• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

محمود صادقي از احتمال استعفا گفت ولي محمدقسيم عثماني در عمل از نمايندگي استعفا داد

استعفا و اصل غافلگيريِ پارلمان

سكوت خيابان‌هاي منتهي به ساختمان هرمي شكل بهارستان پس از نشست غيرعلني مجلس و قرائت پيام رهبري خطاب به نمايندگان و همچنين انتشار بيانات ايشان در نشست خارج فقه در ارتباط با اصلاحات صورت گرفته در قيمت بنزين به صحن علني تسري يافت و همزمان نمايندگاني از هر سه طيف سياسي پارلمان امضاهاي خود را از پاي طرح توقف افزايش قيمت بنزين پس گرفتند و با تشكيل گعده‌هايي دوستانه اظهاراتي را ميان خود رد و بدل مي‌كردند.

پروانه سلحشوري، سيده‌حميده زرآبادي، قاسم ميرزايي‌نيكو، بهروز بنيادي، غلامرضا حيدري و شهاب‌الدين بي‌مقدار با همراهي برخي ديگر از نمايندگان اصلاح‌طلب گعده‌اي را در لابي بهارستان تشكيل داده و با چهره‌هايي نه‌چندان شاداب، به بررسي اتفاقات رخ داده در صحن علني پرداختند. يكي از همين نمايندگان به «اعتماد» گفت كه مساله مطروحه در اين نشست همان بود كه محمود صادقي به‌صورت غيررسمي به خبرنگاران گفت و در قالب شنيده‌ها منتشر شد؛ «استعفا!» نماينده اصلاح‌طلب تهران كه پس از پايان نشست غيررسمي و دوستانه اميدي‌ها در انتهاي لابي نه چندان پرنور بهارستان به ميان خبرنگاران آمد ولي برخلاف هميشه تمايلي به صحبت نداشت، تنها به ذكر اين نكته بسنده كرد كه در نشست عصر استعفا خواهد داد.

 

استعفاي غيرمنتظره

شيفت دوم مجلس با همين گمانه‌زني‌ها آغاز شد. محمود صادقي در كرسي خود آرام گرفته بود و محسن عليجاني، ديگر نماينده تهران به صورت مداوم با او گفت‌وگو مي‌كرد. پس از تلاوت قرآن، عليجاني نزد عارف رفت و سپس به جايگاه هيات‌رييسه مراجعه كرد تا به نظر برسد در ميان ناكامي‌هاي مجلس، او در منصرف ساختن صادقي به كاميابي رسيده است ولي چندي بعد صادقي با استعفانامه خود نزد علي مطهري رفت و دقايقي را به رايزني با او گذراند. تا پايان صحن ديگر خبري از صادقي نبود تا اينكه در دقايق پاياني شيفت دوم پارلمان دوباره اصل غافلگيري بر بهارستان حاكم شد و به ‌جاي همه نمايندگاني كه گمانه‌زني‌هايي درباره استعفاي‌شان مطرح شده بود، محمدقسيم عثماني، نماينده اصلاح‌طلب بوكان در اعتراض به افزايش قيمت بنزين و روند طي شده در مجلس از سمت خود استعفا كرد.

عثماني كه نامش در ميان ناطقان ميان‌دستور پايان جلسه علني روز گذشته مجلس به چشم مي‌خورد، در اظهاراتش برخي مسائل مطرح شده مبني بر موافقت رهبري با افزايش قيمت بنزين را رد و تاكيد كرد: «بعضي طوري وانمود مي‌كنند كه گويي رهبري موافق افزايش قيمت بنزين است؛ به هيچ‌وجه اين‌گونه نيست. رهبري فرمودند: «من از تصميمات سران قوا حمايت مي‌كنم.» مقام معظم رهبري براي آرامش فرمودند كه از تصميم سران قوا حمايت مي‌كند.» او يادآور شد: «در شرايط فعلي سران قوا بنشينند و تصميمي عقلاني بگيرند تا مورد حمايت رهبري و همه ما نمايندگان قرار گيرند. اين تصميم فقط باعث پولدار شدن دولت مي‌شود اما اينكه اين پول‌ها كجا، چگونه و به چه منظوري صرف مي‌شود ‌الله اعلم.»

نماينده مردم بوكان در مجلس كه در پايان نطق خود متن استعفايش را تقديم مسعود پزشكيان به عنوان رييس جلسه كرد، در توضيح اين اقدام گفت: «قيمت همه‌چيز به قيمت بنزين وابسته است و وقتي ما راجع به اين موضوع مهم كاره‌اي نيستيم و هنگامي كه رييس مجلس شوراي اسلامي به جاي ما تصميم مي‌گيرد پس چه لزومي دارد اينجا حضور داشته باشيم؟ خود رييس به جلسه سران سه قوا برود و تصميم بگيرد ما نقشي نداريم. به عنوان اعتراض استعفاي خودم را به هيات‌رييسه مجلس شوراي اسلامي تقديم مي‌كنم تا بگويم در اين تصميم سهمي نداشتم.»

 

دوباره ذوالنوري

در اين ميان البته مجتبي ذوالنوري نيز از اتفاقات رخ داده در مجلس بي‌نصيب نماند و حتي به قيمت جدل لفظي در صحن علني با بهروز نعمتي، نامش را به ميان اخبار كشاند. او كه تا پيش از نشست روزگذشته مجلس از طرح‌هاي دوفوريتي و سه‌فوريتي خود و يارانش براي توقف افزايش قيمت بنزين مي‌گفت، روزگذشته حتي كلامي در اين زمينه سخن نگفت و به‌ازاي آن به تهيه طرح استيضاح روساي قواي مقننه و مجريه پرداخت. احمد اميرآبادي فراهاني، دبير اصولگراي هيات‌رييسه مجلس در همين زمينه به «اعتماد» گفت كه ذوالنوري «طرح استيضاح روحاني را كنار گذاشته است و به‌جاي آن طرح استيضاح علي لاريجاني را پيگيري مي‌كند.» موضوعي كه محمدجواد ابطحي، نماينده عضو جبهه پايداري خميني‌شهر كه ازجمله ياران رييس كميسيون امنيت ملي نيز محسوب مي‌شود، اطلاعي از آن نداشت ولي به «اعتماد» گفت كه «طرح استيضاح لاريجاني به‌دليل اقدامات اخيرش و عدم اطلاع‌رساني ديدگاه‌هاي نمايندگان مجلس و بيان نظرات شخصي‌اش در مسائلي نظير افزايش قيمت بنزين تهيه شده و حدود 30 امضا نيز دارد.»

با اين حال باتوجه به سوابق ذوالنوري و اين قبيل طرح‌ها، به نظر نمي‌رسد هيچ‌يك از اين موارد به جايي برسد ولي بايد ديد در آينده چه پيش خواهد آمد و آيا بهارستان دوباره از اصل غافلگيري استفاده مي‌كند يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون