• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

دست به دامان باد و باران

حناچي كاهش آلودگي هوا را منوط به كاهش تردد خودروها دانست

گروه اجتماعي| نخستين نفس‌تنگي تهران در پاييز98 طولاني شده ولي هنوز كار به تعطيلي ادارات نكشيده است و تنها مدارس ابتدايي ديروز تعطيل بودند. اما آنچه قابل توجه است، تاكيد برخي مسوولان بر روش‌هايي است كه بيشتر در يد طبيعت است تا از عهده ما برآيد. آنچه اين روزها كمتر به آن عمل مي‌شود بحث استفاده نكردن از خودروي شخصي است. به عبارت ديگر آنچه از توان خود ما تهراني‌ها برمي‌آيد عملا رها شده و اميد به آنچه بسته‌ايم كه فقط از دست طبيعت برمي‌آيد.

نمونه اين اظهارنظرها را پيروز حناچي شهردار تهران داشته، البته با اين تاكيد كه شهروندان تهراني براي كاهش آلودگي هوا بايد از خودروهاي شخصي استفاده نكنند.

به گزارش ايسنا، پيروز حناچي در حاشيه جلسه روز گذشته هيات دولت با اشاره به اينكه براي كاهش آلودگي راهي جز وزش باد، بارش باران و كاهش تردد خودروها نداريم، اظهار كرد: ۸۰ درصد آلودگي تهران مربوط به سوخت‌هاي فسيلي است. در شرايط «اينورژن» كه جريان باد به حداقل رسيده و بارندگي نداريم، هيچ راهي جز كاهش تردد خودروها و محدودسازي آلاينده‌ها نداريم. او همچنين تاكيد كرده است: بنابراين تصميم گرفتيم كه هزينه حمل و نقل عمومي را تا ۵۰ درصد كاهش داده و هزينه ورود به طرح ترافيك را افزايش دهيم. براي تردد خودروهاي سنگين نيز محدوديت ايجاد كرديم. همشهريان هم بايد از خودروهاي شخصي تك سرنشين كمتر استفاده كنند. اين در حالي است كه 32درصد از سهم سالانه وسايل نقليه در انتشار «ذرات معلق» مربوط به تردد كاميون‌هاست و از سوي ديگر 45درصد از سهم سالانه وسايل نقليه در توليد و انتشار مونوكسيدكربن هم مربوط به خودروهاي سواري است. وانت‌ها 15درصد و تاكسي‌ها 18درصد از اين سهم را تشكيل مي‌دهند. موتوسيكلت‌ها هم 20درصد از توليد مونوكسيدكربن را رقم مي‌زنند.

اين در حالي است كه با وجود نيم‌بها شدن بليت مترو در تهران و صرفا براساس مشاهده به نظر مي رسد همچنان مردم از خودروهاي شخصي در شهر استفاده مي‌كنند و حس كمتري براي مشاركت در كاهش دادن آلودگي دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون