• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4515 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ آبان

خبر

كلانتري: بحران آب ناشي از تصميمات جزيره‌اي است

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در حوزه آب بايد از سياست‌هاي جزيره‌اي عبور كرد و يك نسخه‌ كامل براي آب كشور توسط صاحب‌نظران تدوين شود. به گزارش ايسنا، عيسي كلانتري گفت: قانون جامع آب در سال ۱۳۶۱ تدوين شده است كه آن زمان محدوديت منابع آبي در كشور نبود اما اين قانون اكنون پاسخگوي نياز كنوني كشور نيست. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه ايران يك كشور نيمه خشك است، اظهار كرد: آب عنصر اول توسعه، ريسك و پايداري است و محور برنامه‌ريزي و توسعه محسوب مي‌شود. در حوزه آب سياست‌هاي جزيره‌اي جواب نمي‌دهد و با اين سياست‌ها نمي‌توان منابع آبي را مديريت كرد. بزرگ‌ترين محدوديت كشور، آب است. در اين حوزه نيازمند سياستگذاري هستيم.محدوديت آب بحراني است كه عواقب آن ناشي از تصميمات جزيره‌اي است كه از سوي بسياري از كارشناسان غيرتخصصي اتخاذ شده است. در حوزه آب بايد از سياست‌هاي جزيره‌اي عبور كرد و يك نسخه‌اي كامل براي آب كشور توسط صاحب‌نظران تدوين شود. مواردي چون پديده‌هاي گرد و غبار، خالي شدن روستاها از سكنه و قرباني شدن حيات وحش همگي به علت تك بعدي‌نگري در حوزه سياست‌هاي مربوط به آب بوده است. مساله آب را بايد فرابخشي نگاه كنيم. امروز آب‌هاي تجديدپذير از ۱۳۰ ميليارد مترمكعب به پايين‌تر از ۹۰ ميليارد مترمكعب در سال رسيده است.

 

عدم دسترسي ۴.۲ ميليارد نفر در جهان به توالت‌ بهداشتي

«روز جهاني توالت» همه ساله در تاريخ ۱۹ نوامبر مصادف با ۲۸ آبان به منظور ترويج بهداشت همچنين كمك به شكستن تابوهاي مربوط به توالت‌ها برگزار مي‌شود.

به گزارش ايسنا، مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ ميلادي رسما تاريخ ۱۹ نوامبر را به عنوان «روز جهاني توالت» به رسميت شناخت.هدف از برگزاري روز جهاني توالت، مقابله با اين بحران بهداشت جهاني است. طبق اعلام سازمان ملل متحد، هدف اين روز دسترسي به فاضلاب پايدار براي همه جهانيان تا سال ۲۰۳۰ ميلادي است.شعار روز جهاني توالت در سال جاري ميلادي (۲۰۱۹) «جا نگذاشتن هيچ‌كس» انتخاب شده است.دسترسي به سيستم فاضلاب بهداشتي از حقوق انساني افراد است و با اين وجود طبق اعلام سازمان ملل، امروزه ۴.۲ ميليارد نفر از مردم جهان از اين خدمات بهداشتي مناسب محروم‌اند.بر اساس آمارهاي سازمان ملل متحد، امروزه ۶۳۷ ميليون نفر در سراسر جهان هنوز هم عمل دفع خود را در فضاي باز انجام مي‌دهند. همچنين برآورد مي‌شود دست‌كم ۲۹۷ هزار كودك زير 5 سال در سراسر جهان به دليل بيماري‌هايي ناشي از آب آشاميدني غيربهداشتي، دفع غيربهداشتي و عدم بهداشت دست‌ها جان خود را از دست مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون