• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4509 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ آبان

دورخيز «علي‌اكبر رائفي‌پور» براي شركت در انتخابات مجلس

سوداي بهارستاني آقاي سخنر ان

هر چه به روزهاي انتخابات نزديك مي‌شويم به همان اندازه خبرها درباره حضور افراد در ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي هم عجيب‌تر مي‌شود و هم غريب‌تر. فقط كافي است يك اسم در ميان مردم آشنا باشد تا بر اساس همان احساس وظيفه معروف و عشق به خدمت وارد گود سياست شود و خود را در معرض راي عمومي بگذارد و نسبت به توفيقش مطمئن شود.

از آنجا كه شوراي شهر با حضور قهرمانان ورزشي يك نمونه تجربه شده است حالا عرصه انتخابات مجلس هم قرار است پا در جاي پاي شوراي شهر بگذارد و از قافله عقب نماند.

4 سال پيش بود كه «الهام چرخنده» بازيگر تلويزيون با چرخش از روش و منش پيشين خود و با پوششي متفاوت از گذشته و اظهارنظرهاي متفاوت‌تر توانست براي خود در اردوگاه راست، جايگاه و پايگاهي پيدا كند و اين نزديكي ديدگاه‌ها تا آنجا پيش رفت كه زمزمه كانديدا شدنش در انتخابات و قرار گرفتن در ليست اصولگرايان به گوش رسيد؛ موضوعي كه احتمال وقوعش در جريان ديدارهايي با اعضاي فراكسيون زنان مجلس نهم تقويت شد و حتي خود او نيز در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد:«اگر يك روزي احساس كنم در نمايندگي مجلس بتوانم به زنان كشورم خدمت كنم، اين كار را انجام خواهم داد.» هر چند او هيچگاه پا در انتخابات نگذاشت و ماجراي كانديداتوري‌اش شروع نشده به پايان رسيد اما همين يك نمونه نشان داد كه براي برخي گروه‌هاي سياسي مساله «معروفيت» فارغ از «محبوبيت» نقش قابل ‌توجهي را بازي مي‌كند. حالا 4 سال پس از آن انتخابات مجلس اما قرار است همان بازي اين ‌بار با نقش‌آفريني «علي‌اكبر رائفي‌پور» براي مجلس دهم رقم بخورد.

 

از ليسانس حسابداري تا سخنران دانشگاهي

انصاف اين است كه علي‌اكبر رائفي‌پور در كار و بار خود موفق است و توانسته تعداد زيادي از جوانان اصولگرا را پاي سخنانش بنشاند و از هر دري با آنها سخن بگويد. خيلي‌ها او را استاد مي‌نامند و سخنانش را به گوش جان مي شنوند. همين اقبال عمومي او را بر آن داشته تا وارد معركه انتخابات شود، اما او كيست و از كجا آمده؟ علي‌اكبر رائفي‌پور از آن دست دهه شصتي‌هاي خوش‌شانس بود كه اظهاراتش به مذاق اصولگرايان خوش آمد و بر همين اساس توانست براي خود جايگاه و پايگاهي به دست بياورد. او كه ليسانس حسابداري دارد با سخنراني‌‌ در محافل دانشجويي در نقد علوم اجتماعي و نظراتي راجع به نقش تشكيلات «فراماسونري» در اداره امور جهان، توجهات عموم را به خود جلب كرد. آهسته آهسته با تريبون‌هايي كه به او سپرده شد و سخنراني‌ها در رابطه با شيطان‌پرستي، صهيونيسم، و مواردي از اين قبيل به يكي از چهره‌هاي شناخته شده، تبديل شد. او در اواخر دهه 80 در سخنراني‌ با موضوع «راز دلار» به مساله طراحي دلار و ارتباط آن با فرماسونري و شيطان‌پرستي پرداخت و دست به دست شدن تصاوير همين سخنراني در فضاي مجازي و متعاقبا گسترش بيشتر شهرت او باعث شد كه بتواند خود را به عنوان «آنتي‌صهيونيست»، پژوهشگر عرصه آخرالزمان و صهيونيزم و حوزه رسانه و همچنين مدرس دانشگاه شناخته شود. رائفي‌پور علاوه بر سخنراني‌ها در بهمن‌ ماه 89 در اطلاعيه‌اي از افتتاح «جنبش مصاف» با عنوان ثبت «موسسه مصاف ايرانيان» خبر داد و سايت تحليلي- پژوهشي «جنبش مصاف» را در راهبرد همين موسسه راه‌اندازي كرد. هدف مصاف كه ظاهرا مخفف عبارت مبارزه با صهيونيسم، اومانيسم و فراماسونري بود آن‌ طور كه در وب‌سايت اين موسسه آمده، روشنگري درباره فتنه‌هاي آخرالزماني و آشنايي مسلمانان با موضوعات و معارف مهدوي است.

 

مهم‌ترين اظهارنظرهاي رائفي‌پور

صحبت‌هاي رائفي‌پور كه يكي از مهم‌ترين عوامل معروف شدنش بود، گاهي آنقدر بي‌سند و مدرك مطرح مي‌شد كه حتي انتقاد سياسيون با عقبه مذهبي را هم برمي‌انگيخت؛ مانند صحبت‌هايي كه درباره واقعه كربلا مطرح كرد. اين سخنان با انتقاد علي مطهري، نايب ‌رييس وقت روبه‌رو شد.

مطهري در انتقاد به رائفي‌پور گفت:«اخيرا ديدم سخنراني جوان، آقاي رائفي‌پور، تشكيك در وجود حرم حضرت زينب در دمشق و تشكيك در وجود دختري 3‌ساله به نام رقيه براي امام حسين در واقعه كربلا را به موضوع استكبار جهاني مربوط كرده‌اند كه مستكبران براي آنكه ما از سوريه دفاع نكنيم اين حرف‌ها را مطرح مي‌كنند؛ يعني يك مساله علمي و تحقيق تاريخي را تبديل به يك مساله سياسي كرده‌اند. گويي اگر اين دو حرم در دمشق وجود نداشت ما هيچ وظيفه‌اي در قبال برادران مسلمان خود در سوريه نداشتيم و ما شيعيان فقط وظيفه داريم در جايي به دفاع بپردازيم كه حرمي از يكي از ائمه يا منسوبان آنها در آنجا وجود داشته باشد، حال آنكه هر مسلماني نسبت به كل سرزمين‌هاي اسلامي وظيفه دارد و در صورت لزوم بايد از آن دفاع كند. به قول سيد‌جمال‌الدين اسدآبادي وطن ما آنجاست كه اسلام باشد و اين مرزهاي قراردادي مرز واقعي ميان مسلمانان نيست.» رائفي‌پور همچنين شلوار «جين» را برآمده از مفهوم جن و كفش پاشنه‌بلند را نماد سُم جن عنوان كرده و نوشته‌هاي روي برخي تي‌شرت‌ها را «شعارها و وردهاي شيطان‌پرستي» خوانده است. از جمله نظريه‌هاي شاذ او اين است كه هدف ساخت كارتون‌هاي تام و جري و ميكي‌ماوس والت‌ديسني محبوب كردن يهودي‌ها بوده است چراكه بنابر ادعاي او همه شخصيت‌هاي خوب كارتون‌ها كلاه يهودي دارند. او كه به باور برخي ناظران ازجمله مصاديق مروجان «شبهه علم» در ايران است اما حوزه اجتماعي را هم از گفته‌هاي خود بي‌نصيب نگذاشته. رائفي‌پور معتقد است، رسانه‌هاي غربي در طلاق ايرانيان موثر بوده؛ چراكه اين شبكه‌هاي ماهواره‌اي هم توسط صهيونيسم جهاني ايجاد شده‌اند. او همچنين معتقد است كه اين شبكه‌ها با نمايش فيلم‌هايي با مضامين روابط نامشروع، سقط جنين، خيانت زن و شوهر به يكديگر، فرزندان نامشروع و رابطه‌هاي جنسي پيش از ازدواج سعي در عادي‌سازي اين رفتارها ميان شهروندان ايراني دارند.

 

راه هموار سياست

در دوران رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد كه ايده‌هايي مانند رد هولوكاست از سوي رييس‌جمهوري وقت حسابي داغ بود، علي‌اكبر رائفي‌پور نيز توانست با سخنراني‌هايش پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري بالا برود و البته كنار آن، يكي پس از ديگري در مسير سياست و سياست‌ورزي گام بردارد. هر چند با پيروزي حسن روحاني در انتخابات 92 ديگر آن فضاي باز و بي‌حد و حصر با افق‌هاي روشن برابر رائفي‌پور وجود نداشت اما بزنگاه انتخابات رياست‌جمهوري 96 اين كورسو را به يك روزنه اميد تبديل كرد تا اظهارنظرهاي سياسي او بار ديگر جنبه علني به خود بگيرند. رائفي‌پور كه در انتخابات رياست‌جمهوري ارديبهشت ‌ماه 96 از ابراهيم رييسي حمايت كرد و او را «ياور شب‌هنگام فقرا» توصيف كرد در شهريور ماه 97 به ايراد سخنراني درباره FATF پرداخت و ادعا كرد:«يكي از مسوولان رده بالاي FATF صراحتا بيان كرده است براي زمين‌گير كردن ايران در تحريم‌ها تا مي‌توانيم بايد دست شركت‌ها و واسطه‌هاي مالي ايران در دنيا را قطع كنيم و نيز معاون اسبق خزانه‌داري امريكا مي‌گويد كه ايران جزو پرريسك‌ترين كشورها از نظر تامين مالي تروريست است و جهان را تهديد مي‌كند و بايد در ليست سياه باشد. با اين ابزار، كشورها را از تعامل با ايران مي‌ترسانند و اينكه آقاي عراقچي مي‌گويد ما خودمان مي‌توانيم مفهوم «تروريست» را در اين سند بازتعريف كنيم، توهم است؛ زيرا كه آنان صراحتا مصداق تروريست را به كشورها تفهيم و القا مي‌كنند. او همچنين گفت:«در چند بند اين سند صراحتا به استرداد مجرمان اشاره شده است بنابراين مجبور خواهيم شد با دستان خودمان فردي مثل سردار سليماني را به آنان تحويل بدهيم.» رائفي‌پور همچنين توضيح داده است:«ما قبلا هم در ليست سياه FATF بوده‌ايم؛ مگر چه مشكلي برايمان پيش آمده بود؟ خيلي از بانك‌هاي دنيا علاقه‌مند داشتن تعاملات مالي با ايران هستند و اصلا برايشان FATF اهميتي ندارد بلكه آنچه آنان را از تعامل مالي با ايران مي‌ترساند، تحريم‌هاي اوليه و ثانويه امريكاست.» البته اين پايان اظهار‌نظرهاي عجيب و غريب رائفي‌پور با چاشني سياست نبود؛ بلكه در اسفند ماه 97 نيز درباره برجام با انتقاد به دولت گفت: «براي مقابله با برنامه هسته‌اي ايران و افزايش بازدارندگي ايران، برجام و توافق هسته‌اي با ايران را پيش كشيدند و هدف اين بود كه خيالشان از بابت دسترسي ايران به فناوري هسته‌اي پيشرفته، غني‌سازي بيشتر از ۲۰ درصد و بمب هسته‌اي آسوده شود و دولت ما طوري به برجام عمل كرد كه در خواب هم نمي‌ديدند و به مخيله‌شان هم نمي‌رسيد و آب سنگين و غني‌سازي بالا را از ما گرفتند كه به هيچ‌وجه نتوانيم دوباره به آن برسيم.»

 

رائفي‌پور در ليست اصولگرايان؟

با داغ شدن تنور انتخابات، حركت‌هاي چراغ‌خاموش رائفي‌پور در قالب سفرهاي استاني و سخنراني در شهر‌هاي مختلف نيز شدت گرفته و حال اين گمانه تقويت شده است كه آقاي سخنران اين روزها سوداي بهارستان در سر مي‌پروراند اما اينكه چقدر احتمال دارد، شخصي مانند علي‌اكبر رائفي‌پور كه مهم‌ترين مشخصه‌اش سخنراني‌‌هاي نامستند است در ليست اصولگرايان قرار بگيرد از آن مباحثي است كه اتفاقا برخي از اهالي اين جناح معتقدند هيچ بعيد نيست كه در راستاي جوان‌گرايي كه اتفاقا نويد آن را محمد‌باقر قاليباف داده بود، رائفي‌پور 35 ساله در ليست اصولگرايان قرار بگيرد و از اين طريق بتواند به مجلس يازدهم راه پيدا كند. ادعايي كه محمدعلي پورمختار، نماينده اصولگراي فعلي مجلس در گفت‌وگوي خود با «اعتماد» پيش كشيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون