• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4512 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ آبان

جلسات استيضاح رييس‌جمهور امريكا وارد فاز جديد مي‌شود

خودزني ترامپ

ميثم سليماني

 

 

دومين جلسه استيضاح دونالد ترامپ شايد مي‌توانست به مراتب كم‌اثر‌تر از جلسه اول استيضاح باشد چرا كه ماريه يووانوويچ مدرك زيادي براي ارايه در خصوص مكالمه ميان ترامپ و زيلنسكي نداشت، بلكه بيشتر جلسه در اين محور قرار گرفت كه آيا دونالد ترامپ بي‌بهانه دست به بركناري يووانوويچ زده است يا خير. اما به نظر مي‌رسيد شخص دونالد ترامپ كاري كرد كه روند استيضاح به ناگاه تغيير كند چرا كه او همزمان با برگزاري جلسه استماع توييت‌هاي متعددي را عليه خانم يووانوويچ منتشر كرد. ترامپ معمولا سعي مي‌كند از طريق توييتر عليه منتقدان خود دست به اقدام بزند؛ به خصوص اگر برنامه‌هاي زنده در جريان باشد او اين كار را به راحتي انجام مي‌دهد و سعي مي‌كند به نحوي فرد مخالف خود را نابود كند. اما اتفاق روز جمعه كاملا متفاوت بود زيرا مي‌تواند شرايط در نهايت به طور كامل عليه ترامپ تمام شود.

روز جمعه با گذشت حدود يك ساعت از جلسه استماع خانم يووانوويچ و اينكه او تاكيد كرد كه بر اساس يك فتنه در ماه ژوييه از سمت خود بركنار شده به ناگاه دونالد ترامپ شروع به توييت عليه او كرد. ترامپ در توييتر خود نوشت: هرجايي كه ماريه يووانوويچ رفت وضعيت بد شد. اما آدام شيف رييس كميته اطلاعاتي مجلس ورق را در اين مسير برگرداند. او به ناگاه متن توييت دونالد ترامپ را عليه يووانوويچ خواند تا يك اقدام هوشمندانه را عليه ترامپ رقم بزند. ترامپ و مشاورانش سعي كردند فضاي جلسه استماع يووانوويچ را تا حد زيادي منحرف كنند. به نوشته پوليتيكو ترامپ كه استاد حواس پرت كردن است سعي كرد با انتشار متن كامل تماس خود با رييس‌جمهور اوكراين فضا را تغيير دهد. ديوين نونس نماينده عاليرتبه جمهوري‌خواه در كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان اين متن را در شروع سخنراني خود قرائت كرد و سعي بر آن بود از اين طريق فضا را به سمت جديدي سوق دهد. اما متن تماس تلفني و قرائت كامل آن در جلسه استماع به نوعي بي‌ربط با جلسه استماع خانم يووانوويچ بود چرا كه عملا با شروع رسمي جلسه و صحبت‌هاي سفير سابق امريكا در اوكراين متن صحبت‌هاي ترامپ در حاشيه قرار گرفت. تلاش دوم ترامپ براي منحرف كردن فضاي توييت بود، كه نه تنها فضا را تغيير نداد بلكه شرايط به‌طور كامل عليه دونالد ترامپ شد.

يووانوويچ اما از پاس گلي كه آدام شيف به او داده بود به خوبي استفاده كرد و گفت كه رييس‌جمهور با توييت خود قصد داشته با ايجاد فضاي ارعاب بر موضوع شهادت و استماع اثر بگذارد. يووانوويچ رسما گفت كه از اين توييت ترسيده است.

البته هرچند يووانوويچ با اعتماد به نفس و با شجاعت در هنگام شهادت حاضر شد اما نكته ماجرا استفاده آدام شيف از فضا بود چرا كه كلمه ترسيدن خانم يووانوويچ اين امتياز را به شيف داد و گفت كه توييت‌هاي اينچنيني ترامپ تا چه حد مي‌تواند شاهدان آينده مانند سفير گوردون سوندلند كه قرار است هفته آينده در جلسه حضور داشته باشد را تحت تاثير قرار دهد. در واقع آدام شيف از اين فضا استفاده كرد كه نشان دهد توييت‌هاي متعدد و گاه و بيگاه دونالد ترامپ چه تاثيرهاي مخربي را مي‌تواند به همراه داشته باشد.

البته اين بدان معنان نيست كه اكنون ترامپ توسط يك دادستان فدرال متهم به ارعاب شاهدان است. اما همين شرايط ترامپ را در وضعيت سختي قرار مي‌دهد چرا كه ناچار به توضيح در خصوص توييت‌هاي خود مي‌شود و حتي ممكن است براي توييت در اين شرايط محافظه‌كار يا اشتباهات بيشتري را مرتكب شود. هرچند كه دونالد ترامپ بعدا منكر ارعاب شاهدان شد و تنها گفت كه از حق آزادي بيان خود استفاده مي‌كند.

ولي واقعا مهم نيست كه در استيضاح حركت ترامپ ارعاب بوده است يا نه. مهم بهره‌برداري است كه از فضاي موجود مي‌توان انجام داد چرا كه استيضاح يك روند كاملا سياسي است كه حزب دموكرات براي ادامه روند از هر ابزاري استفاده كند و هرروز به شاهدان و اتهامات ترامپ نيز اضافه كند.

مهم‌تر از همه ترامپ با توييت‌هاي خود كاري كرد كه حتي هواداران خود را نيز با ترديد مواجه كرد چرا كه يووانوويچ اظهاراتي انجام نداد كه بتواند دليل واقعي و جدي استيضاح ترامپ باشد. اما روايت او يك زمينه‌چيني براي شهادت‌هاي آينده بود چرا كه شهادت او زمينه را براي سناريويي كه دموكرات‌ها قصد پيشبرد آن را دارند بسيار مفيد داست كه بر مبناي آن ادامه شهادت‌ها را پيش ببرند و علاوه بر آن احساس ترس جدي از ترامپ را ايجاد كرد كه به راحتي اين موضوع به دست نمي‌آمد.

به نوشته پوليتيكو، يووانوويچ به نحوي وارد جلسه استماع شد كه شبيه به قرباني يك باند خلافكار شده است و به نحوي نيز اين نمايش را عرضه كرد كه يك فرد قدرتمند چگونه توانسته بر زندگي يك فرد تاثير بگذارد.

از طرفي ديگر يكي از نقاط ضعف پرونده دموكرات‌ها براي استيضاح ترامپ اين است كه اين پرونده تنها يك قرباني امريكايي دارد و آن جوبايدن معاون رييس‌جمهور و شخص پسر است. كه بسياري دموكرات‌ها بر سر اين ماجرا متهم به سياسي‌كاري و اقدام حزبي مي‌كنند. از همين رو دموكرات‌ها براي تقويت پرونده خود نياز به يك قرباني ديگر نيز داشتند. هرچند يووانوويچ در ابتدا يك قرباني در اين پرونده محسوب نمي‌شد، اما به خاطر رويكرد بد دونالد ترامپ در اين پرونده يووانوويچ در حال تبديل شدن به يك قرباني است. از همين رو او مي‌تواند جنبه‌اي عاطفي و احساسي را به پرونده دموكرات‌ها اضافه و دست آنها را براي ادامه جلسات استماع پرتر كند.

هرچند به نظر نمي‌رسد كه جمهوري‌خواهان سنا بر مبناي مداركي كه ممكن است از جلسات استماع خارج شود تصميمي مبني بر كنار گذاشتن ترامپ اتخاذ كنند اما به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ بدترين دشمن خود است. بدرفتاري او با يووانوويچ اقدامي بود كه حتي جمهوري‌خواهان نيز نمي‌توانستند آن را تاييد كنند. ترامپ سعي كرده بود در طول جلسه استماع سفير سابق را تحقير كند و كمتر بيننده‌اي در اين جريان طرف ترامپ را مي‌گرفت. اگر ترامپ بخواهد به همين شيوه ادامه دهد شايد او خودش نويسنده بخش پاياني زندگي سياسي خودش باشد.

اما جلسه استماع روز جمعه با خانم يووانوويچ به پايان نرسيد بلكه بعدازظهر جمعه يكي از مقام‌هاي وزارت خارجه در جلسه استماع پشت درهاي بسته حاضر شد. ديويد هولمز از جمله معاونان بيل تيلور ديپلمات ارشد امريكا در اوكراين به حساب مي‌آمد كه در جريان كامل اتفاقات كمك‌هاي نظامي اوكراين بود. گفته مي‌شود ايالات متحده اصرار داشته كه زيلنسكي در يك مصاحبه رسما روند آغاز تحقيقات را اعلام كند اما ديپلمات‌هاي امريكايي برخلاف آن توصيه كردند كه اوكرايني‌ها اين كار را انجام ندهند. هولمز شهادت داد كه آنها اصرار داشتند زيلنسكي در مصاحبه خود با سي‌ان‌ان تعهد خود بر اجراي تحقيقات را اعلام كند. هولمز در بيانيه خود عنوان كرد كه من از اين شرايط خاص متعجب شدم چرا كه اين خواسته‌اي بود كه شخصا رييس‌جمهور از زيلنسكي خواسته بود تحقيقات ويژه‌اي درباره رقيب سياسي خود انجام دهد. به گفته هلمز، سفير تيلور به عنوان ديپلمات ارشد امريكا در اوكراين درگير اين ماجرا شد و به طرف‌هاي اوكرايني تاكيد كرده بود كه از سياست داخلي ايالات متحده دوري كنند. گفته مي‌شود كه هولمز هنگام تماس تلفني گوردون سوندلند سفيرامريكا در رستوران حضور داشته و گفته است كه صداي رييس‌جمهور به حدي پشت تلفن زياد بوده كه توانسته آن را گوش دهد؛ تماس تلفني كه بعد‌ها مي‌تواند ابعاد پراهميت‌تري پيدا كند.


مشاور ترامپ مجرم شناخته شد

راجر استون، مشاور سابق و متحد دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا در هفت مورد دروغگويي به كنگره، جلوگيري از اجراي عدالت و جعل و دستكاري در ادله مجرم شناخته شد. در جلسه دادگاه عنوان شد كه آقاي استون درباره تلاش‌هايش براي زمان انتشار مطالبي جهت تخريب هيلاري كلينتون نامزد دموكرات رياست‌جمهوري در سال ۲۰۱۶ دروغ گفته است. هيات منصفه در دومين روز شور و بررسي خود راي خود را به دادگاه اعلام كرد. جعل و دستكاري ادله مي‌تواند تا ۲۰ سال زندان به دنبال داشته باشد و باقي جرايم آقاي استون هركدام ۵ سال حكم زندان دارند. پيش از او مايكل كوهن، وكيل ترامپ، پاول منافورت رييس ستاد انتخاباتي ترامپ، مايكل فلين اولين مشاور امنيت ملي ترامپ، ريك گيتس معاون كارزار انتخاباتي ترامپ، جورج پاپادوپولوس، مشاور سياست خارجي ترامپ در ارتباط با پرونده تحقيقات روسيه محكوميت گرفته‌اند.

آن‌گونه كه در دادگاه عنوان شد آقاي استون در سال ۲۰۱۷ در شهادت خود در برابر مجلس نمايندگان امريكا دروغ گفته است. دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا در پي اعلام مجرميت آقاي استون گفت مشاور سابق او قرباني «استانداردهاي دوگانه» شده و نزديكان و متحدان خانم كلينتون، با وجود دروغگويي، مجرم شناخته نشده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون