• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4506 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان

برخيز و اول بكش (313) فصل بيست و هشتم

جنگ تمام‌عيار – همه‌چيز درباره ترور

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

يكي ديگر از افرادي كه كشته شد اياذ هردان بود، فرمانده جهاد اسلامي در منطقه جنين. در 5 آوريل سال 2001، هردان گوشي تلفن عمومي در مركز شهر جنين را كه زنگ خورد برداشت .او طبق عادت از آن استفاده مي‌كرد (بسياري از تروريست‌ها متوجه شده بودند كه اسراييلي‌ها مكالمات تلفن همراه آنها را گوش مي‌دهند و به همين خاطر از تلفن‌هاي عمومي استفاده مي‌كردند.) اما به جاي آنكه از آن طرف صدا بيايد يك انفجار بزرگي رخ داد و او را درجا كشت. شب قبل از آن يك بمب توسط واحد بيردز در اين گوشي جا سازي شده بود .ناحيه توسط دو پهپاد تحت نظارت بود و زماني كه صداي هردان از تلفن شناسايي شد علامت فعال كردن بمب از اتاق مشترك جنگ ارسال شد. يك عمليات مشابه هم در 27 ژوئن اسامه الجوابرا، عضو دسته شهداي الاقصي فتح در نابلس‌ را كشت.

شين بت همچنين سعي كرد كه ابوعلي مصطفي، دبير كل جبهه آزاديبخش فلسطين را با استفاده از روش‌هاي بدون امضا – مسموم كردن، جاسازي بمب در گوشي تلفن همراهش، منفجر كردن خودرو در مسير بكشد كه به گونه‌اي به نظر بيايد كه انگار مواد منفجره‌اي كه خود مصطفي آن را حمل مي‌كرد با يك اشتباه خودش را كشته است. اما زماني كه اين نقشه‌ها شكست خورد، شين بت احتياط‌ها را كنار گذاشت. در 27 آگوست يك هلي‌كوپتر آپاچي يك راكت از پنجره دفتر مصطفي در رام‌الله شليك كرد، اسراييل مدعي شد كه تصميمش براي ضربه زدن مصطفي «به خاطر رهبري سياسي‌اش نبود بلكه با وجود آن» به خاطر دخالت مستقيمش در تروريسم بود.

كشتن مصطفي توسط اسراييل حملات انتحاري را ابدا متوقف نكرد. علاوه براين، براي فلسطيني‌ها، اسراييل از خط قرمز عبور كرده بود. يك رهبر جبهه آزاديبخش فلسطين گفت، «من دوست دارم به اسراييل اوايل دهه 1970 را يادآور شوم. ما بايد به روشي پاسخ دهيم كه اسراييل را از حملات بعدي به رهبران فلسطيني باز بدارد.» دو ماه بعد، در 17 ماه اكتبر، در يك پاسخ انتقامجويانه در هتل حيات در بيت‌المقدس، اعضاي جبهه آزاديبخش فلسطين رهام زووي، عضو كابينه شارون و ژنرال سابق‌اي دي اف را كه ديدگاه‌هاي افراطي ناسيوناليستي داشت، كشتند.

زووي يك اسراييلي برجسته و مورد تحسين بود، دوست خوب شارون از روزهاي نظامي‌شان. در حقيقت هيچ كدام از كشتن‌هاي هدفمند يا ديگر عمليات تند و خشن نظامي كه توسط اسراييل صورت مي‌گرفت، چيزي را كامل نكرد، به جز آنكه 454 فلسطيني كشته شدند، هزاران نفر مجروح شدند و يك نبرد خونين و نامتقارن كه براي اسراييلي‌ها كشته‌ها و مجروحان بيشتري در برداشت، ‌برجاي گذاشت.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون