• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4517 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر

نگاهي به وضعيت تيم اميد بعد از سه بازي دوستانه نا اميدكننده

چنگ زدن به ته‌مانده اميد

علي ولي‌اللهي

 

 

تيم اميد بعد از سه بازي دوستانه مقابل اندونزي (دو بار) و قطر بازي‌هاي آماده‌سازي‌اش را پشت‌سر گذاشته و ديگر بايد كم‌كم آماده حضور در انتخابي المپيك شود. اين در حالي است كه نتيجه اين سه بازي دوستانه چندان اميدوار‌كننده نبوده است. يك باخت و يك تساوي مقابل اندونزي و شكست برابر قطر حاصل تلاش شاگردان حميد استيلي در اين سه مسابقه دوستانه بوده است. حال در آستانه بازي‌هاي رسمي اين تيم، بسياري از هواداران فوتبال بر اين باورند كه تنها يك معجزه مي‌تواند طلسم
44 ساله فوتبال ايران براي راهيابي به المپيك را بشكند؛ طلسمي كه به واقع بزرگ‌ترين حسرت ورزش ايران بعد از انقلاب به حساب مي‌آيد.

 

استيلي از تيم راضي است

حميد استيلي سرمربي تيم اميد كه با پروسه عجيبي به نيمكت اين تيم رسيد، بعد از سه ديدار دوستانه شاگردانش اعلام كرد از بازي‌هاي تيم راضي است. استيلي مخصوصا بعد از شكست دو بر يك مقابل قطر، با اشاره به اين نكته كه بدشانس بوديم و در دقايق ابتدايي بازي غافلگير شديم، به تمجيد از شاگردانش پرداخت. گرچه تصاوير تلويزيوني از اين مسابقه در دسترس نيست، اما بازيكنان و اعضاي كادرفني اذعان داشتند كه بچه‌هاي اميد در مقابل يكي از تيم‌هاي خيلي خوب آسيا كه از فليكس سانچز يكي از بهترين مربيان شاغل در قاره كهن بهره مي‌برد، بازي قدرتمندي به نمايش گذاشتند و اگر داور قطري بازي با ميزبان مهربان نبود، نتيجه مي‌توانست طور ديگري رقم بخورد. با اين وجود بايد بپذيريم كه باخت، باخت است. كسب تنها يك تساوي از سه بازي آخر به هيچ عنوان دورنماي اميدواركننده‌اي از آينده تيم نمي‌دهد. نياز به گفتن نيست كه تيم اميد بايد ببرد تا به المپيك برود و حتي اگر بپذيريم كه اين تيم بازي‌هاي خوبي به نمايش مي‌گذارد، كافي نيست. واقعيت اين است كه همه ما دوست داريم باور كنيم كه اميدها تيم خوبي زيرنظر استيلي تشكيل داده‌اند و شانس صعود دارند، اما آمار و ارقام و نماي كلي تيم چيز ديگري مي‌گويد.

 

وزير دستور صعود داد

در حالي كه تيم اميد در راه آماده‌سازي براي المپيك قرار دارد، وزير ورزش و جوانان در حاشيه نشست هيات دولت گفت: «به تاج گفته‌ام تيم اميد بايد به المپيك برود.» اين اظهارنظر وزير در محافل ورزشي بازتاب فراواني داشته است و اكثر كارشناسان از چنين اظهارنظري متعجب شده‌اند. جمله دستوري «تيم اميد بايد به المپيك برود» شايد در نگاه اول نشان‌دهنده توجه ويژه وزير به تيم اميد باشد اما در واقعيت چيزي جز يك اظهارنظر غيركارشناسانه براي فريب افكار عمومي نيست. وزير ورزش زماني كه بايد حمايت مشخصي از تيم اميد مي‌كرد، سرش را به دعواي هواداران استقلال و پرسپوليس گرم كرده بود. هنگامي كه فدراسيون‌نشينان كرانچار را براي هدايت اميد برگزيدند و بعد او را با تصميمي عجولانه با فرهاد مجيدي تعويض كردند و درنهايت كار را به حميد استيلي سپردند، خبري از آقاي وزير نبود. حال در شرايطي كه اين تيم در چند ماه سه سرمربي متفاوت را به خودش ديده ايشان بر چه اساسي دستور مي‌دهند كه تيم بايد راهي المپيك شود؟ اصلا مگر اين‌جور چيزها با دستور و امضا و پاراف حل مي‌شود كه مسعود سلطاني‌فر چنين حرفي را مي‌زند؟ براي بسياري سوال شده است كه وزير ورزش انتظار شنيدن چه چيزي در پاسخ به دستورش را داشته است؟

 

فدراسيون هم مشغول است

اين روزها ماجراي نوع قرارداد ويلموتس با فدراسيون فوتبال ايران تيتر يك رسانه‌هاي داخلي است. بسياري بر اين عقيده‌اند كه ويلموتس يك مربي پروازي است و او باتوجه به بندهاي قراردادش چنين رويكردي را در پيش گرفته است. البته در سمت مقابل تاج مدام تكذيب مي‌كند و مي‌گويد اصلا چنين چيزي نيست. اين حواشي و دو باخت پشت‌سر هم تيم ملي مقابل بحرين و عراق باعث شده فدراسيون خيلي بيشتر از قبل تيم اميد را به حال خودش رها كند. عملكرد كاملا منفعلانه فدراسيون در قبال تيم اميد و نداشتن برنامه‌اي مشخص براي اين تيم، به‌طور حتم تا مدت‌ها در ذهن هواداران فوتبال مي‌ماند؛ خاطره‌اي كه در صورت كسب هر نتيجه‌اي توسط تيم اميد فراموش نخواهد شد. كلكسيون افتخارات فدراسيون فوتبال با مديريت تاج و ساكت و همكارانش با وضعيت تيم ملي و تيم اميد تكميل شده است و معلوم نيست مديران فوتبال ايران ديگر چه شاهكاري مي‌توانند از خود نشان دهند. خيلي‌ها مي‌ترسند جاهاي خالي ليست افتخارات تاج و همكارانش با دو دستاورد حذف از دور مقدماتي جام جهاني و نرسيدن به المپيك تكميل شود.

 

ما با اميد زنده‌ايم

با تمام اين تفاسير همه مي‌دانيم هيچ‌گاه شرايطي پيش نخواهد آمد كه آدم كاملا نااميد شود، مخصوصا وقتي پاي فوتبال در ميان باشد. اميدهاي فوتبال ايران گرچه سازماندهي درستي نداشته‌اند و مدام ميان مربيان داخلي و خارجي دست به دست شد‌ه‌اند، اما همچنان براي رفتن به المپيك بدون شانس نيستند. تيم اميد بازيكنان باكيفيت و بااستعدادي دراختيار دارد كه شايد بتوانند در رقابت‌هاي انتخابي خودي نشان بدهند و طلسم‌شكني كنند. اين كار واقعا سخت و در حد يك معجزه است اما نشدني نيست. تيم اميد و حميد استيلي نزديك به 50 روز تا عزيمت به تايلند و شركت در انتخابي المپيك وقت دارند. 50 روز فرصت زيادي نيست اما نبايد به اين بهانه و نه حتي به بهانه نتايج ضعيف ديدارهاي دوستانه ناديده گرفته شود. در همين مدت اگر باشگاه‌ها با استيلي همكاري كنند و بازيكنان خود را دراختيار تيم اميد قرار دهند، اگر اردوهاي خوبي برگزار شود و اگر واقعا اراده‌اي براي تغيير وضعيت وجود داشته باشد، مي‌شود كارهاي زيادي انجام داد. مي‌شود تفكر بردن و روحيه جنگندگي را در بازيكنان جوان تيم ملي اميد افزايش داد. بازيكناني كه به واسطه شرايط سني‌شان تاثيرپذيري بيشتري مقابل حمايت‌هاي روحي و رواني دارند. شايد در اين شرايط بزرگ‌ترين حسرت ورزش ايران در چهار دهه اخير تبديل به يك جشن بزرگ شود. آن وقت وزير محترم مي‌تواند بگويد: ما دستور داديم، شد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون