• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

خبر

عبور ذخاير آب ‌سنگين ايران از محدوديت‌هاي برجامي

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش داده است كه ذخاير آب سنگين ايران از محدوده مجاز برجام فراتر رفته است. به گزارش فارس و به نقل از گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه روز دوشنبه منتشر شده، ايران از يكي ديگر از محدوديت‌هاي برنامه جامع اقدام مشترك عبور كرده است. به گزارش رويترز، در گزارشي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به كشورهاي عضو ارسال كرده، آمده است: «16 نوامبر 2019 (25 آبان) ايران به آژانس اطلاع داده كه ذخاير آب سنگين از 130 تن فراتر رفته است.» در ادامه اين گزارش آمده است: «در 17 نوامبر 2019 (26 آبان) آژانس به راستي‌آزمايي از سايت توليد آب سنگين ايران پرداخته و ذخاير آب سنگين ايران به 131.5 تن رسيده است.»

 

پيونگ‌يانگ: امتياز يك‌طرفه به ترامپ نمي‌دهيم

خبرگزاري رسمي كره‌شمالي اعلام كرد: پيونگ‌يانگ بدون دريافت امتياز از واشنگتن، هيچ امتيازي به «دونالد ترامپ» نخواهد داد. در بيانيه‌اي كه از طرف «كيم كي گوان»، مشاور وزارت خارجه كره شمالي در خبرگزاري رسمي اين كشور منتشر شد، آمده است، پيونگ به نشستي كه برايش فايده‌اي نداشته باشد، علاقه‌اي ندارد. اين بيانيه افزود: اگر امريكا خواستار ادامه مذاكره با ماست، بايد درباره كنار گذاشتن سياست خصمانه‌اش نسبت به ما و محسوب كردن ما به عنوان دشمن تصميم بگيرد. رييس‌جمهوري امريكا يكشنبه در پيام توييتري از «كيم جونگ اون»، رهبر كره شمالي خواست سريع‌تر اقدام و معامله را تمام كند. ترامپ در اين توييت اعلام كرد: من تنها كسي هستم كه مي‌توانم شما را به جايي كه بايد باشيد، برسانم. در حالي كه پيونگ‌يانگ در مذاكرات هسته‌اي با امريكا، در ازاي توقف برنامه هسته‌اي‌اش خواستار لغو تحريم‌ها و تضمين‌هاي امنيتي است، واشنگتن تاكيد دارد، پيونگ‌يانگ ابتدا قدم‌هاي اساسي را براي خلع سلاح هسته‌اي بردارد.

 

بازگشت دولت مستعفي هادي به عدن

نخست‌وزير و شماري از اعضاي دولت مستعفي يمن در نهايت و پس از تاخير چند روزه دوشنبه وارد عدن در جنوب يمن شدند. به گزارش ايسنا، خبرگزاري آسوشيتدپرس پيش از اين اعلام كرده بود، دولت مستعفي يمن با وجود توافق صلح رياض كه ميان اين دولت و شوراي انتقالي جنوبي به امضا رسيد، مجبور شد بازگشت خود را به عدن به تاخير اندازد. به موجب توافق رياض، قرار بود دولت عبد ربه منصور هادي، رييس‌جمهوري دولت مستعفي يمن روز سه‌شنبه گذشته از رياض وارد عدن شود. توافق رياض، توافق آشتي ميان دولت مستعفي و شوراي انتقالي جنوب يمن است كه با ميانجيگري عربستان و امارات صورت گرفت.

 

آزادي سه ناو اوكرايني توسط مسكو

روسيه سه كشتي توقيف شده اوكرايني را پس از نزديك به يك‌سال آزاد كرد. به گزارش مهر و به نقل از اسپوتنيك، روسيه اعلام كرد كه سه كشتي توقيف شده اوكرايني را آزاد كرده و به «كي‌يف» تحويل داده است. وزارت خارجه روسيه در اين ارتباط گفت: سه كشتي توقيف شده اوكرايني آزاد شده‌اند، چون به تحقيقات بيشتري در اين زمينه نيازي نبوده و بررسي‌ها تكميل شده است. وزارت خارجه روسيه همچنين افزوده است كه تحركات ماجراجويانه را در مرزهاي خود همچنان زيرنظر خواهد داشت و به ‌شدت با آنها مقابله خواهد كرد. كشتي‌هاي اوكرايني حدود يك‌سال پيش در نوامبر سال ۲۰۱۸ از سوي نيروي دريايي روسيه توقيف شده بودند. توقيف اين كشتي‌ها به همراه ۲۴ ملوان آنها به اتهام ورود «غيرقانوني» به قلمرو آبي روسيه در تنگه كرچ، محل اتصال درياي آزوف به درياي سياه، صورت گرفته بود. توقيف كشتي‌هاي اوكرايني توسط نيروي دريايي روسيه در سال گذشته با واكنش‌ شديد امريكا و اتحاديه اروپا روبه‌رو شده بود. همزمان با به قدرت رسيدن «ولاديمر زلنسكي» در اوكراين، از شدت تنش‌ها ميان مسكو و كي‌يف كاسته شده و هفته گذشته نيز نيروهاي جدايي‌طلب در شرق اوكراين در توافق با ارتش اين كشور از مناطق مورد مناقشه عقب‌نشيني كردند.

 

اردوغان: در سوريه دنبال نفت نيستم

رييس‌جمهور تركيه روز دوشنبه گفت: براي كشور او مردم مهم هستند نه نفت و او هرگز آوارگان آزارديده سوري را وادار به بازگشت اجباري به كشورشان نخواهد كرد. به گزارش ايسنا، به نوشته خبرگزاري آناتولي، رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه در سخنراني در كنفرانسي در استانبول طي امروز، به سوري‌هايي كه به دنبال پناهندگي در تركيه هستند، اطمينان داد كشورش آنها را مجبور به بازگشت به سوريه، آن‌طور كه حزب مخالف دولتش يعني حزب مردم جمهوريخواه بر آن تاكيد مي‌كند، نخواهد كرد. وي ادامه داد: تركيه هرگز مردم آزارديده‌اي كه از بمب‌هاي بشكه‌اي در سوريه فرار كردند را مجبور به بازگشت نخواهد كرد و تركيه به مردم اهميت مي‌دهد نه به نفت. او گفت: برخي كشورها در حال انجام پروسه به اشتراك‌گذاري ذخاير نفتي در سوريه بوده و به تركيه پيشنهاد دادند كه در آن شريك باشد، اما آنكارا از انجام اين كار سرباز زد چون به منابع سوريه علاقه‌اي ندارد. او نامي از كشورهايي كه اين پيشنهاد شراكت در نفت سوريه را به تركيه داده‌اند، نبرد. به گفته رييس‌جمهور تركيه، كشورش ميزبان چهار ميليون آواره سوري است در حالي كه سه ميليارد يورو از اتحاديه اروپا كمك گرفته است. اردوغان با اشاره به عزم تركيه براي دفع همه تهديدات عليه امنيت اين كشور گفت: آنكارا شديدا در جهت تضمين صلح بين‌المللي و منطقه‌اي كار مي‌كند. وي ادامه داد: كشورهايي كه نمي‌توانند روابط قدرتمندي با شهروندان‌شان برقرار كنند در قبال مداخله‌هاي خارجي و در داخل آسيب‌پذيرتر هستند. او گفت: به زمين زدن كشوري كه مردمش آن را در آغوش مي‌گيرند، امكان‌پذير نيست و كشورهايي كه درخواست مردم‌شان را نمي‌شنوند با خرابي‌هاي چشمگير روبه‌رو شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون