• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4521 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ آذر

كتابخانه

زندگينامه آقاي مترجم

اميرحسين جهانبگلو از دبيرستان شرف فارغ‌التحصيل شد. ابتدا در وزارت دارايي مشغول به كار و 10 سال بعد از دانشكده حقوق دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد و چهار سال بعد از آن براي ادامه تحصيل به فرانسه رفت. در سال ۱۳۲۸ از دانشگاه سوربن پاريس، ليسانس فلسفه و منطق دريافت كرد و سه سال بعد با درجه دكتراي اقتصاد از همين دانشگاه به تهران بازگشت و در همان وزارت دارايي كارش را از سر گرفت. اميرحسين جهانبگلو بعد از آن، سمت‌هاي مختلفي را در ادارات و وزارتخانه‌هاي گوناگون به‌عهده داشت، از آن جمله وزارت دارايي، شركت نفت، سازمان اوپك، شركت گاز و غيره. او بيشتر عمر خود را از سال ۱۳۵۰ به تدريس در دانشگاه تهران پرداخت. علي نصيريان مي‌گويد به توصيه جلال آل‌احمد و اميرحسين جهانبگلو، وارد فعاليت در حوزه تئاتر ايراني شد. جهانبگلو در ابتداي دهه بيست به همراه جلال آل احمد، محفلي را پايه گذاشت كه «انجمن اصلاح» نام گرفت و سال ۱۳۲۳ به حزب توده ايران پيوست.

«اميرحسين جهانبگلو» عنوان كتابي به قلم محمد ميلاني است كه به زندگينامه و شرح احوال و آراي اعتقادي اين چهره موثر فرهنگي در تاريخ معاصر كشورمان پرداخته است.

آثار زيادي به قلم جهانبگلو به فارسي ترجمه شده است كه از جمله آن مي‌توان به جهان سوم در بن‌بست (پل بروك)، گفتاري درباره دكارت (الكساندر كويره)، ضربه آينده (الوين تافلر)، سياست از نظر افلاطون (الكساندر كوير) و ... اشاره كرد. «اميرحسين جهانبگلو» نوشته محمد ميلاني بناب توسط نشر ورا در سال 96 منتشر و همچنان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.از جمله عناوين فصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به اميرحسين جهانبگلو يك چپ منتقد، جهانبگلو، فرديد و تمرين براي زايش تفكر در جمع و سالشمار زندگي اميرحسين جهانبگلو اشاره كرد.لازم به يادآوري است محمد ميلاني نويسنده اين كتاب، پژوهشگر فلسفه و از نويسندگان صفحه «سياستنامه» روزنامه« اعتماد» است.

زندگينامه آقاي فيلسوف

سيد احمد فرديد، يكي از مهم‌ترين رجال فلسفي در قرن اخير است. شايد پر بيراه هم نباشد كه لقب جنجالي‌ترين فيلسوف معاصر را نيز به اين چهره بدهيم چراكه نحوه سير و سلوك وي در تفكر معاصر ايران بسيار متفاوت با ديگران بود.

اما نه بايد مانند علاقه‌مندانش وي را در حد قديس بالا برد و نه مانند دشمنانش به هيچش شمرد.

«سيد احمد فرديد» كتاب كوچكي است كه مي‌توانيد در آن با زندگينامه و شرح احوال و آراي انتقادي سيد احمد مهيني يزدي مشهور به «فرديد» آشنا شويد.«سيد احمد فرديد» نوشته محمد آسياباني، توسط انتشارات «ورا» در سال گذشته منتشر شد كه همچنان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

فلسفه و سينما

«فواصل سينما» دربرگيرنده نظرات و تحليل‌هاي ژاك رانسير به عنوان يك فيلسوف از سينما است. او در اين كتاب از هيچكاك، ورتوف، نيكلاس ري و ژان لوك گدار به عنوان راديكال‌ترين و پيشروترين سينماگران جهان تا وينسنت مينلي كه آثار كلاسيك متفاوتي در كارنامه دارد، پرداخته است.

اين كتاب علاوه بر مقدمه، ۳ بخش با عنوان «بعد از ادبيات»، «مرزهاي هنر» و «سياست در فيلم» دارد كه در آنها عناوين«سرگيجه سينمايي: هيچكاك تا ورتوف و پيش از آن»، «سرگيجه. ساخته آلفرد هيچكاك. ۱۹۵۸»، «موشت و پارادوكس‌هاي زبان تصاوير»، «هنر براي هنر؛ فنون شاعري مينلّي»، «پيكر فيلسوف؛ فيلم‌هاي فلسفي روسليني»، «مكالمه پاي آتش: اشتراب و ديگران» و «سياست پدرو كاستا» درج شده‌اند.

رانسير معتقد است مواجهه‌اش با سينما به عنوان يك منتقد يا پژوهشگر نيست بلكه سينما برايش نشان از فواصل بين سينما - هنر، سينما - سياست و سينما - نظريه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون