• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4523 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ آذر

در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته چه گذشت؟

حمله دوباره به دولت؛ اين‌بار به بهانه گراني بنزين

حجت‌الاسلام سيداحمد علم‌الهدي اين‌بار هم تريبون نماز عبادي- سياسي جمعه را فضايي مناسب براي انتقاد به دولت يافت. او در نماز جمعه اين هفته مشهد «غافلگير كردن مردم» را «گناه نابخشودني» خواند كه به‌گفته او، «هم خلاف انسانيت و هم خلاف اسلاميت است.»

خطيب جمعه اين هفته شهر مشهد گفت: «مهار مصرف بنزين تنها عارضه‌اش مسائل امنيتي نيست كه مساله را به شوراي امنيت كشور واگذار كنيم. اصلا اين فكر كه از مردم بترسيم و از اعتراض مردم بترسيم با صميميت مسوولان و مردم منافات دارد.» به گزارش ايلنا، نماينده ولي‌فقيه در استان خراسان رضوي ادامه داد: «اين عارضه امنيتي اصلاح قيمت بنزين تنها مربوط به عوامل اجنبي‌پرست و دشمن بيگانه است كه نكند از موقعيت استفاده كرده و خرابكاري كنند. البته اينها مي‌خواهند از هر موقعيتي استفاده كنند. مردم ما بصير و هوشيار هستند. دستگاه‌هاي امنيتي ما مقتدر، با احساس و مراقب اوضاع هستند. ما در اين دنيا دشمن داريم؛ تنها كشوري كه قدرت استكباري كره زمين درصدد براندازي او است ما هستيم. ما استكبار را به زانو درآورديم؛ ما امريكا و اسراييل را بدبخت كرديم.»

خطيب نماز جمعه مشهد عارضه عمده اصلاح قيمت بنزين را «عارضه معيشتي» دانست و تاكيد كرد: «اشرار مزدور سركوب شدند اما اشراري كه برابر اصلاح قيمت بنزين به عنوان اشرار اصلي هستند، مانده‌اند و آن گرانفروشان هستند كه از اشرار قبلي كه خانه و مغازه آتش زدند، خطرناك‌تر هستند.» علم‌الهدي البته در ادامه سخنانش تاكيد كرد كه دولت به تنهايي نمي‌تواند كار تنظيم بازار را انجام دهد و با اشاره به لزوم كنترل قيمت‌ها گفت: «مگر مي‌شود تنها دولت اين كار را با تنظيم بازار انجام دهد؛ همه بايد به ميدان بيايند. در خصوص پيشگيري از جرم دستگاه قضا بايد وارد ميدان شود و جلوي اين حرام‌خواري را بگيرد. مسوولان بدانند مردم در مضيقه هستند؛ مردم در تنگناي معيشتي هستند؛ به داد مردم برسيد. نگذاريد دشمنان بگويند تحريم اثر كرده است. تمام انبارها و مغازه‌ها پر از جنس است؛ هيچ كمبودي در كشور وجود ندارد و تنها دزدي، مردم را آزار مي‌دهد.»

 

تاخير 4 ساله در افزايش نرخ بنزين

البته علم‌الهدي تنها خطيبي نبود كه در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته اقصا نقاط كشور به موضوع افزايش نرخ بنزين واكنش انتقادي نشان داد. حجت‌الاسلام حاج‌علي‌اكبري هم در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران با انتقاد از تاخير در اجراي مصوبه افزايش نرخ بنزين گفت: «اين موضوع در دستور كار مديريت عالي نظام بوده و راهكارهاي فراواني براي آن ديده‌اند از جمله آن، واقعي شدن قيمت با گام‌هاي متوازن از طريق سهميه‌بندي كه قبلا هم امتحان شده بود و برخي زيرساخت‌هاي آن فراهم شده بود؛ چهار سال در اجراي اين مصوبه تاخير وجود دارد كه هم مجلس و هم دولت بايد توضيح بدهند.» به گفته خطيب اين هفته نماز عبادي-سياسي جمعه، شيوه اجراي اين تصميم بزرگ كه همه مردم كشور با آن درگير هستند، در بوته نقد است. او گفت: «خود مسوولان قبول دارند توضيح لازم و اجماع نخبگاني صورت نگرفت و در نتيجه نگراني در سطح جامعه با انبوهي از ابهامات در بين عوام و خواص جامعه به وجود آورد و از يك سو به دليل عدم آمادگي ذهني و از سوي ديگر نگراني افزايش قيمت ساير كالاها با توجه به تجربه تلخ گذشته منجر به عمده اين نگراني شد.»

علي‌اكبري در بخش ديگري از خطبه‌هاي ديروز خود، اعتراض‌هاي اخير را «فتنه 98» خواند و گفت: «قاطعانه و طبق قوانين شرع، خدا نسبت به فتنه‌گران جان و مال و ناموس مردم خيلي سخت‌گير است و حكم محارب و بغي كه براي اين‌گونه افراد در نظر گرفته شده، در قله مجازات‌هاي اسلامي است و توقع اين است كه از اين تهديدي كه شد، فرصتي ساخته شود و جامعه از اين اراذل وحشي تبهكار پاكسازي شود و با سرعت در اين زمينه اقدام شود.» او ادامه داد: «ماجراي افراد فريب‌خورده داستان ديگري است كه هم بايد مورد مواخذه قرار گيرند و هم از مهر نظام بهره‌مند شوند.» او البته تاكيد كرد كه «اهالي سياست مراقب باشند وقت گروكشي‌هاي سياسي نيست و بايد همدلي ملي را تجربه كنند.»

خطباي نماز جمعه شهرهاي ديگر چه گفتند؟

قطعي اينترنت و راه‌اندازي شبكه ملي يكي ديگر از موضوعاتي بود كه در تريبون نمازجمعه اين هفته شهرستان‌ها به آن پرداخته شد. آنچه در ادامه مي‌خوانيد اهم سخنان برخي خطيبان جمعه اين هفته است:

آيت‌الله عليرضا اعرافي، خطيب نماز جمعه قم: «مطالبه‌ ما از وزارت ارتباطات، شوراي فضاي مجازي و مسوولان مربوطه راه‌اندازي شبكه‌ ملي داخلي است، مقوله‌ شبكه داخلي از سال‌هاي گذشته مورد مطالبه‌ رهبري بوده است، اين شيوه در عين رفع‌ نيازها از دخالت عناصر بيگانه در كشور جلوگيري مي‌كند.»

حجت‌الاسلام حسن عليدادي‌سليماني، خطيب نماز جمعه كرمان: «اين اتفاق نشان داد كه ايجاد شبكه ملي اطلاعات از ضرورت‌هاست و بايد هر چه زودتر توسط دولت تكميل شود. با گسترش و توسعه اين شبكه، كشور از آنچه از خارج تحميل شده، بي‌نياز مي‌شود.»

حجت‌الاسلام محمدجواد باقري‌ارومي، خطيب نماز جمعه اسالم: «راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات و تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز علاوه بر تضمين امنيت، مديريت فضاي مجازي را آسان خواهد كرد تا در هنگام بروز مسائل امنيتي نياز به قطع كردن كامل اينترنت نداشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون