• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4516 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ آبان

اولين مناظره جانسون -كوربين برگزار شد

بريتانيا در انتظار انتخابات سخت

ميثم سليماني

 

 

بوريس جانسون نخست‌وزير و جرمي كوربين رهبر حزب كارگر بريتانيا سه‌شنبه شب در نخستين مناظره تلويزيوني رودرروي هم قرار گرفتند تا تنور كارزار انتخاباتي بريتانيا را داغ‌تر از گذشته كنند. اين مناظره از آنجايي حايز اهميت بود كه دو قطب متفاوت هر دو جناح رودرروي هم قرار گرفتند. كوربين را مي‌توان نماينده رويكرد چپ‌تندروي حزب كارگر و بوريس جانسون را نماينده راست‌گرايان تندروي محافظه‌كاران دانست. همين موضوع مي‌توانست به جذابيت مناظره سه‌شنبه شب اضافه كند. مناظره‌اي كه شبكه ITV ميزبان آن بود و در آن نامزدهاي دو جريان اصلي بريتانيا حضور داشتند. به نوشته واشنگتن پست موضوعي كه بسيار در اين مناظره قابل توجه بود سوالات تندي بود كه حاضران در نشست از نامزدها پرسيدند.

اولين بخش سوالات از هر دو نامزد مربوط به بحث برگزيت بود. سوالي كه اين گونه مطرح شد، هردوي شما مي‌گوييد برگزيت ظرف چند ماه آينده به‌سرانجام مي‌رسد. اما بسياري از وعده‌ها تاكنون به شكست انجاميده‌ است. اما آيا مي‌توانيد اطمينان دهيد كه ما براي هميشه راجع به اين موضوع در آينده صحبت نخواهيم كرد؟ جانسون در پاسخ به اين سوال وعده داد برگزيت را به سرعت در اجاق قرار دهد و آن را به صورت داغ سرو كند. كوربين در پاسخ گفت: اين حرف كاملا مزخرف است كه جانسون مي‌تواند تا ژانويه برگزيت را به پايان برساند. او در ادامه گفت يك توافق تجاري با اتحاديه اروپا نيازمند هفت سال مذاكره است.

پس از يك ساعت بحث و گفت‌وگو يك راي‌دهنده ديگر كه در نشست حاضر بود، گفت: چگونه مي‌توانيم به شما اعتماد كنيم؟ سوالي كه با تشويق حاضران همراه شد. او در ادامه گفت اين بحث با دروغ‌هاي وحشتناك مسموم شده است. چگونه مي‌توانيم به شما اعتماد كنيم كه اين كشور را اداره كنيد؟

جانسون در پاسخ گفت: مشكل اينجاست كه پارلمان برگزيت را مسدود كرده است. او گفت راه بازگرداندن اعتماد انجام برگزيت است.

مجري برنامه جولي ايچينگام پرسيد: آيا راستگويي و حقيقت در اين انتخابات مهم است؟ جانسون در پاسخ گفت: من فكر مي‌كنم كه اين كار را انجام مي‌دهم. صحبتي كه با خنده حاضران همراه شد.

در جريان بحث، حزب محافظه‌كار در حساب كاربري توييتر خود سعي كرد سخنان جانسون را با حقيقت مطابقت دهد و بلافاصله پس از آن جانسون را برنده واضح مناظره سه‌شنبه شب دانست.

اما سايت FULL FACT كه معمولا بدون جهت‌گيري سياسي اظهارات سياسي را واقعيت‌سنجي مي‌كند، توييت كرد و گفت كه پيام‌هايي كه توييتر حزب محافظه‌كار ارايه مي‌دهد، نامناسب و گمراه‌كننده است و به دنبال‌كنندگان خود توصيه كرد كه از اين منبع به عنوان يك سرويس مستقل براي راستي‌آزمايي سخنان استفاده نكنند.

مجري برنامه خطاب به جانسون گفت كه شما 40 بار قول داديد كه در 31 اكتبر از شر اتحاديه اروپا خلاص مي‌شويم. حتي يكي از كارمندان شما يك‌بار گفت كه به همه افرادي كه با شما كاركرده‌اند خيانت كرده‌ايد. او در سوال ديگر كه بيشتر شبيه حمله به كوربين بود از او پرسيد كه آيا شما مسووليت يهودستيزي در حزب خود را برعهده مي‌گيريد؟ حزب كارگر طي سال‌هاي اخير تحت رهبري كوربين به يهود ستيزي متهم شده و يك مستند بي‌بي‌سي كه در تابستان پخش شد رهبري حزب را متهم به اين كار كرد.

كوربين اما در پاسخ گفت كه يهودستيزي يك معضل است كه حزب او براي ريشه كن كردن آن تلاش كرده است.

جانسون نيز گفت كه او برگزيت را تمام مي‌كند و بارديگر كوربين را به دليل موضع او در مورد خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا به چالش كشيد. كوربين گفت كه به سرعت مذاكرات را براي يك معامله جديد و معتدل‌تر با اتحاديه اروپا آغاز مي‌كند و سپس آن را به همه پرسي عمومي مي‌گذارد.

اين اولين مناظره عمومي كوربين و جانسون بود كه از اين به بعد بايد در مناظره‌هايي با رهبران ساير احزاب نيز حضور داشته باشند. طبق برنامه احتمالا يك مناظره دو نفره ديگر ميان كوربين و جانسون در روز ششم دسامبر در شبكه بي‌بي‌سي برگزار خواهد شد.

با اين حال اگرچه محافظه‌كاران جانسون را پيروز اين مناظره مي‌دانند اما اگر جانسون را هم پيروز اين رقابت بدانيم اختلاف بسيار اندك است. در نظرسنجي كه بلافاصله پس از مناظره منتشر شد نشان مي‌داد فاصله دو طرف چندان قابل ملاحظه نيست. در نظرسنجي مشترك YouGov / Sky News از 1600نفر شركت‌كننده، 51 درصد گفتند كه او در بحث پيروز شده و در سوي ديگر 49 درصد كوربين را پيروز اين مناظره دانستند.

اين يك اتفاق قابل توجه براي كوربين 70 ساله است كه تلاش كرده مردم را ترغيب كند كه او مي‌تواند نخست وزير باشد. او هنگامي كه وارد كارزار انتخاباتي شد محبوبيت چنداني نداشت و شايد در تاريخ بريتانيا هيچ رهبر حزبي به اندازه او در انتخاب‌هاي عمومي نامحبوب نبوده است. اما حالا تبديل به يك مدعي شده است كه مي‌تواند روز به روز فاصله خود با حزب محافظه‌كار را كم و كمتر كند.

هنگامي كه راي‌دهندگان در 12 دسامبر به پاي صندوق راي مي‌روند بايد بين دو گزينه انتخاب كنند كه يا به جانسوني راي دهند كه به دنبال برگزيت سريع است يا به كوربيني راي دهند كه مي‌تواند نتيجه آن يك همه پرسي ديگر و حتي ماندگاري در اتحاديه اروپا باشد. آخرين نظرسنجي‌هايي كه پيش از انتخابات سراسري منتشر شده نشان مي‌دهد كه حزب محافظه‌كار با 42 درصد آرا مي‌تواند پيروز انتخابات شود و در اين بين حزب كارگر بين 30تا32 درصد آرا را در اختيار خواهد داشت، ولي نكته اينجاست كه تا زمان انتخابات زمان زيادي باقي مانده و هنوز نمي‌توان اين نظرسنجي‌ها را قطعي دانست، چرا كه هردو حزب جريان اصلي بريتانيا نشان داده‌اند كه مي‌توانند در جذب حاميان روند روبه رشدي را تجربه كنند. از طرفي مناظره سه‌شنبه شب وجه جديدي از كوربين را در برابر جانسون نشان داده كه در صورت ادامه يك روند موفق در ادامه مناظره‌ها نمي‌توان به راحتي در انتخابات 12 دسامبر حزب محافظه‌كار را پيروز قطعي اين انتخابات دانست. از طرفي ديگر ليبرال دموكرات‌ها نيز نشان داده‌اند كه مي‌توانند بار ديگر به عنوان حزب سومي قدرتمند در انتخابات حضور پيدا كنند و شكست بزرگ سال 2015 را به فراموشي بسپارند. در اين انتخابات به نظر مي‌رسد احزاب كوچك بسيار تعيين‌كننده‌تر از هر زمان ديگري نقش ايفا خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون