• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4513 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ آبان

اعلام شيوه‌هاي جايگزين تنبيه بدني در مدارس

زهرا مظفر، مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش گفت: افرادي كه دانش‌آموزان را مورد تنبيه بدني قرار مي‌دهند، در هر جايگاهي كه باشند اعم از مدير مدرسه، معاون، معلم يا دانش‌آموزانِ ديگر حتما مجازات خواهند شد.

مديركل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره تنبيه‌بدني در مدارس گفت: تنبيه بدني و رواني كودكان تحت هيچ شرايطي نه تنها پذيرفته نيست، بلكه به عنوان عملي است كه در قوانين و مقررات داخلي و بين‌المللي تخلف و جرم محسوب مي‌شود و از اين رو به‌شدت مورد نكوهش قرار خواهد گرفت. تنبيه ‌بدني همچنين از سوي مراجع نظارتي و هيات‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري و مراجع قضايي قابل پيگرد است.

او با اشاره به مجازات افرادي كه دانش‌آموزان را مورد تنبيه قرار مي‌دهند، توضيح داد: مرتكب اين عمل در هر جايگاهي كه باشد اعم از مدير مدرسه، معاون، معلم يا دانش‌آموزانِ ديگر حتما مورد مواخذه و مجازات قرار خواهد گرفت.

مظفر تنبيه دانش‌آموزان (نه تنبيه بدني) را در شرايطي لازم دانست كه دانش‌آموز در انجام وظايف خود كوتاهي كرده باشد و در اين زمينه توضيح داد: در نظام آموزش و پرورش ايران در مواردي كه قصور و سهل‌انگاري از سوي دانش‌آموز نسبت به انجام وظايف خود صورت بگيرد، تخلف محسوب مي‌شود و تنبيه را تحت شرايطي مجاز شمرده است، اما اين نوع تنبيه به هيچ عنوان بدني يا رواني نيست.

او اضافه كرد: در آيين‌نامه اجرايي مدارس، بخشي تحت عنوان تنبيه ذكر شده كه اولياي مدرسه قبل از انجام آن ‌بايد از موضوع و موقعيت محصل آگاهي يابند و در جست‌وجوي انگيزه و علت تخلف برآيند. همچنين تنبيه بايد توجه دانش‌آموز را به اشتباه خود جلب و زمينه مناسب براي ايجاد رفتار مطلوب در او را فراهم كند.

مظفر در خصوص روش‌هاي مختلف تنبيه كه در مدارس مي‌تواند به جاي تنبيه‌ بدني مورد استفاده قرار بگيرد، گفت: تذكر و اخطار شفاهي به‌طور خصوصي، تذكر و اخطار شفاهي در حضور دانش‌آموزان كلاس مربوطه، تغيير كلاس، اخطار كتبي و اطلاع به ولي دانش‌آموز، اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلي ولي دانش‌آموز حداكثر براي مدت ۳روز، انتقال به مدرسه ديگر از جمله تنبيه‌هايي است كه مي‌تواند جايگزين تنبيه بدني شود. لازم به ذكر است اعمال هر گونه تنبيه ديگر از قبيل اهانت، تنبيه بدني و تعيين تكاليف درسي ممنوع است.

مدير كل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش درباره شكايت‌هايي كه والدين در سال جاري در اين زمينه داشته‌اند، گفت: گزارش‌هاي رسيده از اقصي نقاط كشور حاكي از اين امر است كه در سال تحصيلي جديد نسبت به مدت مشابه در سال قبل آمار شكايات ناشي از تنبيه بدني كاهش يافته است.

مظفر در خصوص برخورد قانوني با هر شخصي كه در اين زمينه مرتكب تخلف شود، اظهار داشت: با مرتكبان تنبيه بدني در هر مقامي كه بوده‌اند به صورت قانوني برخورد شده و به هيات‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري جهت رسيدگي به موضوع معرفي شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون