• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4515 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ آبان

اينترنت و رونق كسب و كار

قاسم ميرزايي‌نيكو

كشور در شرايطي خاص قرار گرفته است. وضعيت سخت معيشتي با افزايش قيمت بنزين، برخي شهروندان را به خيابان‌ها كشانده و همزمان با اين اعتراض‌ها، عده‌اي خاص نيز به ‌سمت خشونت سوق يافته‌اند. همزمان با اين ناملايمات و تلخي‌ها، اينترنت كه به ‌تعبيري به شريان حياتي زندگي مدرن و زيست شهري امروز ايران و بسياري نقاط جهان تبديل شده، با اختلالاتي مواجه شده است.

اختلالاتي كه شايد بهتر آن باشد با اتخاذ تدابير انديشيده و عقلايي مديريت شوند تا مگر آسيب اين اوضاع نابسامان و ناملايمات ناشي از آن، بيش از اين دامنگير جامعه نشود.

فراموش نكنيم كه اينترنت عاملي بسيار حياتي و ضروري در ارتباطات در دوره و زمان و در عرصه و جهاني است كه ما در آن زندگي مي‌كنيم. ارتباطاتي كه مي‌تواند رونق‌بخش كسب و كار باشد و بر اين اساس شايد بتوانند با اتخاذ تدابيري، لااقل زمينه برقراري ارتباطات اينترنتي براي صنوف، بازاريان و گروه‌هاي مختلف توليدي و خدماتي را فراهم كنند.

حال آنكه در مقاطع گذشته و هنگامي كه به‌طور مثال در دي‌ماه 96 با چنين مسائل امنيتي روبه‌رو مي‌شديم، هرگز كليت ارتباطات اينترنتي مسدود نمي‌شد، بلكه با انسداد ارتباطات مربوط به تلگرام، واتس‌آپ و پيام‌رسان‌هاي خارجي، عملا هم از ارسال احتمالي ويديوها و تصاوير اعتراض‌ها به بيرون مرزها جلوگيري مي‌شد، هم كسب و كار عموم شهروندان مختل نمي‌شد. رويكردي كه امروز نيز مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد تا مگر آسيب و ضرر و زيان اين اوضاع و شرايط به حداقل برسد.

تجربه اخير البته نشان داد كه مي‌توان با اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي، در مباحث بانكي، خدمات بيمه‌اي، آب و برق و... بهره برد، اما با اين حال بخش عمده اقتصادمان همچنان مختل شده و با مشكل مواجه مي‌شويم.

با اين حساب لازم است تدبيري انديشيده شود تا بتوان با مديريت فضا، هم از بروز آسيب‌ها و هم از ضرر و زيان ناشي از انسداد خطوط ارتباطات مجازي جلوگيري كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون