• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

پايگاه‌هاي تازه خارجي در حلب و ديرالزور ساخته مي‌شود

رقابت براي تسلط بر شمال سوريه

گروه جهان | با وجود ادعاهاي مكرر دولت ايالات متحده امريكا مبني بر تمايل اين كشور به خروج از خاك سوريه، استقرار نيروهاي نظامي جديد امريكا در خاك اين كشور آسياي غربي همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش خبرگزاري رسمي سوريه، سانا، نظاميان امريكايي با چندين خودروي زرهي و كارواني از تجهيزات لجستيك از جمله ابزار ساخت و توسعه پايگاه‌هاي جديد از اقليم خودمختار كردستان عراق به خاك سوريه وارد شده‌اند. بر اساس اين گزارش، نيروهاي امريكايي به سمت شهر قامشلي در شمال شرقي سوريه حركت كرده‌اند و گفته مي‌شود كه قصد دارند در اطراف ميدان نفتي «عوده» در شرق قامشلي پايگاهي جديد تاسيس كنند. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا مهرماه امسال اعلام كرده‌ بود كه نظاميان امريكايي به شكل كامل از خاك سوريه خارج مي‌شوند، هر چند اين اظهارنظر در طول يك هفته تغيير كرد و به حضور بخشي از نيروهاي امريكايي براي حفاظت از ميادين نفتي سوريه تغيير شكل داد. دولت‌هاي امريكا و روسيه در دو سال گذشته چندين بار اعلام كرده‌اند كه از خاك سوريه عقب‌نشيني خواهند كرد، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا تاكنون دوبار هدف خود براي عقب‌نشيني از خاك سوريه را اعلام كرده است و ولاديمير پوتين هم تاكيد كرده كه نيروهاي اين كشور به جز پايگاه‌هاي نظامي حميمم و طرطوس از بقيه نقاط سوريه خارج مي‌شوند. با وجود اين اعلاميه‌ها هر دو كشور در حال تقويت جايگاه خود در شمال شرقي سوريه، يك ماه بعد از آغاز عمليات نظامي تركيه در اين منطقه هستند. در شرايطي كه نيروهاي روسيه در هماهنگي با دولت مركزي سوريه به اين مناطق آمده‌اند، نظاميان امريكايي از سوي دمشق اشغالگر تلقي مي‌شوند.

همزمان با استقرار مجدد نيروهاي امريكايي در شهر قامشلي در استان حلب سوريه، نظاميان روسيه هم در حال ارسال تجهيزات به اين شهر هستند. به گزارش ايسنا، در فيلمي كه از شبكه تلويزيوني «زوزدا» وابسته به وزارت دفاع روسيه پخش شد، نيروهاي پليس نظامي مسلح روسيه وارد اين پايگاه در استان حلب در شمال سوريه شدند كه در نزديكي مرز اين كشور با تركيه قرار دارد. به گفته گزارشگر اين شبكه تلويزيوني، اين تاسيسات به عنوان مركزي براي توزيع كمك‌هاي بشردوستانه براي مردم محلي مورد استفاده قرار خواهد گرفت و هم‌اكنون تحت كنترل نيروهاي دولتي سوريه است كه متحد مسكو هستند. اين شبكه همچنين گزارش كرد، روسيه يك پايگاه هليكوپتر در فرودگاهي در شهر قامشلي در شمال شرق سوريه ايجاد كرده تا كنترلش را بر وقايع اين منطقه افزايش دهد.

 

رفت و برگشت نظاميان امريكايي

مارك اسپر، وزير دفاع امريكا و مارك ميلي، رييس ستاد مشترك نيروهاي مسلح امريكا به تازگي تعداد نظاميان امريكايي كه قرار است در خاك سوريه باقي بمانند را 600 تا 700 نفر برآورد كرده‌اند. تا پيش از آغاز عقب‌نشيني نيروهاي امريكايي از خاك سوريه نزديك به 1800 نظامي امريكايي در خاك اين كشور مستقر بودند كه به گفته رييس‌جمهور امريكا قرار بود «به خانه بازگردند». امريكايي‌ها پيش از اين اعلام كرده ‌بودند كه تمامي اين نظاميان براي آرايش مجدد به صورت موقت به خاك عراق منتقل خواهند شد، اما دولت عراق از پذيرش دائمي حضور اين نظاميان جديد در خاك اين كشور خودداري كرده است. گفته ‌مي‌شود امريكا در حال رايزني براي استقرار اين نيروها در خاك كويت، عربستان سعودي و اردن است.

به گزارش ايسنا به نقل از منابع رسانه‌اي تركيه‌اي و منابع محلي سوري، نيروهاي امريكا در جريان عمليات چشمه صلح از ۱۶ پايگاه و مركز نظامي در منبج، كوباني، رقه و حسكه خارج شدند. پيش از آغاز عمليات تركيه در خاك سوريه، تعداد پايگاه‌هاي امريكايي در سوريه 23 پايگاه نظامي بود. نيروهاي امريكا از تمامي پايگاه‌هاي‌شان در رقه، منبج و كوباني خارج شدند اما واشنگتن حضور نظامي‌اش در ديرالزور كه سرشار از نفت است و همچنين پايگاه‌هاي نظامي در ميادين نفتي حسكه را حفظ كرد. همچنين رسانه‌هاي تركيه از اقدام امريكا در زمينه احداث دو پايگاه در ديرالزور و ارسال تجهيزات و نيروهايي بين ۲۵۰ تا ۳۰۰ سرباز به آن مناطق به اضافه تجهيزات و خودروهاي ضدگلوله و آتشبارها خبر داده بودند.

عمليات شناسايي امريكا برفراز پايگاه‌هاي روسيه در سوريه

همزمان با استقرار نيروهاي جديد امريكايي در خاك سوريه، يك پهپاد استراتژيك امريكايي ماموريتي را بر فراز ساحل سوريه در نزديكي پايگاه‌هاي روسيه انجام داد. به گزارش ايسنا، خبرگزاري اينترفاكس به نقل از منابع غربي ويژه نظارت بر پرواز هواپيماها گفت: پهپاد جاسوسي امريكا ماموريت‌هايي را در نزديكي پايگاه دريايي روسيه در بندر طرطوس و پايگاه هوايي حميميم انجام داد. اين پروازها در ارتفاع ۱۶ كيلومتري بر فراز آب‌هاي بين‌المللي در شرق درياي مديترانه انجام شد و اين هواپيما مرزهاي دريايي سوريه را نقض نكرد.

اين منابع اعلام كردند كه اين عمليات بيش از ۱۰ ساعت طول كشيد و مسير آن شامل سواحل اسراييل و لبنان بود و مي‌توانست حومه دمشق را تحت كنترل داشته باشد. تحليلگران معتقدند كه استفاده از پهپاد استراتژيك Global Hawk در نزديكي پايگاه‌هاي روسيه در سوريه غيرعادي است چرا كه وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) معمولا در اين‌گونه ماموريت‌ها از هواپيماهاي RC-135 متخصص در شناسايي سايبري و هواپيماهاي P-8A Poseidon ضدزيردريايي و وابسته به يگان دريايي امريكا استفاده مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون