• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4517 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر

خطباي نماز جمعه اين هفته مطرح كردند

حق اعتراض شهروندان و كنترل قيمت كالاها

هفته‌اي كه گذشت، بحث بنزين و افزايش قيمت آن بنا بر مصوبه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران سه قوه و متعاقبا اعتراض‌هاي شهروندان حدود يكصد شهر و شهرستان سراسر كشور، بحث داغ مطبوعات بود. اخباري كه تا روز پاياني هفته نيز ادامه يافت و مطابق انتظار، به مهم‌ترين سرفصل خطباي نماز جمعه تهران و شهرستان‌ها بدل شد. چنانكه از احمد خاتمي در خطبه‌هاي نماز جمعه پايتخت و احمد علم‌الهدي در نمازجمعه مشهد مقدس تا خطبه‌هاي حجت‌الاسلام آل‌هاشم در تبريز و عليدادي‌سليماني در كرمان و حتي خطبه‌هاي خطيب حجت‌الاسلام باقري، خطيب جوان شهر كوچكي همچون اسالم واقع در منطقه غرب استان گيلان همگي به اين موضوع و حواشي آن اختصاص يافت.

مردم ما فهميده‌اند

حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمي، خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت كه «خودشان مي‌گويند آدم‌هاي‌شان را 3 سال داخل و خارج آموزش داده و برنامه‌ريزي كرده بودند» و اضافه كرد: «عربستان سعودي، گاو شيرده منطقه هر چه مي‌توانست پول در اختيارشان گذاشت اما خدا توطئه‌شان را خنثي كرد.» به گزارش ايسنا، خاتمي گفت: «اين حوادث در پي گراني شدن قيمت بنزين بوده و 4 مطلب قابل ‌تامل است؛ اين تصميم، تصميم سران قوا بود و با خوش‌بيني رهبري به سران قوا اين تصميم را تاييد كردند و البته اين تصميم بسيار داهيانه بود و اگر موضع رهبر انقلاب نبود، حوادث سخت‌تري پيش روي ملت قرار مي‌گرفت.» او در عين حال تاكيد كرد: «بپذيريم مي‌شد در اين عرصه بهتر عمل كرد. مي‌شد مسوولان مردم را اقناع كنند؛ چراكه مردم ما فهميده هستند. من نمي‌گويم زمان را اعلام مي‌كردند اما كارشناس‌ها مي‌آمدند و ضرورت كار را بيان مي‌كردند.» خاتمي در ادامه به موج‌سواري‌هايي كه در جريان اعتراض‌ها صورت گرفت، اشاره كرد و اين رويكرد مغرضانه را زمينه‌ساز «زير پا گذاشتن حق مردم»، «سلب امنيت شهروندان» و اعمال «هزاران ميليارد تومان خسارت به كشور» دانست. امام جمعه موقت پايتخت همچنين با تاكيد بر حق اعتراض و راهپيمايي مسالمت‌آميز شهروندان كه به ‌صراحت در قانون اساسي مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: «اصل ۲۷ قانون اساسي مي‌گويد تشكيل تجمعات با شروطي آزاد است. هيچ ‌كس با اعتراض مخالف نيست و با معترضان برخورد نكرده است؛ به شرط اينكه در چارچوب قانون اساسي باشند.» خاتمي در ادامه با اشاره به دست‌هاي پشت‌پرده‌اي كه اعتراض‌ها را در برخي نقاط به انحراف كشيدند، گفت: «منافقين پست آدم‌كش كه ۱۷ هزار نفر را ترور كرده و پاسدار كميته را زنده پوست كندند و كشتند؛ اين، يعني داعش هم دخيل بودند. همچنين ايادي بازماندگان پهلوي بودند كه هيچ طرفداري در كشور ندارند.» او در عين حال از حافظان امنيت كشور مانند سپاه، نيروي انتظامي، بسيج، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و آحاد ملت به‌خاطر بازگرداندن آرامش به كشور قدرداني كرد.

نبايد مردم را غافلگير كرد

همزمان حجت‌الاسلام سيداحمد علم‌الهدي نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه مشهد مقدس به اين ناآرامي‌ها اشاره كرد و با انتقاد از عملكرد دولت حسن روحاني و حمايت از دولت محمود احمدي‌نژاد گفت: «سال ۸۹ در اين مملكت اين تجربه را داشتيم كه بنزين سهميه‌بندي ۴ برابر قيمت شود و بنزين آزاد ۷ برابر قيمت؛ ولي چون مردم در صحنه بودند و از اول اين مساله با خود مردم در ميان گذاشته شد، اين مساله بدون كوچك‌ترين مشكلي حل شد.» به گزارش تسنيم، او با اشاره به اينكه نبايد مردم در مساله بنزين غافلگير مي‌شدند، گفت: «حامل انرژي براي همه مردم است، نه براي عده‌اي خاصي. برنامه توسعه ششم هم اين است كه دولت يارانه را هر سال ارتقا بدهد و اين يارانه را از حامل‌هاي انرژي تامين كند.» او گفت: «در موقعيتي كه لبنان و عراق را به‌ خاطر ما به هم مي‌ريزند، نبايد جوري برنامه‌ريزي كنيم كه سيبل دشمن شويم. در ساير شهرها كه اوضاع به هم ريخت، غالبا در حاشيه شهرها بود، مردم مستضعف و فقير دچار مشكلات معيشتي هستند، شوكه شدند و براي اعتراض به خيابان‌ها آمدند اما دشمن آمد بر موج اعتراض اينها سوار شد و بيمارستان و پمپ‌ بنزين را آتش زدند.» او گفت: «در مشهد ما مشكلي نداشتيم نه خسارت داشتيم، نه كشتار داشتيم نه زخمي داشتيم و اين عنايت خاصه امام هشتم (ع) است.» در حالي كه علم‌الهدي در شمال شرق كشور از اين اعتراض‌ها سخن مي‌گفت، حجت‌الاسلام آل‌هاشم در شمال غرب كشور و در تبريز نيز به اين مهم اشاره كرد. خطيب نماز جمعه تبريز با نگاهي رو به آينده، بخش قابل‌ توجهي از سخنراني‌اش را به لزوم توجه دوچندان مسوولان در ادامه راه معطوف كرد.

جلوگيري از افزايش قيمت‌ها

حجت‌الاسلام سيدمحمدعلي آل‌هاشم ظهر ديروز در خطبه‌هاي نماز جمعه تبريز گفت: «انسان بايد از تهديدها فرصت‌سازي كرده و با هر تهديدي كه در جامعه روبه‌رو مي‌شود را به فرصت تبديل كند.» به گزارش مهر، خطيب نماز جمعه تبريز با بيان اينكه رهبري در درس خارج فقه هفته گذشته ضمن توصيف و تبيين حوادث پيرامون مصوبه افزايش قيمت بنزين و چرايي اين حوادث مطالباتي هم از مسوولان اجرايي براي رفع مشكلات مردم داشتند، گفت: «رهبري بر برخورد مطابق قانون با برهم‌زنندگان امنيت و آرامش كشور تاكيد كردند.» آل‌هاشم بر ضرورت افزايش كنترل و نظارت بر بازار تاكيد كرد و گفت: «نبايد اصلاح قيمت بنزين باعث افزايش قيمت ديگر كالا شود.»

اصلاح قيمت بنزين لازم‌الاجرا بود

امام جمعه جوان اسالم نيز با اشاره به اينكه دشمنان از هر فرصتي براي آشوب و ناامني در جامعه استفاده مي‌كنند، بر لزوم عملكرد هوشيارانه مسوولان و مردم تاكيد كرد. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمدجواد باقري گفت: «تصميم سران قوا مبني بر اصلاح قيمت بنزين در راستاي هدفمندي يارانه‌ها اقدامي قانوني و لازم‌الاجرا بود. اما در شرايطي كه به بيان رهبر معظم انقلاب مردم از گراني و تورم و شرايط اقتصادي موجود گله‌مندند، بايد در نحوه اطلاع‌رساني و اجراي آن دقت و ظرافت بيشتري به خرج مي‌دادند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون