• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

پاسخ وزارت كشور به گزارش اعتماد

جناب آقاي حضرتي

مدير مسوول محترم روزنامه اعتماد

با سلام و احترام

نظر به انتشار يك گزارش خبري با عنوان پاياني بر يك انتخابات پرحاشيه در آن روزنامه (22/8/98)، توضيحات دفتر امور سياسي وزارت كشور در خصوص مطالب مطرح شده در گزارش ياد شده به شرح ذيل ارائه مي‌شود.

لطفا ترتيبي اتخاذ فرماييد اين توضيحات براي آگاهي مخاطبان شريف، به نحو متناسب منتشر شود:

1- بر اساس دستورالعمل تبصره (3) ماده (10) قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي يك نماينده از ميان دبيران كل احزاب ملي و يك نماينده از ميان دبيران كل احزاب استاني جهت عضويت در كميسيون ماده 10 قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي انتخاب مي‌شود، با عنايت به مفاد دستورالعمل مذكور و مطابق تصميمات هيات نظارت بر انتخابات برنامه‌ريزي و اقدامات اجرايي لازم به منظور برگزاري انتخابات مذكور توسط دفتر سياسي پيش‌بيني و معمول گرديد. مطابق مفاد دستورالعمل ياد شده در جلسه انتخاب نماينده دبيران كل احزاب ملي در روز پنجشنبه مورخ 2/9/98 [21/8/98‍]، هيات رييسه‌اي كه توسط دبيران كل حاضر در جلسه انتخاب گرديد مسووليت برگزاري جلسه و اجراي انتخابات را برعهده گرفت و وزارت كشور در اين زمينه مسووليتي برعهده نداشته است. همچنين طبق دستورالعمل، هيات سه نفره‌اي شامل 2 نفر از اعضاي كميسيون ماده 10 به انتخاب اين كميسيون و دبير كميسيون ماده 10، وظيفه نظارت بر انتخابات نماينده احزاب در كميسيون ماده 10 را برعهده دارد.

2- با توجه به تصريح ماده 7 دستورالعمل انتخابات نماينده احزاب در كميسيون ماده 10، سمت دبيركل حزب قائم به شخص بوده و قابل توكيل به غير نمي‌باشد و دبيران كل بايد شخصا در انتخابات شركت نمايند. بر همين اساس در تمامي دعوتنامه‌ها و حتي پيامك‌هاي ارسال شده براي اين جلسه، موضوع حضور شخص دبيركل مورد تاكيد قرار گرفته است. لكن در آخرين جلسه كميسيون ماده 10 جهت افزايش مشاركت و حضور تمامي احزاب در جلسه انتخابات، در خصوص عدم امكان چهار نفر از دبيران كل احزاب كه مانع قانوني جهت حضور داشته‌اند، تصميم گرفته شد كه قائم‌مقام دبيركل در جلسه شركت نمايد. البته اين نظريه جنبه مشورتي داشته و تصميم‌گيري نهايي به عهده هيات رييسه دائمي بود. در جلسه روز پنجشنبه 2 آبان ماه نيز، هيات رييسه جلسه، علي‌رغم درخواست برخي از احزاب و علي‌رغم نظر توصيه‌اي مثبت و مشورتي كميسيون ماده 10 احزاب، پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان، بر اجراي تصريح قانوني ياد شده ناظر بر ضرورت حضور شخص دبيركل تاكيد مي‌كند و انتخابات را برگزار مي‌نمايد.

3- با توجه به اينكه طبق ماده 9 دستورالعمل، داوطلبان عضويت در كميسيون با نصف به‌ علاوه يك رأي از مجموع دبيران كل حاضر در جلسه انتخاب مي‌شوند و در اين انتخابات هيچ‌يك از چهار داوطلب نهايي حد نصاب 31 رأي را به دست نياورده‌اند، لذا طبق دستورالعمل، انتخابات دو مرحله‌اي مي‌شود و مرحله دوم بايستي در همان جلسه برگزار گردد تا حائز اكثريت نسبي به عنوان نماينده منتخب برگزيده شود. با اين وجود و علي‌رغم مجوز قانوني و تذكر هيات نظارت، براي ادامه رأي‌گيري در مرحله دوم، بنا به تصميم هيات رييسه، تنفس يك هفته‌اي براي برگزاري مرحله دوم انتخابات اعلام مي‌گردد.

4- مطابق مفاد دستورالعمل، موضوع در جلسه هيات نظارت بر انتخابات مطرح و پس از بحث و بررسي كامل روند برگزاري جلسه انتخابات و با توجه به اينكه اعلام تنفس يك هفته‌اي در دستورالعمل ذكر نگرديده و مي‌بايست انتخابات مرحله دوم در همان جلسه برگزار گردد، لذا نتايج انتخابات و تصميم هيات رييسه را قابل پذيرش ندانسته و اعلام مي‌گردد بر اساس دستورالعمل بايد انتخابات در مدت زمان قانوني مقرر در دستورالعمل برگزار شود، كه بر اساس تصميم هيات نظارت و تاييد كميسيون ماده 10 انتخابات مذكور در روز سه‌شنبه مورخ 21/8/98 مطابق قانون و مقررات مربوطه (در نوبت صبح انتخاب نماينده دبيران كل احزاب استاني و در نوبت ظهر انتخاب نماينده دبيران كل احزاب ملي) برگزار و دو نماينده دبيران كل احزاب در كميسيون ماده 10 انتخاب شدند. قابل توجه است كه به نسبت دوره قبلي انتخابات احزاب كه در تاريخ 26/5/96 برگزار شد در اين دوره ميزان حضور و مشاركت دبيران كل احزاب افزايش قابل توجهي را نشان مي‌دهد. مزيد اطلاع خوانندگان آن رسانه، در راستاي توانمندسازي و توسعه فعاليت‌هاي حزبي اقدامات موثري توسط كميسيون ماده 10 و وزارت كشور معمول شده است از جمله:

1- صدور پروانه فعاليت و مجوز تاسيس براي 24 حزب و گروه سياسي.

2- تمهيد و تسهيل فرايند قانوني انطباق فعاليت 116 حزب و گروه سياسي با قانون جديد احزاب.

3- ساماندهي فعاليت جبهه‌هاي حزبي در راستاي شفاف‌سازي و قاعده‌مند نمودن فعاليت آنها.

4- تقويت و افزايش تعامل وزارت كشور در ستاد و صف با احزاب و جريان‌هاي سياسي و برگزاري صدها نشست هم‌انديشي با احزاب.

5- اتخاذ و اجراي تمهيدات لازم براي تاسيس شعب استاني و دفاتر شهرستاني احزاب به نحوي كه در حال حاضر شعب استاني و دفاتر شهرستاني احزاب در اكثر استان‌ها و شهرستان‌ها فعال مي‌باشند.

6- كمك مالي به احزاب و در اين راستا در قانون بودجه سال‌هاي 96 و 97 مبالغي به عنوان يارانه احزاب تخصيص داده شد.

7- تسهيل و مساعدت در برگزاري مجامع عمومي (كنگره سراسري) احزاب به نحوي كه ساليانه بيش از 100 مورد مجمع عمومي احزاب برگزار شده است.

8- احياء فعاليت رسمي خانه احزاب ايران به عنوان تشكل صنفي كه مدافع و حامي حقوق احزاب كشور مي‌باشد از عمده اقدامات در راستاي نهادينه‌سازي فعاليت‌هاي حزبي است، تركيب اين نهاد مدني به عنوان الگوي موفقي از هم‌زيستي جريان‌هاي سياسي كشور ارزيابي مي‌گردد و تاكنون شعب استاني آن در 17 استان كشور تاسيس گرديده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون