• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4520 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ آذر

خبر

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

امريكا به دنبال زنده كردن تنش‌ها در داخل كشور است

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري هفتگي با اصحاب رسانه‌هاي داخلي و خارجي در پاسخ به سوال روزنامه «اعتماد» درباره راهبرد سياست خارجي ايران براي مقابله به فضاسازي‌هاي اخير امريكا توضيحاتي ارايه كرد. «اعتماد» از وي سوال كرد كه همزمان با تحولات اخير در ايران در اعتراض به وضعيت اقتصادي، شاهد موج جديدي از درخواست از سوي مقام‌هاي متعدد امريكايي به اضافه متحدان منطقه‌اي آنها براي تشديد فشار بر ايران و ادعاي به ثمر نشستن سياست «فشار حداكثري» عليه تهران بوديم؟ از درخواست براي مسدود كردن حساب مقام‌هاي ايراني در فضاي مجازي تا تهديدهاي مكرر برايان هوك براي تداوم تحريم تا حضور ايران پاي ميز مذاكره. راهبرد وزارت خارجه براي مقابله با اين فضاسازي‌ها و ممانعت از شكل‌گيري اجماع عليه ايران چيست؟ سيدعباس موسوي گفت: «حمايت‌هايي كه از سوي دولت امريكا و متحدانش انجام شده است از سوي ما دخالت در امور داخلي جمهوري اسلامي ايران تلقي مي‌شود و در راستاي همان سياست‌هاي خصمانه و فشار حداكثري مي‌دانيم كه مقام‌هاي امريكايي پيگير آن هستند.» سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: «ادعاهايي كه اين افراد در مورد مسائل حقوق بشري يا دسترسي آزاد به اينترنت، شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌ها از سوي اين افراد مطرح مي‌شود، نشان مي‌دهد تا چه اندازه واقعيتي كه ما با آن روبه‌رو هستيم با آنچه مي‌گويند متفاوت است. ما اين اظهارات و مداخلات را از باب خيرخواهي و دوستي با ملت ايران نمي‌دانيم. اين مقامات به دنبال زنده كردن تنش‌ها، زنده كردن اغتشاش‌ها و افزايش تنش‌ها در داخل كشور هستند. راهبرد آنها افزايش فشار از داخل از طريق فشار بر مردم ايران و مردم عادي اين سرزمين است. خواست آنها به عنوان مثال اين است كه مردم در ايران به حكومت فشار بياورند تا اين كشورها به خواست‌هاي خودشان در عرصه بين‌المللي و منطقه‌اي برسند. ارزيابي ما از دخالت‌هاي خارجي همين را نشان مي‌دهد.» موسوي در پايان تصرح كرد: «اقداماتي در سطح دستگاه ديپلماسي براي مقابله با اين فشارها و تهديدات انديشيده شده است؛ هم از نوع مستندسازي و پيگيري قانوني و حقوقي تا در مراجع بين‌المللي ارايه شود و همچنين دستگاه‌هاي داخلي هم برنامه‌هايي را در دست اقدام دارند تا با اين گونه شرارت‌ها و تهديدهاي بي‌حاصل مقابله شود.»

 

تاريخ برگزاري نشست كميسيون مشترك برجام

سيدعباس موسوي همچنين اعلام كرد كه ششم دسامبر (15 آذر) نشست كميسيون مشترك برجام در سطح معاونان وزراي خارجه ايران و 1+4 به احتمال قوي در وين برگزار مي‌شود. او افزود: در اين نشست آخرين تحولات برجام و گام‌هاي ايران براي توازن بخشي به حقوق و تعهداتش كه در برجام برداشته، مطرح خواهد شد و اقداماتي كه آنها در راستاي تعهدات‌شان انجام داده يا ندادند، مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

 

كناره‌گيري مورالس از شركت در انتخابات بعدي بوليوي

رييس‌جمهوري مستعفي و در تبعيد بوليوي در گفت‌وگويي تاكيد كرد، نامزدي‌ در انتخابات رياست‌جمهوري آتي كشورش را «به نام صلح» رد مي‌كند. به گزارش ايسنا، اوو مورالس رييس‌جمهوري بركنار شده بوليوي در مصاحبه با روزنامه گاردين گفت: من براي آنكه بحران موجود در كشور را كه به سمت درگيري‌هاي قومي يا مدني گسترده‌تر مي‌رود، متوقف كنم، در انتخابات آتي كشورم شركت نمي‌كنم. اين چيزي است كه از آن مي‌ترسم و مساله‌اي است كه بايد از آن اجتناب كنيم به همين دليل من از كانديداتوري خودم دست مي‌كشم. به اسم صلح، قرباني‌هايي داده شده است و من كانديداتوري خود را با وجود آنكه حق دارم داشته باشم، فدا مي‌كنم. مورالس در اقامتگاه موقت و جديد خود در مكزيكوسيتي مدعي شد كه بحران در بوليوي از سوي اقشار «نژادپرست و انتقامجو» است و تاكيد كرده كه اين اقدام كودتايي با كمك دولت امريكا بوده است كه «امپراتوري در شمال» براي خود است.

 

تاسيس پايگاه جديد نظامي تركيه در قطر

«رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه كه روز گذشته (دوشنبه) به قطر سفر كرده است، در مقر نيروهاي مشترك تركيه و قطر حاضر شد و به سخنراني پرداخت. به گزارش فارس، به نوشته وبگاه روسيا اليوم، او گفت كه تفاوتي ميان امنيت تركيه و قطر وجود ندارد و نيروهاي تركيه‌اي، وظيفه تاريخي مهمي در منطقه خليج فارس بر عهده دارند و با هدف دفاع از امنيت قطر در اين كشور حاضر هستند. اردوغان با اشاره به مخالفت دولت‌هاي سعودي و امارات با احداث پايگاه نظامي تركيه در خاك قطر، گفت: «كساني كه خواستار بسته شدن پايگاه نظامي تركيه در قطر هستند، نمي‌فهمند كه دوحه در لحظه‌هاي حساس در كنار ما ايستاد.» رييس‌جمهور تركيه، پايگاه نظامي اين كشور در قطر را نمونه‌اي از دوستي و صداقت بين دو كشور دانست و گفت كه حضور نيروهاي تركيه‌اي در قطر با هدف تسلط بر اين كشور نيست. او همچنين از پايان كار ساخت پايگاه نظامي جديد تركيه در قطر خبر داد و نام آن را پايگاه «خالد بن وليد» گذاشت.

 

حزب نتانياهو به زودي انتخابات داخلي برگزار مي‌كند

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با وجود آنكه پيش‌تر با انتخابات درون حزبي «ليكود» مخالفت كرده بود، سرانجام به برگزاري اين انتخابات طي ۶ هفته آينده تن داد. به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت»، «بنيامين نتانياهو» و «حييم كاتس» عضو «كنست» (پارلمان رژيم صهيونيستي) حزب ليكود توافق كردند تا نشست اين حزب در ۵ دسامبر (۱۴ آذر) برگزار و انتخابات مقدماتي ليست حزب لغو شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون