• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4517 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر

پيدا و پنهان

اسكان غيررسمي و زباله‌گردي محصول سرمايه‌داري است

حسين راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا معتقد است نابرابري تنها در درآمد خلاصه نمي‌شود بلكه اشكال مختلفي دارد از جمله دسترسي در توزيع اميد به آينده و برخورداري از چشم‌انداز مثبت به‌طوري‌كه اين مساله در خانواده‌هاي ثروتمند بيشتر و روشن‌تر است. گسست يكي ديگر از پيامدهاي نابرابري‌هاي فاحش است به‌طوري‌كه در اين جوامع افراد و گروه‌ها نسبت به هم بددل و پرخصومت مي‌شوند. يكي از گروه‌هاي حساس در اين موضوع، جوانان هستند و يكي از دلايل تعلق خاطر آنها به جامعه به ميزان برخورداري از مواهب عمومي بستگي دارد. به‌طوري‌كه اگر جوانان از اين مواهب برخوردار نباشند زمينه براي استخدام آنها در گروه‌هاي افراطي فراهم مي‌شود و اين مساله در پديده داعش به وضوح قابل مشاهده شد به‌طوري‌كه افراد قابل توجهي از آنها، تحصيلكردگان در اروپا و امريكا بودند. وي افزود: اصولا پس از پايان جنگ به دليل تغيير ماهيت سياست‌هاي اقتصادي و اجتماعي نوع نگاه به سياست‌هاي بخش عمومي نيز تغيير كرد كه بحران امروز محصول همين سه دهه اخير است. البته اين نگاه نئوليبرال مختص ايران نيست و يك پديده جهاني است. امروزه شاهد پديده اسكان غيررسمي و زباله‌گردي براي تامين غذا هستيم كه در اكثر كشورها حتي صنعتي هم وجود دارد كه محصول سرمايه‌داري بي‌وطن است. اينها به اسم آزادي جريان سرمايه، دولت‌ها را زير فشار مي‌گذارند تا سياست‌هاي آنها را دنبال كنند و در غير اين صورت تهديد مي‌كنند كه سرمايه خود را به كشورهاي ديگر خواهند برد.

 

گزارش بانك جهاني از كارآمدي دولت‌ها

بانك جهاني طي گزارشي به بررسي وضعيت كارآمدي دولت‌ها در 209 كشور جهان پرداخته و براساس آمار سال 2018 نمره‌اي از صفر تا 100 را به هر كشور در شاخصي به نام شاخص كارآمدي دولت‌ها داده است. دولت ايران در شاخص كارآمدي دولت‌ها نمره 37.5 را به دست آورده و در رده‌بندي جهاني جايگاه 131 را به خود اختصاص داده است. بر اين اساس كارآمدي 130 دولت در جهان طي سال 2018 بيشتر از دولت ايران در اين سال بوده است و 78 دولت نيز كارآمدي كمتري نسبت به دولت ايران داشته‌اند. در رده بندي جهاني، دولت سنگاپور با كسب نمره 100 به عنوان كارآمدترين دولت شناخته شده است و سوييس با كسب نمره 99.5 و فنلاند با نمره 99 به ترتيب در رتبه‌هاي دوم و سوم از اين نظر قرار گرفته‌اند. برخي دولت‌ها كه در رتبه پايين‌تر از دولت ايران قرار گرفته‌اند عبارتند از: الجزاير، مالديو، مصر، پاكستان، نيجر، گابن، تركمنستان، زيمبابوه، چاد، سودان. كشور تازه‌تاسيس سودان جنوبي با كسب نمره صفر به عنوان ناكارآمدترين دولت جهان شناخته شده است.

 

تحليل هاآرتص از شكست فشار اقتصادي ترامپ عليه ايران

روزنامه صهيونيستي هاآرتص با اذعان به شكست سياست فشار حداكثري ترامپ عليه ايران نوشت: اقتصاد مقاومتي كه استراتژي اصلي رهبري ايران براي عبور از تحريم‌ها بوده، توانسته پس از شوك اوليه ناشي از تحريم نفتي وضعيت اقتصاد ايران را به ثبات برساند. اين روزنامه نوشت: با گذشت بيش از يك سال از اعمال سياست «فشار حداكثري» عليه اقتصاد ايران، مردم عادي براي اعتراض به خيابان‌ها آمده‌اند. افزايش قيمت بنزين در ايران امري اجتناب‌ناپذير بوده است، زيرا براساس برآوردها، دولت ايران سالانه حدود 69 ميليارد دلار يعني حدود 15 درصد توليد ناخالص داخلي كشور را به عنوان يارانه سوخت هزينه مي‌كند. براساس اين گزارش ايران در كنار صادرات نفت، پسته و فرش، داراي ظرفيت توليدي و كشاورزي بالايي است. هرچند تحريم‌ها موجب افت صادرات ايران شده، اما صنايع ايران بازار داخلي را در غياب رقباي خارجي در اختيار دارند و در صدد افزايش توليد خود هستند. در نتيجه رشد توليد موجب رونق اشتغال شده و ارزش ريال پس از افت ناگهاني تثبيت شده است. براساس گزارش‌ها انبوهي از كالاهاي ساخت ايران در قفسه فروشگاه‌هاي ايراني ديده مي‌شود كه جاي خالي كالاهاي خارجي را پر كرده‌اند. اين روزنامه صهيونيستي اذعان كرد: اقتصاد مقاومتي كه استراتژي اصلي رهبري ايران براي عبور از تحريم‌ها بوده، توانسته پس از شوك اوليه ناشي از تحريم نفتي وضعيت اقتصاد ايران را به ثبات برساند.

رويانيان: زمان اصلاح قيمت‌ها مشكلي ايجاد نكرد

محمد رويانيان، رييس سابق ستاد سوخت كشور با دفاع از تصميم دولت در اصلاح قيمت بنزين گفت: قيمت گازوييل را بيست برابر كرديم. نرخ بنزين هم حداقل ۴۰۰ درصد و حداكثر ۷۰۰ درصد افزايش يافت. آن زمان مردم به خريد بنزين آزاد خو كرده بودند و به راحتي حاضر به پذيرش سهميه‌بندي نبودند. در چنين شرايطي براي اولين‌بار در وضعيتي كه نه زيرساخت مشخص بود و نه چشم‌انداز آتي روشن بود. كار اجرايي شد. در اين دوره نه پليس آمادگي لازم را داشت نه شركت نفت و نه وزارت. آماري از آژانس‌ها و مسافركش‌ها در دسترس نبود. حتي آمار درستي از خودروها نداشتيم. ما با برنامه‌ر‌يزي و نظارت و صرف وقت بسيار زياد كار را مديريت كرديم. يك سال و نيم هر شب يا يك شب در ميان جلسه داشتيم و همه موارد را بررسي مي‌كرديم تا بتوانيم اعلام رسمي كنيم. از چند ماه قبل در برنامه‌هاي تلويزيوني حضور پيدا كرديم و اطلاع‌رساني مي‌كرديم. حتي يك ايستگاه راديويي مخصوص براي اين كار راه‌اندازي كرديم. رانندگان تاكسي و كاميون‌ها و اتوبوس‌ها را پاي كار آورديم. همايش برگزار كرديم و با آنها صحبت كرديم. به هر شكل كار نظام‌مندي از طريق صدا و سيما، اصناف، اتحاديه‌ها، سايت‌هاي خبري، خبرگزاري‌ها، بخشداري‌ها، فرمانداري‌ها و استانداري‌ها انجام داديم. ديديد وقتي كار اجرايي شد هيچ اتفاقي رخ نداد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون