• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4521 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ آذر

كار فدراسيون و سرمربي بلژيكي تمام شده است

آغاز پرده آخر

علي كربلايي

 

 

ماجراي اختلافات مارك ويلموتس و فدراسيون فوتبال ايران ديگر فقط در شايعات رسانه‌ها ديده نمي‌شود و طرفين درگير در ماجرا هم به صورت علني حرف‌هايي مي‌زنند كه بوي جدايي از آن به مشام مي‌رسد. مارك ويلموتس با انتشار توييتي نوشته: «شايعات متعددي از زبان خبرگزاري‌هاي ايراني به گوش من رسيده كه هيچ‌كدام از آنها صحت ندارد. حقيقت اين است كه وضعيتي غيرقابل تحمل براي من و دستيارانم به دليل نقض تعهدات توسط فدراسيون فوتبال ايران ايجاد شده است. اين موضوع توسط وكلاي من در حال پيگيري است و فعلا قصد توضيح بيشتري در اين مورد ندارم.» فدراسيون فوتبال هم در واكنش به اين توييت‌ها اعلام كرده: «فدراسيون فوتبال به صورت كامل به تعهدات خود در قرارداد في‌مابين پايبند بوده و تنها موضوع در فرآيند قرارداد، موضوع ديركرد در پرداخت پول بود كه با تلاش گسترده فدراسيون اين موضوع نيز محقق شد. مباحث ديگر در اين حوزه در روند حقوقي در حال پيگيري است.»

 

رسانه‌هاي خارجي وارد بازي شدند

موضوع ويلموتس و تيم ملي تا پيش از توييت‌هاي مربي بلژيكي بحثي صرفا داخلي بود كه در رسانه‌هاي ايران مطرح مي‌شد اما در روزهاي گذشته رسانه‌هاي بلژيكي و فرانسوي هم به اين موضوع پرداخته‌اند. نشرياتي مثل اكيپ و مونديال اسپورت در گزارش‌هايي با اشاره به توييت‌هاي ويلموتس و گزارش‌هاي بخش انگليسي ايرنا، از اختلاف جدي بين مربي و فدراسيون تيم ملي ايران نوشته‌اند. اسپورت مگزين بلژيك در گزارشي مدعي شده ويلموتس و فدراسيون بر سر جدايي توافق كرده‌اند و تنها مسائل كوچكي باقي مانده است. وب‌سايت فرانسوي ouest-france با انتشار مطلبي درباره اختلاف ويلموتس با فدراسيون فوتبال ايران به واكنش ويلموتس پرداخت و از تيتر «ويلموتس رفتار فدراسيون فوتبال ايران را محكوم كرد» استفاده كرد. اين سايت اشاره مي‌كند ويلموتس مدعي شده كه فدراسيون ايران به شكل مكرر مفاد قراردادش با او را نقض كرده است.

 

هواداران هم ويلموتس را نمي‌خواهند

به نظر مي‌رسد ويلموتس در ايران هواداران زيادي هم نداشته باشد و در كامنت‌هاي پست اخير توييترش، اغلب كاربران از او انتقاد كرده‌اند. هواداراني كه 8 سال تلاش كي‌روش براي ساختن تيم ملي را ديده‌اند و جنگجويي او در قبال ناكارآمدي‌هاي فدراسيون را به ياد دارند، از بي‌تفاوتي ويلموتس به خشم آمده‌اند. او پيش از بازي با عراق سراغ تيمش را نگرفته و ليستي داده كه مطمئنا آخرين عملكرد بازيكنان در آن سنجيده نشده و بيشتر بر اساس باورهاي ويلموتس از بازيكنان ارايه شده بود، نه عملكرد چند ماه اخير آنها. ويلموتس همچنين هيچ دوستي در رسانه‌هاي ايراني ندارد و حتي مانند برخي مربي‌هاي خارجي شاغل در ايران، به واسطه رسانه‌هاي كشورش از اوضاع انتقاد نمي‌كند. او سكوت كرده و بعد از اينكه موعد مقرر رسيد، از فدراسيون درخواست فسخ قراردادش را داشته است. تمام اين مسائل علاوه بر نتايج ضعيف ويلموتس در ايران، باعث شده او مرد محبوب هواداران نباشد و با رفتنش مشكلي نداشته باشند.

«تنها موضوع» مشكل كوچكي نيست

مارك ويلموتس از پايبند نبودن فدراسيون فوتبال به قراردادش د شاكي و عاصي است. در توضيح فدراسيون فوتبال اينطور عنوان شده كه گويي در قرارداد با ويلموتس موضوعي مهم‌تر از مسائل مالي هم وجود داشته است كه توضيح داده: «تنها موضوع در فرآيند قرارداد، موضوع ديركرد بوده». اينكه فدراسيون «با تلاش‌هاي گسترده» موفق شده قسط اول قرارداد را پرداخت كند هيچ دخلي به ويلموتس ندارد و او تنها مشكلش اين است كه پولش دير پرداخت شده و اين موضوع اصلا مشكل كوچكي نيست. در حال حاضر در فوتبال ايران مربي‌هاي خارجي مثل استراماچوني و كالدرون از وضعيت مالي‌شان گله دارند و برانكو و كي‌روش كه از ايران رفته‌اند هم هنوز درگير دريافت مبالغ باقي‌مانده قراردادهاي‌شان هستند. ديركرد در پرداخت پول براي فدراسيون و به‌طور كلي تمام مديران فوتبال ايران شايد موضوع مهمي نباشد و براي‌شان عادي شده باشد، اما مارك ويلموتس كه در فضايي حرفه‌اي كار كرده، چنين موضوعي را برنمي‌تابد.

 

اوضاع نامعلوم و بحران هميشگي

ويلموتس به دليل نتايج ضعيف در ايران چهره محبوبي نيست و دو باخت پياپي در دو ديدار حيثيتي مقابل بحرين و عراق، اين فرصت را در اختيار فدراسيون قرار داده كه روي موج افكار عمومي سوار شود و كاستي‌ها و كم‌كاري‌هايش را بپوشاند. اما واقعيت اين است كه اگر ويلموتس يك مربي برنده بود و در اين دو ديدار برنده از زمين خارج مي‌شد، در بهترين حالت وضعيتي مثل دوران كي‌روش پيش مي‌آمد. در هر صورت به‌وجود آمدن بحران در اين فدراسيون قطعي است و در دوره‌هاي متفاوت تنها شكل آن با هم فرق دارد. سوال اين است اگر فدراسيون نمي‌تواند منابع مالي مورد نيازش را تامين كند، چرا بايد به استخدام يك مربي گران‌قيمت فكر كند؟ فدراسيون فوتبال در زمان اجرايي شدن قانون منع به كار‌گيري بازنشستگان با ادعاي اينكه يك ارگان غيردولتي است، از زير اجراي قانون طفره رفت و مهدي تاج در اين فدراسيون ماندگار شد. اما در زمان كسري بودجه و جور كردن منابع مالي، فدراسيون به سرعت توپ را به زمين وزارت ورزش مي‌اندازد و اعلام مي‌كند كه وزارتخانه به آنها پولي نداده است. مهدي تاج تا زماني كه تكليفش با خودش، زيردستانش و بالادستي‌هايش مشخص نشود، نمي‌تواند اين فدراسيون را به سامان برساند.

 

12 ميليارد تومان براي 30 روز

6 ماه از قرارداد ويلموتس با تيم ملي ايران مي‌گذرد و او در اين مدت يك قسط از قراردادش را دريافت كرده كه به گزارش «شهروند»، چيزي حدود 12 ميليارد تومان مي‌شود، يعني روزانه 390 ميليون تومان. از ابتداي حضور ويلموتس در ايران مسائل مالي قرارداد او به دو دليل مورد توجه رسانه‌ها بوده. اول اينكه آيا با پولي كه براي ويلموتس خرج مي‌شود، نمي‌توان مربي بهتري آورد؟ دوم اينكه آيا فدراسيون منابع كافي براي پرداخت اين پول را دارد؟ هر دو سوال از اهميت زيادي برخوردار است و هرگز كسي از فدراسيون حاضر به پاسخگويي در مورد اين مسائل نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون