• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4512 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ آبان

اولين واكنش‌ها به تغيير قيمت بنزين و سرنوشت سرويس‌هاي مدرسه

سهميه ويژه براي تمام سرويس‌ها

گروه اجتماعي| «موضوع تامين سوخت مورد نياز سرويس مدارس به وزارت نفت، كشور، ستاد سوخت و سازمان برنامه منعكس شده، تمهيداتي انديشيده مي‌شود و متناسب با مسافتي كه طي مي‌كنند و مصرف سوختي كه دارند سهميه به آنها اختصاص پيدا خواهد كرد و از روز شروع سهميه‌بندي به مشمولان تعلق خواهد گرفت.» اين واكنش وزير آموزش و پرورش بود به نگراني‌هاي دامنه‌داري كه با اعلام سهميه‌بندي بنزين و افزايش سه برابري نرخ بنزين آزاد شكل گرفت. محسن حاجي‌ميرزايي مي‌گويد: اين سهميه پس از ثبت‌نام كليه سرويس‌ها و بررسي ميزان مورد نياز از روز اجراي سهميه‌بندي يعني ۲۴آبان ماه جاري محاسبه و اعمال خواهد شد.

جمعه و در اولين روز اجرا شدن مصوبه افزايش نرخ بنزين آزاد بود كه يكي از فعالان مدني سيستان و بلوچستان در صفحه توييتر خود نوشت: «دختران روستايي زيادي در سيستان و بلوچستان به خاطر فقر و نداشتن پول سرويس ترك تحصيل كردند حالا با افزايش نرخ بنزين پول سرويس نيز گران خواهد شد و دختران بيشتري در سيستان و بلوچستان مجبور به ترك تحصيل خواهند شد.» نگراني‌هايي از اين دست و نقدهايي كه با دغدغه فشار بيشتر بر مناطق كمتر برخوردار به خصوص دانش‌آموزان مطرح شد، سبب شد كه واكنش وزارت آموزش و پرورش در اولين روز كاري هفته منتشر شود و خيلي زود توسط پايگاه خبري دولت هم بازنشر پيدا كند.

«به‌طور ميانگين پيمايش هر سرويس مدرسه در طول روز بين 10 تا 20كيلومتر است و پيشنهاد داده‌ايم كه ماهي 120 ليتر سهميه بنزين خودروهاي سرويس مدارس باشد. ‌احتمالا اين سهميه براي خودروهاي سرويس مدرسه پيشنهاد داده مي‌شود و تصميم‌گيري لازم اتخاذ خواهد شد.» مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه تاكسيراني‌ شهري كشور روز گذشته به فارس گفت كه تنها به سرويس‌هاي مدارسي سهميه بنزين تعلق مي‌گيرد كه در سامانه سپند ثبت‌نام كرده باشند: «خودروهايي كه در سامانه سپند ثبت‌نام نكرده‌اند و سرويس مدرسه هستند از سهميه بنزين خارج خواهند شد، چراكه فعاليت آنها غيرقانوني و خارج از سرويس است.»

با وجود اعلام احتمالي سهميه 120 ليتري بنزين براي سرويس‌هاي مدارس كه از سوي ضامني اعلام شد، نورعلي عباسپور، مديركل دفتر انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه جزييات اين سهميه هنوز مشخص نيست اما به زودي در مورد آن اطلاع‌رساني مي‌شود. عباسپور در گفت‌وگو با مهر گفت: «صبح روز (شنبه) يك‌سري تصميمات اوليه در يك جلسه‌ با حضور نمايندگان مختلف از ساير نهادها گرفته شد كه مربوط به اختصاص سهميه ويژه براي سرويس مدارس است. اينكه جزييات اين تخصيص سهميه به چه صورت است را به زودي اعلام مي‌كنيم ولي نبايد رانندگان سرويس مدارس نگران باشند. در وزارت كشور صبح امروز با حوزه حمل و نقل جلسه‌اي بود و درباره اختصاص سهميه ويژه براي سرويس مدارس صحبت مفصلي شد. سهميه‌بندي به‌طور قطع انجام مي‌شود ولي روش آن نياز به كار كردن دارد. هر زمان كه جزييات آن اعلام شود، رانندگان بدانند سهميه‌بندي از زمان آغاز اجراي طرح در نظر گرفته مي‌شود.» نكته مشتركي كه در صحبت همه مسوولان مربوطه وجود دارد، اين است كه سهميه بنزين تنها به سرويس‌هاي رسمي مدارس تعلق مي‌گيرد و رسمي بودن يا نبودن آنها بسته به ثبت‌نام در سامانه سپند است، در حالي كه بخشي از سرويس‌هاي مدارس در اين سامانه به ثبت نرسيده‌اند. عباسپور در مورد تعيين تكليف اين دسته از سرويس‌ها گفت: «اول اينكه فرد نمي‌تواند به صورت حقيقي كار سرويس مدارس را انجام دهد در قالب پيمانكاران از طريق سازمان شهرداري‌ها به مدارس معرفي مي‌كند و حتما بايد در قالب تشكيلات حقوقي باشند نه حقيقي. درباره سامانه سپند بايد بگويم كه كار را دير شروع كرديم و بخش قابل توجهي هنوز در سامانه ثبت‌نام نكرده‌اند ولي به پيمانكاران فرصت داده شده براي ثبت‌نام و سهميه آنها نيز محفوظ است.»

مديركل دفتر انجمن اولياء و مربيان وزارت آموزش و پرورش البته در خلال صحبت‌هاي روز گذشته خود تاكيد كرد كه قرار نيست قيمت سرويس‌هاي مدرسه افزايشي داشته باشد. او در مورد نگراني والدين براي افزايش احتمالي نرخ سرويس مدارس گفت: «همه تلاش ما براي همين است و نبايد مبلغي اضافه شود. ما تنها يك‌سري مسائل با پيمانكاران درباره توزيع مبالغ سرويس مدارس داشتيم كه در واقع پيمانكاران در اين باره بحث‌هايي داشتند كه در كارگروه استاني اين مساله در دست بررسي است. پيمانكاران معتقد هستند سهميه‌شان از مبلغ كل دريافتي كم و ممكن است در اين اعداد و ارقام و سهم‌ها تغييراتي داده شود ولي در سرجمع مبلغي كه از اوليا گرفته مي‌شود، تغييري ايجاد نخواهد شد و سهميه بنزين هم به سرويس مدارس داده مي‌شود.»

با وجود همه اين صحبت‌ها و اعلام گران نشدن سرويس مدارس، دغدغه در مورد دانش‌آموزان روستايي در بخش‌هاي كمتر برخوردار همچنان باقي است. رسيدن خبرهايي كه گاه از تصادف و آسيب ديدن وسايل حمل و نقل بين روستايي مي‌رسد، نشان مي‌دهد كه در روستاهاي نقاط كمتر برخوردار و با توجه به دسترسي دشوار به سازوكارهاي رسمي حمل و نقل، ماشين‌هاي متفرقه‌اي نقش سرويس مدرسه را براي دانش‌آموزان ايفا مي‌كنند كه با گران شدن بنزين و تعلق نگرفتن سهميه به آنها، مشكل حمل و نقل دانش‌آموزان به مدرسه را تبديل به مشكلي پررنگ‌تر خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون