• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4506 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان

خبر

روايت واعظي از فشارها به دولت بر سر فضاي مجازي

محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري در ديدار با دست‌اندركاران شركت‌هاي دانش‌بنيان يزد گفت: «اگر مي‌گوييم حتما بايد اقتصاد ايران از سنتي به اقتصاد دانش‌بنيان تبديل شود، يك شعار نيست بلكه به عنوان يك الزام و ضرورت مطرح مي‌شود و اگر قرار است بمانيم و به مردم سرويس خوب بدهيم و در بازارهاي مختلف، كالاهاي ايراني قابل رقابت باشد بايد اين موضوع را محقق كنيم.» به گزارش تسنيم، او با تاكيد بر اينكه چاره‌اي جز حركت به سمت اقتصاد دانش‌بنيان نداريم، خاطرنشان كرد: «اگر دولت اين همه فشار را تحمل كرد كه فضاي مجازي و اپليكيشن‌هاي مختلف گسترش يابد، به دليل مشاهده فيلم توسط افراد نبود بلكه اساس كار بر همين هدف بود و اعتقادمان اين بود كه‌ اي‌سي‌تي مي‌تواند پيشران توسعه كشور باشد.»

حرفي از تعيين قائم‌مقام رهبري نزدم

مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس درباره‌ آنچه به عنوان پيشنهاد ايجاد «قائم‌مقام اجرايي رهبري» در جلسه‌ هيات‌رييسه مجلس از او نقل شده بود، گفت: «من اصلا اين‌طوري مطرح نكردم. از دو سال و نيم پيش اعلام كردم و به اين معتقد بودم كه ترامپ عليه ايران جنگ اقتصادي راه انداخته است. رهبري هم فرموده‌اند كه جنگ فقط توپ و تفنگ نيست. ايشان فرمودند كه ما در جنگ اقتصادي هستيم و موضوع اقتصاد مقاومتي را هم كه مطرح كردند يك روش براي مقابله است.» به گزارش انصاف‌نيوز، او ادامه داد: «معتقدم مثل زمان جنگ كه يك ستاد جنگ بود و در آن همه بودند؛ يعني نماينده رهبري بود، نماينده مجلس و دولت و همه بودند. هر تصميمي در ستاد جنگ گرفته مي‌شد، تمام ارگان‌ها موظف به هماهنگي و همكاري بودند و نبايد غير از آن حرفي بزند؛ مجلس، دولت، قوه قضاييه، نيروهاي مسلح. الان ما يك چنين ستاد جنگي نداريم. در هر استاني آن ستاد جنگ شعبه داشت، در هر محلي يك مسجدي، ستاد شعبه داشت. در نتيجه در آنجا نيروهاي موردنياز را آماده و اعزام مي‌كردند يا پشتيباني را كمك مي‌كردند.»نايب‌رييس مجلس افزود: «الان در رابطه با اين جنگي كه خيلي بدتر از جنگ ايران و عراق است و يك وضعيت اقتصادي است كه همه را تحت‌تاثير قرار داده و صدمه مي‌رساند، طبيعتا بايد يك ستادي با اختيارات درست شود كه بتواند تصميم بگيرد و همه در آن جهت هماهنگ شوند و بتوانند جوابگوي مشكلات باشند نه اينكه نماينده مجلس از پشت تريبون يك جايي را نقد كند، صداوسيما يك جاي ديگر را، نيروهاي مسلح يا قوه قضاييه هم يكي ديگر را. آن مي‌خواهد كار كند اين مي‌گيرد، آن يكي زندان مي‌كند، آن ديگري فحش مي‌دهد!» او درباره جلسات سران قوا هم گفت: «در آن هم فرماندهي نيست، با هم توصيه مي‌كنند. ولي اگر يكي نظرش مخالف باشد ديگر كار انجام نمي‌گيرد. در صورتي كه به نظر من نبايد اين‌طوري باشد. در اين شرايط يكي بايد بالاخره كار را بِبُرد. نبُرد هم درنتيجه در آن جلسات اگر خوش‌شان بيايد هماهنگ مي‌شوند و اگر خوش‌شان نيايد هماهنگ نمي‌شوند ولي جنگ جايي نيست كه يكي خوشش بيايد و يكي بدش بيايد. بايد هماهنگي قاطعي وجود داشته باشد و همه هم از آن دفاع كنند الان هر كسي كه مي‌خواهد تصميمي بگيرد آن يكي دنبال اين است كه برايش پرونده‌سازي كند كه حتما تو بي‌عرضه بودي كه اين‌طوري شد. بالاخره در جنگ آدم بعضي وقت‌ها و يك جاهايي مي‌برد و يك جاهايي مي‌بازد. بايد هم برد را بپذيريم و هم باخت را. ولي بالاخره بايد تصميم بگيريم. قرار نيست اگر يك جايي هم باختيم يك عده بلند شوند و بگويند كه شما بي‌عرضه بوديد. تصميم بگيرند و همه اطاعت كنند، اگر باختند هم همه پشتيباني كنند؛ برد هم مال همه است و باخت هم مال همه است.» پزشكيان در مورد عبارت «قائم‌مقام» كه در برخي اظهارات و رسانه‌ها براي پيشنهاد او منعكس شده، گفت: «من از چنين واژه‌اي استفاده نكردم. گفتم ستاد جنگ. همان كاري را كه حضرت امام در زمان جنگ كرد و مقام معظم رهبري هم در آن زمان از طرف امام در ستاد جنگ مسوول بودند. آن زمان وقتي يك تصميم مي‌گرفتند، كسي نمي‌گفت كه «بي‌خود كردند، اين‌طوري نمي‌شد اون‌طوري مي‌شد.»

جدال توييتري بر سر اشغال سفارت امريكا

عباس عبدي، فعال سياسي اصلاح‌طلب، در مصاحبه‌اي با بي‌بي‌سي به دفاع از تسخير سفارت امريكا پرداخت. او در اين باره گفت: «در تاريخ ايران هيچ اقدامي نبوده كه تا اين اندازه حامي در زماني كه اتفاق افتاد، داشته باشد. پس چرا بايد تجربه يك ملت را محكوم كرد؟ چه كسي به خود چنين حقي مي‌دهد؟ پشت در سفارت، از چپ چپ تا راست راست صف بسته بودند تا از اين اقدام حمايت كنند.» به گزارش خبرآنلاين، احمد پورنجاتي، نماينده اصلاح‌طلب مجلس ششم، در واكنش به صحبت‌هاي عبدي در توييتر نوشت: «يك غلطي كرده‌ايد، من و ما هم در عالم خلسه و نفرت از مستبد فراري در حال و هواي ضدامپرياليستي براي آن كار خلاف عرف‌تان هورا كشيديم. حالا پس از ۴۰ سال از اشغال سفارت كه تشت فاجعه‌اش بر زمين افتاده، همچنان زور مي‌زنيد كه با حرافي ماست‌مالي‌اش كنيد؟! پيشنهاد: سكوت شرمگينانه!»عباس عبدي نيز در يك رشته توييت پاسخ پورنجاتي را داد. او نوشت: «آن بخش كه اقرار عليه دايم‌الخلسگي! خويش است، بايد پذيرفت. ولي
‌اي كاش سري هم به «هويت‌سازي‌ها» بزنند، حتي اگر شرمنده نمي‌شدند عذرخواهي مي‌كردند. ‌اي كاش از روزي شرمنده شوند كه به جاي انجام وظيفه و دفاع از روزنامه‌نگاران، بازداشت آنان را تاييد مي‌كردند.»

او ادامه داد: «اي كاش از دوراني شرمنده باشند كه حتي جرات بيانش را ندارند چه رسد اظهار شرمندگي. عمري در خلسه هورا كشيدن، شرمندگي هم دارد. البته نفرت و شيفتگي برخي‌ها چنان عميق و ريشه‌دار است كه هيچ‌گاه از ميان نمي‌رود.»عباس عبدي در توييتي ديگر نيز نوشت: «نفرت و شيفتگي آنان تغيير موضع يا منش نيست، بلكه همان شخصيت است كه هر بار به شكلي متفاوت خود را نشان مي‌دهد. مدعي عبور از نفرت هستند ولي ادبيات‌شان سراسر هتاكي و نفرت‌پراكني است. هنگامي كه پس از ۴۰ سال منطق و ادبيات‌مان سقوط مي‌كند بهتر از متن مذكور را شاهد نخواهيم بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون