• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

درد دل رانندگان تاكسي پس از سهميه بنزين

تاكسي‌هاي زرد هنوز با همان قيمت سابق مسافران را جابه‌جا مي‌كنند. تاكسي‌خطي‌ها هم همين ‌طور. تاكسي‌هاي اينترنتي هم همان ‌قيمت‌هاي سابق را داشته‌اند كه البته با توجه به روش‌هاي تنظيم قيمت آنها كه در روزهاي باراني و برفي افزايش اندكي دارند در دو روز اول هفته تغيير قيمت آنچناني نداشته‌اند. اين در حالي است كه طبق مصوبه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا از ساعت صفر بامداد 24 آبان سهميه‌بندي بنزين براي وسايل نقليه لحاظ شد و در اين بين براي حمل و نقل عمومي همچون وانت‌بارها، مسافربرهاي اينترنتي و تاكسي‌هاي درون شهري سهميه‌اي ويژه در نظر گرفته شد.

به گزارش ايسنا، در كلانشهر بزرگ تهران 78 هزار تاكسي در حال فعاليت است كه از اين ميان 85 درصد تاكسي دوگانه‌سوز و مابقي تك سوخت- بنزين‌- هستند.

براي تاكسي‌هاي شهري براساس تك‌سوخت يا دوگانه‌سوز به ترتيب 400 و 250 ليتر سهميه در نظر گرفته شد؛ سهميه‌اي كه از همان دقايق ابتدايي اعلام سهميه با انتقادات و واكنش‌هاي مختلفي از سوي مسوولان شهرداري همچنين رانندگان تاكسي مواجه شد. برخي معتقدند كه بايد براساس نوع فعاليت تاكسي، سهميه داده شود و برخي نيز معتقدند حداقل بهتر بود زيرساخت‌ها را فراهم مي‌كردند.

عليرضا، راننده تاكسي گردشي با اشاره به دلخوري رانندگان تاكسي از اين نوع سهميه‌بندي مي‌گويد: من تاكسي گردشي دارم و بايد براي پيدا كردن يك مسافر در سطح شهر پرسه بزنم و دست آخر هم آيا مسافر پيدا مي‌شود يا نه؟! اما به من 250 ليتر سهميه بنزين داده‌اند در حالي كه يك روز در ميان مجبورم 30 ليتر بنزين بزنم و اين سهميه 250 ليتري فقط براي 18 روز كاري من جوابگو است و بعد از آن چه كنم؟

حسين، راننده 40 ساله خط بازار- فاطمي است و با بيان اينكه هنوز ميزان سهميه‌اي داخل كارت ما مشخص نيست؟ مي‌افزايد: وقتي كارت سوخت را وارد دستگاه مي‌كنيم تنها قيد مي‌شود كه 1500 تومان و مقدار سهميه مشخص نيست و نمي‌دانيم كه اصلا چقدر سهميه داخل كارتمان وجود دارد و اميدواريم كه اين 250 ليتري كه مي‌گويند به ما تخصيص داده شده حداقل در كارت‌هايمان وجود داشته باشد.

او با بيان اينكه من سرويس مدرسه نيز هستم و كارم دو برابر است، مي‌گويد: كسي را مي‌شناسم كه تاكسي دارد؛ اما در يك سازمان دولتي به عنوان راننده كار مي‌كند و بنا به گفته خودش اين 250 ليتر برايش خيلي زياد است و براي‌مان جاي سوال است كه چرا بين تاكسي‌ها تفاوتي قائل نشده‌اند يعني تاكسي كه فعال است بايد 250 ليتر بگيرد و تاكسي غيرفعال نيز كه در يك سازمان كار مي‌كند يا تاكسي كه صرفا خريده شده تا صاحبش در محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد راحت‌تر فعاليت كند با ما تفاوتي ندارد؟

مجيد، يكي از رانندگان خط نوبنياد- هفت‌تير با بيان اينكه بهتر است براي كاهش هزينه‌هاي‌تان از گاز استفاده كنيد، مي‌گويد: طي سال‌هاي گذشته ناوگان تاكسيراني را به سمت خودروي پژو و سمند كه پرمصرف است، هدايت كردند و حالا مجبوريم از گاز استفاده كنيم تا هزينه‌هاي‌مان كاهش يابد؛ اما در شيب‌هاي تند برخي خيابان‌ها نمي‌توانيم از گاز استفاده كنيم چراكه از شتاب خودروي ما مي‌كاهد و در سربالايي‌ها آن هم وقتي كه 4 نفر مسافر در خودرو باشند، سرعت ماشين به‌ شدت كاهش مي‌يابد.

مهدي، تاكسيران جواني است كه از فعاليت بي‌نظارت خودروهاي شخصي كه مسافربري مي‌كنند، گلايه دارد و مي‌گويد: تاكسي‌ها از افزايش كرايه‌ها منع شده‌اند اما در اين ميان خودروهاي شخصي كه به راحتي در شهر جولان مي‌دهند و مسافران را سوار مي‌كنند از همان روز اول كرايه‌هاي خود را براساس مابه‌التفاوت نرخ بنزين و حتي بيشتر، افزايش دادند و فقط تاكسي‌ها هستند كه در اين ميان متضرر شده‌اند ضمن اينكه چندگانه شدن كرايه‌ها به سردرگمي مسافران اضافه مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون