• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4523 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ آذر

پيدا و پنهان

بازسازي بانك‌هاي آسيب‌ديده در اغتشاشات چقدر هزينه دارد؟

ايرنا گزارش داد: آمار غيررسمي متعددي درباره ميزان بانك‌هاي آسيب‌ديده منتشر شده كه از ۷۰۰ بانك تا بيش از يك‌هزار بانك را در بر مي‌گيرد. ميزان آسيب وارده به بانك‌ها در جريان اغتشاشات اخير متفاوت است؛ در برخي بانك‌ها فقط شيشه‌ها شكسته شده و به تابلوي آنها خسارت وارد شده است كه كمترين ميزان خسارت به شمار مي‌رود. اما در برخي ديگر از بانك‌ها، تجهيزات داخلي، كامپيوترها و مبلمان داخلي مانند صندلي و باجه‌ها و فضاي داخلي آسيب‌‌ديده است. شماري از بانك‌ها نيز دچار آتش‌سوزي شده و علاوه بر نابودي همه اسناد و تجهيزات داخلي، به نماي بيروني نيز آسيب جدي وارد شده و نياز به بازسازي كامل دارند. علاوه بر ساختمان‌ها و شعب بانكي، برخي تجهيزات شبكه بانكي مانند دستگاه‌هاي خودپرداز نيز دچار خسارت شده‌اند كه شامل تخريب دستگاه خودپرداز يا سرقت پول‌هاي نقد دستگاه‌ها نيز مي‌شود. حتي گفته مي‌شود در يكي از شهرهاي اقماري تهران، با جرثقيل خودپرداز نصب شده در يكي از بانك‌ها را سرقت كرده و با خود برده‌اند. با فرض خسارت ديدن ۷۳۱ شعبه بانكي و درنظر گرفتن يك ميليارد تومان براي بازسازي هر شعبه و همچنين جبران خسارت دو تا سه هزار خودپرداز آسيب‌ديده در مجموع براي بازسازي همه شعب بانكي و خودپردازهاي آسيب‌ديده در جريان اغتشاشات اخير به ۸۰۰ تا يك‌هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است

رونمايي از شيوه جديد كلاهبرداري اين‌بار با تماس تلفني بين‌المللي

اگر تا به حال از شماره‌اي بين‌المللي كه آن را تشخيص نداده باشيد، با شما تماس گرفته‌اند، اين تماس‌ها ممكن است يك كلاهبرداري باشد كه به آن
Wangiri Fraud مي‌گويند؛ نوعي از كلاهبرداري كه مي‌تواند هزينه زيادي براي شما داشته باشد. كلاهبرداري Wangiri به اين صورت عمل مي‌كند كه كلاهبردار، يك روبوكال يا روبات تماس‌گيرنده را روي يك شماره قرار مي‌دهد و بعد از يك يا دو بوق، تماس را قطع مي‌كند. اين روبات‌ها حتي ممكن است چندين‌بار با يك شماره تماس بگيرند. ايده اين كلاهبرداري هم اين است كه شخصي كه تماس از دست‌رفته را دريافت كرده، با شماره تماس بگيرد. در اين شيوه از كلاهبرداري، مهاجم يكسري شماره‌هاي ويژه يا پرميوم (premium) تهيه مي‌كند (شماره‌هاي پرميوم شماره‌هايي هستند كه جهت ارايه سرويس خاصي ايجاد شده‌اند و هزينه تماس با آنها بيشتر از حالت معمولي است) و از آنها به‌صورت رندوم به شماره‌هاي سراسر دنيا تماس‌هايي را برقرار و بلافاصله قطع مي‌كنند تا يك تماس از دست‌رفته (Missed Call) در گوشي قرباني مشاهده شود. در صورتي كه قرباني به برقراري تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام كند، يك پيام ضبط‌ شده براي او پخش شده و بدون اينكه فرد متوجه باشد درگير قبوض بالا مي‌شود؛ اغلب مهاجمان‌ سعي مي‌كنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتري در لاتاري و غيره قرباني را جهت صحبت بيشتر ترغيب و هزينه بيشتري را به او تحميل كنند.

ريشه اصلي بحران آب از نگاه فرشاد مومني

فرشاد مومني، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با استناد به گزارش توسعه انساني سال ۲۰۰۶ مربوط به بحران جهاني آب گفت: ريشه اصلي بحران آب، سياست‌هاي فقرزا، نابرابرساز، تشديدكننده نابرابري در توزيع قدرت و بالاخره سياست‌هاي مديريت بي‌كيفيت است. اين گزارش مي‌گويد اگر شيوه‌هاي متعارف خردورزانه در مصرف آب بر محور عدالت اجتماعي باشد هنوز عرضه آب شيرين بيشتر از تقاضاي آن است. همچنين اشاره شد كه بنيادگرايي بازار در زمينه تشديد بحران جهاني نقش تعيين‌كننده دارد و اين همان موضوعي است كه مافياها در ايران نيز آن را پيگيري مي‌كنند. او ادامه داد: آنهايي كه داراي قدرت و ثروت هستند تلاش مي‌كنند آب را هم‌تراز ساير كالاها معرفي كنند و ذيل مفهوم بازار آب، آن را به عنوان كالاي محض جا بيندازند. البته اين موضوع پيامدهايي مي‌تواند داشته باشد، مثلا توانايي‌هاي متفاوت مالي مردم در شرايط نابرابري شديد توزيع ثروت و قدرت، همزمان اسراف فاجعه‌ساز توانگران و عدم دسترسي اكثر جمعيت به آب را در پي خواهد داشت.

معاملات ۱۸۰۰ ميليارد توماني بورس انرژي

بورس انرژي ايران در هفته نخست آذر ماه امسال شاهد معامله ۳۲۴ هزار و ۲۴۴ تن انواع فرآورده نفتي در رينگ داخلي و بين‌الملل و همچنين برق نيروگاه‌هاي خصوصي در بازار برق صنايع بود. به گزارش روز جمعه روابط عمومي بورس انرژي، ارزش اين حجم از معاملات فيزيكي در بورس انرژي ايران در پايان ۵ روز معاملاتي هفته جاري بالغ بر ۱۸ هزار و ۶۴ ميليارد و ۷۳۰ ميليون و ۸۵۶ هزار و ۸ ريال است. اين حجم از معاملات براي كشور ارزآوري حدود ۱۴۰ ميليون و ۲۰۹ هزار و ۵۲۴ دلاري در پي داشته است.

سهم دلار از ذخاير ارزي روسيه نصف شد

الكساندر موروزوف، رييس بخش تحقيقات و پيش‌بيني بانك مركزي روسيه گفت كه روسيه آماده است تا حد زيادي وابستگي خود را به ارزهاي خارجي كاهش دهد. روسيه با كنار گذاشتن دلار امريكا از ذخاير بين‌المللي خود، طي يك‌سال سهم آن را نصف كرده و به حدود 24 درصد رسانده است. موروزوف در حاشيه پنجمين مجمع تجاري روسيه-انگليس در لندن گفت: اين متنوع‌سازي به كاهش خطرات وابسته به تحريم‌ها كمك مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون