• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4522 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ آذر

ترامپ از جولياني فاصله گرفت

درخواست رسمي براي حضور ترامپ در كميته قضايي مجلس نمايندگان

ميثم سليماني

 

 

در شرايطي كه فرآيند استيضاح دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به كميته قضايي مجلس نمايندگان امريكا رسيده است و جورج نادلر، رييس اين كميته از رييس‌جمهور خواسته تا زماني براي حضور در آن تعيين كند، دونالد ترامپ سعي دارد تا فاصله خود با رودي جولياني، وكيل شخصي‌اش را بيشتر كند. ترامپ در مصاحبه با برنامه BillOReilly تلاش كرد تا به نحوي عنوان كند هيچ ماموريتي به جولياني براي سفر به اوكراين نداده است. مجري از او پرسيد كه آيا جولياني از طرف شما در اوكراين حضور داشته است؟ او در پاسخ گفت: خب شما بايد اين را از رودي سوال كنيد، من از اين موضوع بي‌اطلاع هستم. ترامپ ادامه داد: من خبر داشتم كه او قصد دارد به اوكراين برود و فكر مي‌كنم او يك سفر را لغو كرد. اما مي‌دانيد كه رودي غير از من مشتري‌هاي ديگري نيز دارد و من تنها يك نفر هستم.

ترامپ همچنين هر گونه دستور به جولياني در ارتباط با اوكراين را تكذيب كرد. با اين حال در ماه مه ‌نيويورك‌تايمز گزارش داد كه جولياني در آن ماه قصد داشت به اوكراين برود و دولت نيز از او خواسته بود كه چندين پرونده تحقيقاتي را بنا به خواسته رييس‌جمهور در آنجا باز كند. جولياني در اوايل ماه مه ‌به نيويورك‌تايمز گفت: هيچ اقدام غيرقانوني در مورد آن وجود ندارد. آيا كسي مي‌تواند بگويد كه اين كار نادرست است؟ اين ربطي به سياست خارجي ندارد. من تنها كاري كه انجام دادم از آنها خواستم تحقيقاتي را انجام دهند كه قبل‌تر بايد آن را به انجام مي‌رساندند. او در آن مصاحبه عنوان كرد كه تنها مشتري من رييس‌جمهور ايالات متحده است. او تنها كسي است كه وظيفه خود مي‌دانم به او گزارش دهم و بگويم چه اتفاقي افتاده است. بلافاصله پس از انتشار روايت نيويورك‌تايمز و اين مصاحبه بود كه جولياني سفر خود به اوكراين را لغو كرد.

دونالد ترامپ در يك تماس تلفني با ولادمير زيلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين گفت: آقاي جولياني مرد بسيار محترم و خوبي است. او شهردار نيويورك بود. او مرد بزرگي است و من دوست دارم او با شما و دادستان كل تماس بگيرد. رودي به خوبي مي‌داند چه اتفاقي افتاده زيرا مرد بسيار توانمندي است و اگر بتوانيد با او صحبت كنيد بسيار عالي خواهد بود. با اين حال جولياني پس از مصاحبه سه‌شنبه شب ترامپ در خصوص اظهارنظر او گفت: رييس‌جمهور هرگز من را به اوكراين نفرستاد. من دو سال است كه در اوكراين حضور نداشتم و هرگز به كسي فشار نياوردم. بايدن در خصوص حضور مقامات اوكراين گفت: آنها به امريكا آمدند و مدارك خود را به من دادند. تحقيقات بازپرس مولر براي تباني ادامه داشت و بايدن نيز هنوز براي شروع كمپين خود در سال 2020 اعلام آمادگي نكرده بود.

 

گام بعدي استيضاح

با ادامه روند استيضاح كميته قضايي مجلس نمايندگان امريكا نيز از رييس‌جمهور يا نمايندگان ايشان دعوت كرده است تا هفته آينده در اولين جلسه استيضاح اين هيات شركت كنند زيرا مجلس يك قدم ديگر به استيضاح نزديك‌تر مي‌شود. اين كميته اعلام كرد كه جلسه در روز 4 دسامبر آغاز مي‌شود كه زمينه‌سازي اصلي براي فرآيند استيضاح خواهد بود. اين نامه جورج نادلر به عنوان رييس كميته قضايي در اين راستا تنظيم شده است كه ترامپ يا مشاورانش در جلسه حضور پيدا كنند يا حتي اگر مي‌خواهند، سوالاتي را از شاهدان مطرح كنند. نادلر در نامه خود تاكيد كرده اين فرصتي براي بحث در خصوص مبنا و دلايل استيضاح است.

طبق آيين‌نامه مصوب مجلس نمايندگان امريكا آيين‌نامه دادرسي كه براي استيضاح در نظر گرفته شد، مشاور رييس‌جمهور مي‌تواند از شاهدان سوال و حتي به سخنان او اعتراض كند هر چند نادلر در اين ساختار به عنوان رييس از اختيارات بسيار زيادي برخوردار است. در اين آيين‌نامه آمده است كه اگر دولت ترامپ از همكاري در اين دادرسي امتناع كنند، رييس كميته از اختيار لازم برخوردار است كه اجازه ندهد ،مشاوران رييس‌جمهور سوال يا اعتراض كنند.

اين مرحله از روند استيضاح در حالي آغاز مي‌شود كه نزديك به دو ماه است كميته اطلاعات مجلس مشغول گردآوري اطلاعات مربوط به استيضاح ترامپ است و اين كميته قصد دارد، خلاصه‌اي از يافته‌هاي تحقيقات خود را به كميته قضايي مجلس ارايه دهد. اين نشست بلافاصله پس از تعطيلات عيد شكرگزاري امريكا برگزار مي‌شود.

گفتني است اين اولين جلسه دادرسي قانوني استيضاح خواهد بود كه بناست در آن ادعاها و مدارك به شكل كامل عليه رييس‌جمهور ارايه شود. نادلر از ترامپ خواسته تا روز يكشنبه آينده اطلاع دهد كه آيا كاخ سفيد، قصد حضور در نشست را دارد يا خير همچنين بايد مشخص شود چه كسي به عنوان نماينده رييس‌جمهور در جلسه حضور پيدا مي‌كند.

 

استعفاي دو مقام ديگر كاخ سفيد

رسانه‌هاي امريكايي روز گذشته گزارش دادند كه دو مقام دفتر مديريت بودجه كاخ سفيد به دليل نگراني در مورد بودجه حمايت از اوكراين استعفا داده‌اند. يكي از اين كارمندان به بازپرس استيضاح ترامپ اين موضوع را رسما در شهادت خود اعلام كرده است.

با اين وجود مارك سندي تنها مقام رسمي دفتر بودجه‌ريزي كاخ سفيد بوده كه در تحقيقات استيضاح شهادت داده اما نام ساير كارمندها ذكر نشده است. سندي از جمله افرادي بود كه در كاخ سفيد روي بودجه‌ برنامه‌هاي امنيت ملي امريكا كار مي‌كرد. گفته مي‌شود او در تاريخ 16 نوامبر شهادت خود را ارايه داده و نشان مي‌دهد چگونه كاخ سفيد تلاش كرده تا اجازه اين بودجه به اوكراين اختصاص پيدا نكند. با اين حال تعدادي از مديران بالادستي سندي كه براي اداي شهادت به كنگره احضار شدند از حضور در كميته اطلاعاتي سرپيچي كرده‌اند. سندي عنوان كرده اين افراد به دليل در خطر افتادن شغل‌شان وارد فرآيند شهادت دادن نمي‌شوند.

 

افزايش حمايت از استيضاح

در نظرسنجي كه رويترز و ايپسوس به شكل مشترك انجام دادند، نشان مي‌دهد كه 47 درصد از حاضران در اين نظرسنجي معتقدند كه ترامپ بايد استيضاح شود و اين در حالي است كه 40 درصد گفتند كه اين اتفاق نبايد بيفتد. اين نتيجه نشان داد، تعداد امريكايي‌هايي كه مي‌خواهند رييس‌جمهور را استيضاح كنند، افزايش يافته است. گفتني است نظرسنجي‌ها پيش از شروع جلسات استماع، اختلاف حدود 3درصدي را ميان موافقان و مخالفان استيضاح
نشان مي‌داد. اما پس از شروع جلسات استماع در هفته اول اين اختلاف به 4درصد رسيد و در هفته دوم اختلاف
5 درصد شد. حالا آخرين نظرسنجي نشان مي‌دهد، اختلاف ميان حاميان و مخالفان به 7درصد رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون