• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

پيدا و پنهان

نوبخت: اعداد بودجه واقعي است

محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: در مورد قطع وابستگي به منابع نفتي همه تمام تلاش خود را معطوف مي‌كنيم كه از محل فروش نفت در اعتبارات هزينه‌اي مبلغي اختصاص ندهيم. با توجه به نهايي شدن مراحل تدوين لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ كل كشور، اين لايحه را حداكثر تا دوازدهم آذرماه سال جاري بايد در دولت نهايي كنيم تا در موعد مقرر قانوني، تقديم مجلس شوراي اسلامي شود. نوبخت تصريح كرد: هيچ اولويتي براي ما در حال حاضر مهم‌تر از لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ كل كشور نيست و به همين دليل، سفرهاي استاني را در زمان و مجالي مناسب انجام مي‌دهيم تا هيچ خلل و تاخيري در برنامه زمان‌بندي بودجه پيش نيايد. نوبخت اظهار داشت: در مورد قطع وابستگي به منابع نفتي هم تمام تلاش خود را معطوف مي‌كنيم كه از محل فروش نفت در اعتبارات هزينه‌اي مبلغي اختصاص ندهيم. وي تاكيد كرد: در لايحه مذكور واقع‌بيني و شفافيت كامل در تمام اعداد و ارقام و منابع و مصارف رعايت شده و از ارايه و اعلام ارقام غيرواقعي با جديت اجتناب خواهيم كرد.

تداوم روند افزايشي نرخ دلار

قيمت ارز پس از چند روز افزايش، روز گذشته نيز به روند افزايشي خود ادامه داد. بازار ارز كه در روزهاي اخير روند افزايشي به خود گرفته بود، در ابتداي معاملات ديروز نيز به همين روند ادامه داد و قيمت‌ها اندكي بالا رفت و هر دلار در 12 هزار و 700 تومان فروخته شد. گزارش‌هاي رسيده نشان مي‌دهد تمايل به خريد دلار از پس مدت‌هاي طولاني بار ديگر بالا رفته است. ديروز صرافي‌هاي بانكي هر دلار امريكا را به قيمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان خريداري كردند. قيمت هر يورو نيز در صرافي‌هاي بانكي به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسيد كه در قياس با روز گذشته افزايش يافته است. در عين حال قيمت خريد دلار از مردم در صرافي‌هاي مجاز برابر با ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

تمايل 9 كشور براي سرمايه‌گذاري در چابهار

به گفته بهروز آقايي، مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان سال گذشته نمايندگان چندين كشور از جمله چين، مالزي، قزاقستان، ازبكستان، لهستان، افغانستان، هند، روسيه، ژاپن و...از بندر چابهار بازديد كرده و تمايل خود را براي سرمايه‌گذاري در بندر چابهار نشان داده‌اند. او با اشاره به اينكه امكان پيوستن ديگر كشورها به موافتنامه سه جانبه چابهار از قابليت‌هاي آن است، گفت: بندر چابهار به صورت انحصاري در اختيار هيچ كشوري قرار داده نشده و نخواهد شد و امكان سرمايه‌گذاري و فعاليت كشورهاي در بندر چابهار بدون هيچ محدوديتي وجود دارد.

مالكان چند خودرو نهايتا يك سهميه مي‌گيرند

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: در حال حاضر به هر دو خودرو شخصي سهميه تعلق مي‌گيرد. زمان مي‌برد تا شناسايي كنيم كه مثلا از چهار خودرو يك فرد به كدام آن سهميه بدهيم. زمان كوتاهي اين كار انجام مي‌شود و نهايتا سهميه به يك خودرو داده خواهد شد. مالكان چند خودرو نهايتا يك سهميه مي‌گيرند.

وزير راه و شهرسازي :

قيمت بليت هواپيما تغيير نمي‌كند

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه احدي اجازه ندارد كه در پي افزايش قيمت بنزين قيمت مسكن را افزايش دهد، گفت: هزينه هواپيماها نيز گران نمي‌شود. محمد اسلامي افزود: اينكه بخواهيم در رابطه با افزايش قيمت بنزين هيجاني فكر كنيم، نادرست است. افزايش قيمت سوخت تاثيري در قيمت مسكن نخواهد گذاشت، چرا كه سهم بنزين بر قيمت كالاي تمام شده زياد نخواهد بود. احدي اجازه ندارد تغييري در قيمت‌ها ايجاد كند و اگر چنين موردي مشاهده شود قطعا تعزيرات برخورد جدي مي‌كند.

بنزين هزار توماني منطقي نبود

نرسي قربان، كارشناس اقتصاد انرژي گفت: با هيچ منطقي نمي‌شد بنزين را به نرخ هزار تومان فروخت چرا كه اين قيمت حتي هزينه‌هاي توليد بنزين در داخل كشور را نيز پوشش نمي‌داد. متاسفانه برخورد با افزايش قيمت برخي اقلام چون بنزين، برخوردي غيراقتصادي است و شايد بهتر بود در چهار سال گذشته تعديل قيمت گام به گام در دستور كار قرار مي‌گرفت. او با اشاره به افزايش نرخ تورم در فاصله سال‌هاي گذشته گفت: بنزين از سال ۱۳۹۴ تا كنون به قيمت هزار تومان در كشور عرضه مي‌شود اما شما دست روي هر كالايي بگذاريد، مي‌بينيد كه چندين برابر گران شده است، طبيعي است اين فاصله عجيب و غريب قيمتي برخي را به سوءاستفاده از وضعيت تشويق مي‌كند. او به انتقاد برخي از كارشناسان مبني بر اينكه ميزان افزايش نمي‎تواند سدي مقابل قاچاق باشد، اشاره كرد و گفت: برخي مي‌گويند فاصله قيمت بنزين در ايران با كشورهاي هسمايه بسيار بالاست و هنوز با قيمت 3 هزار تومان نيز قاچاق بنزين توجيه اقتصادي دارد اما مساله اين است كه با همين افزايش ميزان سود قاچاقچيان كاهش يافته و البته با نظارت دقيق‌تر به لحاظ اجراي طرح سهميه‌بندي مي‌توان به كاهش ميزان قاچاق اين فرآورده نيز اميدوار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون