌جمهوري به سران عربستان و بحرين:

دولت به دنبال صلح و ثبات منطقه است

نشست خبري سخنگوي دولت، ظهر روز دوشنبه، سيزدهم آبان برگزار شد. همزماني نشست هفتگي روزهاي دوشنبه سخنگو با سالروز تسخير سفارت امريكا به دست دانشجويان انقلابي باعث شد كه بخش اعظمي از سخنان علي ربيعي در آغاز نشست به اين مناسبت اختصاص داشته‌باشد، حوادث دهه اول انقلاب با بحران‌هاي اين روزهاي كشور پيوند بخورد و نخ تسبيح همه آنها هم «امريكا». علي ربيعي 13 آبان را مناسبتي داراي اهميتِ تاريخي توصيف كرد كه در طول زمان معناي عميق‌تري به نمايش گذاشته است.

«ما يك 13 آبان در تاريخ معاصرمان نداريم. ما 13آبان‌ها داريم» اين بخشي از تفسير علي ربيعي از روابط ايران و امريكا در 4 دهه اخير بود. سخنگوي دولت با يادآوري سخنراني استكبارستيزانه امام خميني(ره) عليه كاپيتولاسيون گفت: «13 آبان در دوران مدرن به دور جديد فشارهاي امريكا عليه ملت ايران بازمي‌گردد كه اين‌بار هم در 13 آبان 96 ما را تحريم كرد و اين تحريم‌ها كاپيتولاسيون جديد و مدرن است.» كودتاي 28 مرداد، جنبش دانش‌آموزي و جنبش دانشجويي، سال‌ها كمك‌هاي نظامي به صدام در 8 سال جنگ تحميلي، در ساقط كردن هواپيماي مسافربري و كشتار مردم بي‌گناه، در كارشكني و اعمال فشار‌هاي غيرانساني و غيربشري به مردم ايران مصاديقي بود كه سخنگوي دولت از ايران‌ستيزي امريكا در نشست ديروز برشمرد.

 

حس استثناپنداري امريكايي

ربيعي مشكل اصلي امريكا را «حس استثناپنداري، خودبرتربيني مستكبرانه و خودستايانه امريكايي» دانست كه تا امروز هم ادامه داشته است. او درمورد شكل امروزي اين حس استثناپنداري گفت: «امروز شكل ديگري از همان كاپيتولاسيون را شاهد هستيم. عمده اقدامات اخير واشنگتن در خروج از توافقات بين‌المللي ازجمله برجام و زيرپا گذشتن حقوق ملت‌ها و دولت‌هاي جهان ناشي از همين احساس است كه تا به امروز ادامه داشته و به‌طرز حيرت‌انگيزي دولت امريكا به خود اجازه مي‌دهد قوانين بين‌الملل را زير پا بگذارد و بدترين جنايت‌ها را عليه ملت‌ها بدون بيم از پيگرد بين‌المللي مرتكب شود.»

سخنگوي دولت با بيان اينكه امريكا در آستانه ۱۳آبان مدعي شده است كه «چهلمين سالگرد ۱۳ آبان يادآور رفتار بدخواهانه رژيم ايران است» اين سوال را كه به واقع چه كسي رفتار بدخواهانه دارد، مطرح كرد و پاسخ داد: «آن‌كه تحريم غذايي و دارويي و محدود‌سازي حق زندگي و حق معطوف به سلامت شهروندان ايراني را به يك ابزار جنگي و تروريستي به‌منظور شوراندن ملت و كشاندن تحريم‌زدگان به براندازي تبديل كرده رفتار بدخواهانه دارد يا آن ملت كه به دفاع از حق زندگي و حق صلح مقاومت ملي خود را به پيش مي‌برد؟» او با بيان اينكه متاسفانه ما امروز در انتقال حافظه تاريخي به نسل‌هاي جديد دچار چالش‌هاي فراواني هستيم، اضافه كرد: «مساله ضرورت مقاومت مقابل زورگويي‌ها و قلدري‌هاي امريكا بطور صحيح و مستدل به نسل‌هاي جديد منتقل نشده است.»

 

13 آبان؛ روز نه گفتن

به خواسته‌هاي نامشروع امريكا

ربيعي با يادآوري اينكه كارنامه عملكرد امريكا در منطقه ما نشان مي‌دهد كه امريكا براي هيچ كشوري دموكراسي نياورده است، تاكيد كرد: «ما نبايد 13 آبان را تبديل به مناسك كنيم. ما نبايد برچسب «امريكايي» را براي طرد و حذف ديگري به كار ببريم كه اگر چنين كنيم در حق نسل‌هاي جديد جفا كرده‌ايم. و يك خيانت بزرگي براي انتقال تجربه و حافظه تاريخي به نسل جديد كرده‌ايم.» او ادامه داد: «آنها كه شور انقلابي آن سال‌هاي حماسي را به خاطر مي‌آورند، مي‌توانند گواهي بدهند كه اين مقاومت بزرگ ملي يك مبارزه فراگير بود و همه اقشار با همه سلايق و با همه گرايش‌ها و مكتب‌هاي فكري را شامل مي‌شد. امروز براي مقابله با دور جديد تحريم‌هاي امريكا عليه ملت در 13 آبان‌ماه 96 كه آن را به تسليم شدن ايران تعبير مي‌كنند و همان كاپيتولاسيون مدرن است، همه اقشار جامعه پاي كار مبارزه با تحريم‌هاي ظالمانه امريكا عليه ملت ايران بيايند و پايمردي كنند.» سخنگوي دولت افزود: «امروز مقاومت در مقابل زورگويي امريكا يعني تلاش همه با هم و عموم ملي براي شكستن تحريم و به گوشه رينگ بردن امريكا، يعني دفاع از زندگي مردم يعني افزايش سطح تاب‌آوري جامعه مقابل تحريم. امروز هم به آن ظرفيت عظيم نياز داريم و بايد در اين مسير ايجاد هم‌افزايي و همگرايي كنيم نه واگرايي. روز 13 آبان بايد به مثابه روز وحدت ملي درمقابله با زورگويي‌ها و يكجانبه‌گرايي‌ها و روز وحدت كلمه همه آحاد جامعه در «نه» گفتن به خواسته‌هاي نامشروع امريكا از ملت ايران باشد و در اين مسير همه ملت ايران و مسوولان با يكديگر هم قول و هم‌نظر هستند.»

 

اعلام اقدامات ايران در گام چهارم

ازسوي رييس‌جمهوري

در ادامه سخنگوي دولت به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد. ربيعي در پاسخ به پرسشي درمورد گام چهارم كاهش تعهدات برجامي توضيح داد كه رييس‌جمهوري در روز و ساعت مقرر جزييات اقدامات ايران در راستاي كاهش تعهدات برجامي را اعلام مي‌كند و بايد تا زمان مشخص شده صبر كرد. او همچنين تاكيد كرد كه ما براي ملت و افكار عمومي اين موضوع را مشخص كرديم كه نمي‌خواستيم چنين وضعيتي پيش بيايد اما دليل اين اقدامات زورگويي امريكا است. گام سوم كاهش تعهدات برجامي پانزدهم شهريورماه با اعلام رييس‌جمهوري، پس از پايان مهلت 60 روزه به اروپاييان برداشته شد.

 

نامه رييس‌جمهوري به پادشاه عربستان و بحرين

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، روز شنبه خبر داده‌بود كه حسن روحاني، رييس‌جمهوري طي نامه‌اي به سران كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و همچنين عراق خواستار همكاري آنها در طرح صلح پيشنهادي ايران براي تأمين صلح و ثبات در منطقه شده است. يك روزنامه كويتي نيز دو روز پيش به‌نقل از منبعي در وزارت امور خارجه ايران نوشته‌بود: «تهران پاسخ مثبتي ازسوي عربستان سعودي و بحرين به نامه رسمي‌اش به اين دو كشور درخصوص «طرح صلح با همسايگان» دريافت كرده است.»

ربيعي در نشست خبري روز گذشته خود در پاسخ به پرسشي درباره نامه رييس‌جمهوري به پادشاه عربستان و بحرين گفت: «دولت همواره تاكيد‌داشته كه به دنبال صلح و ثبات منطقه است كه همين رويكرد جان‌مايه نگارش نامه به پادشاهان دو كشور عربستان و بحرين بود. دولت جمهوري اسلامي معتقد است كه مي‎توان دوجانبه‌هاي متعددي در منطقه ايجاد كرد. مسائل اقتصادي و گمركي بسياري با كشورهاي منطقه داريم و فشارهاي امريكا نبايد باعث ايجاد فاصله ميان همسايگاني شود كه با بنيان‌هاي مشترك فرهنگي و ديني سال‌ها كنار يكديگر زندگي كرده‌اند. ما بارها اعلام كرديم براي صلح منطقه يك همكاري دسته‌جمعي منطقه‌اي نياز است.» او افزود: «كشورهاي منطقه منافع عميقي در اين منطقه دارند. كشورهاي خارج از اين منطقه، حتي ابرقدرتي مانند امريكا، براساس منافع خود در اين منطقه فعاليت مي‌كنند و اگر منافعش ايجاب نكند، منطقه را ترك خواهند كرد. همانطور كه ديديم حتي به قوم مظلوم كرد هم وفا نكردند و زماني آنها را در جهت منافع خود به كار گرفت و زماني هم دربرابر دشمن رهاي‌شان كردند. فكر مي‌كنيم كه حتي بازار كشورهاي منطقه، در حدي است كه بتواند اقتصاد همين كشورها را پويا و فعال كند.»

 

به واردات گندم باز نخواهيم گشت

علي ربيعي در ادامه به پرسشي درمورد توليد گندم و وضعيت كشور به لحاظ گندم موردنياز پاسخ داد. سخنگوي دولت تاكيد كرد كه ايران چهارده و نيم ميليون تُن توليد گندم داشته و اين درحالي است كه مصرف كل كشور سيزده و نيم ميليون تُن است. اما بنابه گفته سخنگوي دولت اين وضعيت تنها درمورد گندم صادق نيست و خوشبختانه در برنج هم توليدات رو به افزايشي داشته‌ايم. ربيعي درجريان نشست خبري ديروز به مردم اطمينان داد كه قطعا به واردات گندم براي مصرف روزانه باز نخواهيم گشت و اگر وزارتخانه‌ها اجازه يافتند كه وارداتي در اين زمينه داشته‌باشند، براي تامين ذخاير استراتژيك است.

 

دولت ايستاده است تا مشكلات را حل كند

سخنگوي دولت همچنين به انتقاداتي كه نسبت به ميزان صادرات و واردات در دولت دوازدهم مطرح مي‌شود، پاسخ داد. ربيعي توضيح داد كه در امر صادرات و واردات بازارهاي خوبي به دست آورده‌ايم و كالاهايي كه تاكنون وارد مي‌كرديم را هركدام كه امكان توليد آن در كشور وجود داشت، به شركت‌هاي دانش بنيان سپرديم. او البته يادآور شد كه كشور در سال 96 تكانه‌اي در اين زمينه داشته است اما در سال‌هاي بعد وضعيت بهتر شد و روند مثبت بود كه همين نشان مي‌دهد دولت ايستاده است تا مشكلات مردم را حل كند. سخنگوي دولت ضمن اشاره به فشارهاي بي‌سابقه تحريمي اذعان داشت كه دولت در شرايط فعلي تورم ناشي از تحريم را كاهش داده و در چنين شرايطي در توليد گندم خودكفا شده است. ربيعي همچنين خطاب به كساني كه ادعا دارند اگر سر كار بودند، وضعيت الان بهتر بود نيز گفت «تحريم‌شكني به گوشه رينگ بردن امريكاست.»

 

سهميه‌بندي و افزايش قيمت بنزين در بلاتكليفي

احتمالا سهميه‌بندي بنزين و حتي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي، پرسشي است كه در اغلب هفته‌ها از سخنگوي دولت يا مسوولان ذي‌ربط پرسيده مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه در اين زمينه همچنان دولت تصميمي قطعي اتخاذ نكرده كه مطرح كند. ربيعي هم روز گذشته در اين مورد توضيح داد: «ما سعي كرديم كه در سناريوهاي مختلف نظر جامعه‌شناسان، اقتصاد‌دانان و كارشناسان را داشته‌باشيم و از آن بهره ببريم. چند سناريو براي اين موضوع مطرح شده كه هنوز هيچ‌كدام انتخاب نشده است. هيچ بخش از درآمدها براي بودجه و مصارف دولتي نمي‌رود و آنچه كه از اين بخش به دست مي‌آيد به كساني كه نيازمند هستند مانند كارگران، اقشار كم‌برخوردار، افراد داراي حقوق ثابت و امثال آنان تعلق مي‌گيرد. اما تا امروز تصميم قطعي در اين زمينه گرفته نشده است.»

 

موج‌سواري بر روي مطالبات مردم

شماري از معترضان عراقي در كربلا يكشنبه شب به كنسولگري ايران در اين شهر حمله و تلاش كردند آن را تصرف كنند كه البته موفق نشدند. رسانه‌هاي بين‌المللي گزارش دادند كه معترضان بمب‌هاي آتش‌زا به درون حياط كنسولگري ايران پرتاب كردند. همچنين پرچم ايران را پايين كشيدند و پرچم عراق را جايگزين آن كردند. سخنگوي دولت اما معتقد است كه امريكا بر روي مطالبات مردم عراق موج‌سواري مي‌كند. او تصريح كرد: «جالب اين است كه ترامپ آنقدر زود توييت مي‌كند و تا عكسي مي‌بيند، ذوق مي‌كند و توييت مي‌زند. بحث عراق براي ما از جنبه‌هاي مختلف حايز اهميت است. عراق همسايه ماست و سرنوشت دو كشور از گذشته به هم مرتبط بوده است.»ربيعي ادامه داد: «مردم عراق اعتراضات به حقي داشتند و دولت عراق هم پاسخ‌هاي مناسبي را به درخواست‌هاي مشروع مردمي داده و صداي آنان را شنيده‌اند. مطمئن هستيم خواسته‌هاي مشروع مردم عراق ميان همه اقشار و مذاهب قابل‌توجه است. در اين ميان شواهد اطلاعاتي و توييت عجولانه ترامپ و رفتار رژيم اسراييل نشان مي‌دهد كه آنان روي موج خواسته‌هاي به حق مردم سوار شده و عمليات رواني انجام مي‌دهند.» او همچنين افزود: «قطعا عده‌اي هم تحريك مي‌شوند و به آنان نشانه‌هاي غلط داده مي‌شود اما از اربعين و راهپيمايي آن، زمان زيادي نگذشته است. از حضور ايرانيان در خانه‌هاي مردم كربلا چندان نگذشته است و ما وظيفه همسايگان را در اين مي‌دانيم كه در سياست داخلي عراق دخالت نشود و با تعاملات ميان ملت و دولت عراق رفاه و امنيت مردم عراق به دست مي‌آيد.»

 

آخرين وضعيت طرح مسكن كارمندان

سخنگوي دولت در خصوص طرح مسكن كارمندان نيز گفت: «٥ وزارتخانه و سازمان در اين رابطه تفاهم‌نامه امضا كردند و روز ١٥ آبان‌ماه، روز رونمايي از نام‌نويسي براي اين مسكن خواهد بود و ١٠ استان براي آغاز انتخاب شده‌اند. دهك‌هاي يك و دو توسط سازمان‌هاي حمايتي موضوع مسكن آنها دنبال مي‌شود. براي دهك‌هاي ديگر هم نرخ تسهيلات پايين است و تسهيلات بافت فرسوده هم شامل ٥٠ درصد يارانه خواهد بود.»سخنگوي دولت درخصوص قانون مصوب مبارزه با پولشويي و فهرست تحريمي ارايه شده در آن و بحث تحفظ ايران درخصوص سازمان‌هاي آزادي‌بخش نيز توضيح داد: «بطور مشروح در هفته گذشته به اين پرسش پاسخ دادم. قطعنامه ٢٦٨ قطعنامه‌هاي مرتبط با ٢٦٨ است و شمول آن طالبان، القاعده و داعش است. قبلا توضيحي يك صفحه‌اي در اين رابطه ارايه كرده‌ام. مساله امروز ما لوايح خودمان است.»

 

هيچ ذرت آلوده‌اي وارد كشور نشده است

ربيعي همچنين نسبت به شايعه واردات ذرت آلوده به كشور نيز توضيح داد و گفت: «بار سوم است كه به چنين پرسشي پاسخ مي‌دهم اما مجددا دوستان روايت‌هاي مختلفي مطرح مي‌كنند و مي‌خواهم اين مباحث باعث ناآرامي فضاي رواني جامعه نشود. هيچ ذرت آلوده‌اي وارد كشور نشده است. برخي غير از دولت، ميزاني ذرت وارد كرده‌بودند كه يا امحا و يا بازگشت داده‌شد. رييس سازمان استاندارد هم اين موضوع را تاييد كرده است.»

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره مستند صداوسيما در زمينه خام‌فروشي نيز گفت: «يكي از دلايل اين اقدام تفاوت قيمت گازوئيل است و شرايط را براي چنين اقداماتي پديد مي‌آورد. براي كنترل اين اقدام وزارت نفت اقدامات قابل‌توجهي انجام داده و سياست دولت خام‌فروشي نيست. در معادن هم به همين سمت حركت مي‌كنيم و يكي از اهداف ما براي افزايش شغل در شرايط تحريم همين جلوگيري از خام فروشي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون