• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4508 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان

درباره سي و ششمين جشنواره فيلم كوتاه

چند سكانس از يك رويداد

تينا جلالي

 سي و ششمين جشنواره فيلم كوتاه اين روزها با استقبال كم و بيش اهالي سينما در پرديس سينمايي ملت در حال برگزاري است. رويداد بين‌المللي كه قرار است كاشف انديشه و استعداد‌هاي نو براي آينده سينماي ايران باشد. بدون در نظر گرفتن كيفيت فيلم‌ها تلاش كرديم آنچه را در اين سه روز بر جشنواره فيلم كوتاه گذشته، به استحضارتان برسانيم.

1- مهم‌ترين نكته‌اي كه در سانس نمايش فيلم‌ها مهم جلوه مي‌كند با اينكه از چند روز قبل از برگزاري جشنواره هم اعلام شده بود كه براي تماشاي فيلم‌ها بايد بليت تهيه كرد اما تعدادي از سالن‌هاي سينما مملو از تماشاگراني بود كه بعضي از آنها مجبور بودند روي پله‌ها بنشينند كه تماشاي چنين صحنه‌هايي اين سوال را در ذهن به وجود مي‌آورد كه اگر بليت فروشي به صورت اينترنتي و حضوري صورت مي‌پذيرد آيا بر اساس ظرفيت صندلي‌هاي سالن‌ها نيست؟ پس چرا بيشتر از ظرفيت بيننده در سالن نشسته است؟

2- در كنار نمايش فيلم‌هاي كوتاه، نمايشگاه تخصصي كتاب هم همزمان با برگزاري جشنواره با موضوع كتاب‌هاي تخصصي در حوزه هنر، سينما و ادبيات داستاني برگزار مي‌شود كه در اين نمايشگاه قرار است تازه‌هاي نشر و بازنشر كتاب‌هاي پرمخاطب انجمن سينماي جوانان ايران به مخاطبان ارايه شود. به اطلاع تان برسانيم كه از دو كتاب «داستان‌گويي در فيلم كوتاه» نوشته سعيد عقيقي و «اين‌سو واقعيت، آن‌سو خيال» نوشته محمد قاسم‌زاده در اين نمايشگاه رونمايي خواهد شد.

3-انجمن صنفي فيلم كوتاه ايران (ايسفا) به روال سال‌هاي گذشته، هر شب در طول برگزاري جشنواره بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را انتخاب و معرفي مي‌كند . به نظر مي‌رسد با توجه به بليت‌فروشي كه براي فيلم‌هاي كوتاه مي‌شود و همچنين حضور مخاطبان جدي و سينمايي امسال شاهد فيلم‌هاي منتخب مردمي متفاوت‌تري باشيم.

4- چند نشست وكارگاه تخصصي در روزهاي اخير تحت عناوين «فضاسازي با نورپردازي» «تجربه‌گرايي در فيلم‌برداري» و... برگزار كه در ميان آنها ساعد نيك ذات و تورج اصلاني از تجربيات خود براي هنرجويان صحبت كردند. چهار نشست‌ تخصصي آموزشي ديگر هم با موضوع «اكسپريمنتال» يا «بازاريابي فيلم» هم قرار است برگزار شود.

5- «سيمونه اسپاني» نماينده جشنواره فيلم برلين به فيلم‌سازان كوتاه ايراني گفت كه اگر فيلم‌شان در اين رويداد پذيرفته نشد، ناراحت نشوند. او در جريان سمينار «معرفي بخش كوتاه جشنواره فيلم برلين» كه براي فيلمسازان كوتاه ايراني برگزار مي‌كرد، گفت كه آنها در اين فستيوال به دنبال يك زاويه جديد در فيلم‌ها هستند و اين به آن معني نيست كه فيلم‌هاي روايي را نمايش نمي‌دهند ولي هميشه به نگاه و زاويه جديد توجه ويژه‌اي دارند. او از فيلمسازان ايراني خواست كه با اين پيش زمينه به جشنواره برلين نگاه كنند كه اگر فيلم‌شان در اين رويداد پذيرفته نشد، ناراحت نشوند: « يكي از مواردي كه براي كميته انتخابي جشنواره مهم است برابري جنسيتي است و سعي مي‌كنيم نيمي از فيلم‌هاي جشنواره ساخته فيلمسازان زن باشند.»

6- در آخر آن چيزي كه در جشنواره فيلم كوتاه تهران كاملا مشهود است عدم استقبال مسوولان سينمايي و سينماگران مهم و برجسته از اين رويداد است. نه پيامي از وزير ارشاد و نه بازديد سرزده رييس سازمان سينمايي؛ تا ببينيم در روزهاي آينده چه اتفاقي مي‌آفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون