• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4512 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ آبان

خريداران در بازار زياد شدند

بازگشت نرخ دلار به كانال 12هزار توماني

روز گذشته و در زماني كه بيشتر تحليل‌هاي اقتصادي وب‌سايت‌ها به سمت و سوي افزايش قيمت بنزين مي‌رفت؛ فضاي مجازي و كانال‌هاي اطلاع‌رساني نرخ ارز، فضاي ملتهبي را پشت سر گذاشتند. چنانكه در پايان معاملات ديروز، نرخ برابري دلار امريكا به 12500 تومان هم رسيد؛ ‌اما سرانجام در عدد 12400 متوقف شد تا هفته پاياني آبان ماه، همراه با بازگشت نرخ دلار به كانال 12 هزار توماني باشد. اين در حالي است كه به گفته عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي، متوسط نرخ دلار در سه ماه گذشته ۱۱۴۰۰ تومان بوده است.

افزايش هزار توماني نرخ دلار در طول روزهاي گذشته در حالي صورت مي‌گيرد كه نگراني‌هايي درباره افزايش تورم پس از بالا رفتن قيمت بنزين نيز مطرح بوده است؛ گرچه اين نگراني‌ها با پاسخ منفي برخي طيف‌هاي اقتصادي همراه بوده است. حتي رييس كل بانك مركزي عنوان مي‌كند كه تاثير افزايش نرخ بنزين بر قيمت كالاها و تورم موجود، كمتر از 4دهم درصد است.

گفته مي‌شود كه دلالان ارزي در حال «موج‌سواري» هستند، ولي اين افزايش نرخ «غيرمنطقي و موقتي» است. دلالان كه در سال ۹۸ به دليل ثبات و تعادل بازار ارز كمترين بازدهي را از اين بازار كسب كرده‌اند، همواره تلاش كرده‌اند كه به بهانه‌هاي مختلف، قيمت ارزهاي عمده ازجمله دلار را بالا برده و براي خود كسب سود كنند. البته فعالان بازار تاييد مي‌كنند كه نرخ دلار تحت تاثير ميزان تورم در كشورمان و همچنين نرخ تورم در كشورهاي حوزه دلار قرار دارد كه دلار با تعديل به موقع و با شيب ملايم نرخ مي‌تواند اين شكاف را پر كند.

روز گذشته اصغر سميعي، رييس هيات موسس كانون صرافان رابطه افزايش قيمت بنزين با التهاب بازار ارز را رد كرد و گفت كه «افزايش قيمت دلار مي‌تواند نرخ بنزين را بالا ببرد اما رابطه معكوس وجود ندارد، بهاي دلار تابع نرخ بنزين نيست». اما به نظر مي‌رسد دلالان بازار ارز در فضاي مجازي از جمعه شب كه قيمت بنزين بالا رفت، سراغ فضاسازي براي رشد قيمت دلار رفتند كه به نظر برخي كارشناسان، موقتي است و به دليل غيرواقعي بودن، به سرعت به حالت عادي بازخواهد گشت. قيمت دلار در آخرين روز كاري هفته گذشته (پنجشنبه) و پيش از بسته شدن بازارها ۱۱ هزار و ۵۰۰ توماني بود، اما روز جمعه با علام افزايش قيمت روندي افزايشي يافت و در بازار آزاد تا نرخ 12هزار و 500 تومان نيز رشد كرد.

رييس كل بانك مركزي در اين باره معتقد است اگر وضعيت مطلوب ذخاير ارزي بانك مركزي و نيز مازاد عرضه نسبت به تقاضاي ارز در بخش اسكناس و حواله را نيز در نظر بگيريم، نظريه بالا بودن ريسك سرمايه‌گذاري در ارز همچنان پابرجا خواهد بود. از ديدگاه او، «نرخ كنوني ارز تحت تاثير جهش قبلي ناشي از عوامل انتظاري و تداوم تحريم‌ها بوده و از پشتوانه عوامل بنياني برخوردار نيست.»

فارغ از اظهارات رسمي سياستگذاران پولي، در دو روز انتهايي هفته گذشته ميزان تقاضا بالا رفته و تحت تاثير همين اتفاق دو سطح مقاومتي ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۱ هزار و ۸۰۰ توماني به راحتي شكسته شدند. از اين‌رو، بسياري از فعالان بازار پيش‌بيني مي‌كردند كه سطوح مقاومتي 12 هزار توماني براي نرخ دلار نيز در روز نخست هفته شكسته شود و همين اتفاق هم افتاد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد درصد معامله‌گران بازار ارز كه موقعيت معاملاتي خود را خريد عنوان مي‌كنند، در روزهاي انتهايي هفته گذشته به بالاي ۶۰ درصد رسيده است. حال آنكه در ابتداي آبان‌ماه اين عدد كمي بيشتر از ۵۰ درصد بود. بنابراين مي‌توان از رفتار معامله‌گران در بازار ارز يك چيز را به روشني حدس زد: سيگنال تقاضا به بازار ارز وارد شده و در روزهاي آينده بانك مركزي بايد به دنبال آرام كردن بازار پرتقاضا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون