• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4522 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ آذر

بي‌اينترنتي و صنعت توريسم

پرستو فخاريان

فعالان گردشگري هر بار با چالش‌هاي جديدي دست و پنجه نرم مي‌كنند. تازه‌ترين اين چالش‌ها چالش قطعي اينترنت است . در كنار بسياري ديگر از كسب‌وكارها، آژانس‌هاي گردشگري، مراكز اقامتي، سايت‌هاي فروش آنلاين بليت و... نيز با مشكلاتي مواجه شدند كه شايد دامنه آن از اين يك هفته نيز فراتر برود. اما برخي فعالان در اين خصوص واكنش نشان دادند؛ براي مثال جامعه تورگردانان ايران بعد از گذشت چند روز از قطعي اينترنت، در نامه‌اي به شوراي عالي امنيت ملي با شرح مشكلات پيش‌آمده، درخواست كردند كه دست‌كم براي صنعت گردشگري ايران تا پيش از آنكه بيشتر متضرر شوند، راهكاري ارايه شود. انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران نيز نامه‌اي به وزارت ارتباطات ارسال كرده و خواستار آن شده كه براي اصناف گردشگري تدبيري صورت گيرد .

اما اين مساله در چه ابعادي صنعت توريسم كشور را با مشكل روبه‌رو كرد؟

1- روزهاي جاري، يكي از فصول اوج سفرهاي ورودي به ايران به شمار مي‌رود؛ به اين معنا كه طي هفته گذشته تورهاي مختلفي در صف ورود به كشور بودند و البته در انتظار هماهنگي‌هاي نهايي با تورگردانان داخلي. در اين راستا، مكاتباتي كه غالبا از طريق پيام‌رسان‌ها يا بر بستر سرويس‌هاي ايميل خارجي صورت مي‌گرفته، به سد قطعي اينترنت برخورد كرد. در همين حال، تماس‌هاي تلفني بين‌المللي كه محدود شده بود نيز هزينه‌هاي بيشتري براي برقراري ارتباطات خارجي روي دست برخي آژانس‌ها گذاشت.

2- مساله تاييد رزروها و هماهنگي‌هاي نهايي البته گريبان مراكز اقامتي را هم گرفت؛ از هتل‌هاي چندستاره گرفته تا اقامتگاه‌هاي بومگردي در هفته‌اي كه گذشت با اين چالش روبرو بودند.

3- از سوي ديگر، به گفته برخي فعالان تورهاي ورودي، مكاتبات آژانس‌هاي داخلي در راستاي رايزني‌هاي قبلي با آژانس‌ها و توريست‌هاي خارجي در طول يك هفته‌اي كه گذشت، بدون جواب ماند و در برخي موارد به انصراف آنها از سفرهايي انجاميد كه قرار بود در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده به ايران داشته باشند.

4- گردشگران خارجي نيز كه به صورت انفرادي يا گروهي و طي يك هفته گذشته در كشور به سر مي‌بردند، با سردرگمي مواجه شدند. اين موضوع براي گردشگران انفرادي بسيار محسوس‌تر بود چراكه اين گروه از توريست‌ها تقريبا براي برنامه‌ريزي سفر خود به اينترنت و سايت‌هايي وابسته هستند كه در هفته گذشته از طريق اتصالات داخلي ايران قابل دسترسي نبودند. توريست‌هايي كه به صورت گروهي در كشور حضور داشتند هم با چالش‌هايي از جمله محدود شدن بازديدهاي‌شان به‌واسطه ناآرامي‌ها روبرو شدند.

5- آژانس‌هاي فعال در بخش تورهاي خروجي نيز كه بيشترين فروش‌شان از سفرهاي خروجي است، امكان دسترسي به پروازهاي خارجي را نداشتند. آنها حتي قادر نبودند بليت‌هاي رزرو شده قبلي را صادر كنند.

6- در همين حال، اگرچه سايت‌هاي داخلي رزرو بليت‌ وسايل نقليه عمومي اعم از هواپيما و قطار، فعال بودند اما اكثرا تنها قادر به فروش بليت‌هاي داخلي بودند و امكان خريد و فروش پروازهاي خارجي از طريق برخي از آنها فراهم نبود.

حالا رقم دقيقي از ميزان خساراتي كه در هفته بي‌اينترنت ايران متوجه صنعت گردشگري شد، در دست نيست اما شايد موضوع تنها به هزينه‌هاي مادي اين ماجرا ختم نشود و تخريب دوباره چهره صنعت گردشگري كشور در نگاه جهان، هزينه‌هاي بيشتري براي توريسم كشور رقم بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون