• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4523 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ آذر

خبرخوان

تشكيل ٢ هزار پرونده تخلف صنفي طي ۲ هفته اخير در تهران

عزيزالله فضلي، معاون بازرسي سازمان صنعت استان تهران از ١٧ هزار بازرسي و تشكيل ٢ هزار پرونده در دو هفته اخير خبر داد و گفت: عدم درج قيمت و گرانفروشي بيشترين دليل تخلفات بوده است. او در ادامه گفت: از ٢٥ آذر ماه طرح نظارتي بازار براي كنترل قيمت‌ها شروع شد كه تا اطلاع ثانوي نيز و به نوعي تا عيد اين بازرسي‌ها ادامه دارد.

 

انحلال صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كوچك منتفي شد

محمدرضا معتمد، مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: انحلال تعدادي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كوچك بعد از آنكه خود را با شرايط و ابلاغيه جديد سازمان بورس تطبيق دادند، منتفي شد. او در ادامه گفت: مطابق ابلاغيه سازمان بورس به صندوق‌هايي كه تعداد سرمايه‌گذاران آنها كمتر از ۱۰۰ نفر و مبلغ جمع‌آوري شده در آن زير ۱۰ميليارد تومان باشد، فرصت زماني مشخصي داده شد تا نسبت به تعديل اين دو موضوع اقدام كنند؛ در غير اين صورت صندوق مذكور منحل مي‌شود.

 

دولت به دنبال افزايش ۱۱۲ درصدي درآمد حاصل از هدفمندي يارانه‌ها

محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه كشور پس از حضور در جلسه روز سه‌شنبه كميسيون اقتصادي مجلس دو خبر مهم درباره ميزان درآمدهاي نفتي كشور در سال جاري و آينده و ميزان درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها در سال 99 را اعلام كرد كه مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت. نوبخت در جمع خبرنگاران گفت: «درآمد سالانه كشور از فروش نفت حدود
10 تا 12 ميليارد دلار در سال جاري و آينده پيش‌بيني شده است».

رييس سازمان برنامه و بودجه همچنين اظهار داشت: «حدود 302 هزار ميليارد تومان يارانه آشكار براي سال آينده پيش‌بيني شده است كه 186 هزار ميليارد تومان آن به صورت نقدي و غيرنقدي ميان خانواده‌ها توزيع مي‌شود».

درباره اين اظهارات نوبخت نكات زير قابل ذكر است:

الف- بر اساس اظهارات مقامات ارشد دولتي از جمله رييس سازمان برنامه و بودجه، درآمدي كه دولت در قانون بودجه 98 براي فروش نفت درنظر گرفته بود حدود 21 ميليارد دلار بود كه از فروش 1.5 ميليون بشكه نفت خام و ميعانات گازي با قيمت 54 دلار حاصل مي‌شد. مجموع درآمدهاي ناشي از صادرات نفت در سال جاري 120 هزار ميليارد تومان بود كه با توجه به درآمدهاي ناشي از صادرات گاز و درآمدهاي ناشي از فروش خوراك پتروشيمي به 158 هزار ميليارد تومان مي‌رسيد.

ب- بر اساس تبصره 14 قانون بودجه 98 مجموع درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها در سال جاري حدود 140 هزار و 700 ميليارد تومان بوده است كه صرفا 62هزار و 600 ميليارد تومان آن صرف مصارف هدفمندي يارانه‌ها مي‌شد و مابقي اين درآمدها نصيب شركت‌هاي دولتي (شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نفت و وزارت نيرو) مي‌شد.

اظهارات اخير نوبخت نشان مي‌دهد دولت به دنبال افزايش 112 درصدي درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها در لايحه بودجه سال 99 (معادل 161 هزار و 330ميليارد تومان) و افزايش 200 درصدي مصارف هدفمندي يارانه‌هاست. يقينا بخشي از اين درآمدها (حداقل 30 و حداكثر 70 هزار ميليارد تومان) از محل افزايش قيمت بنزين حاصل مي‌شود ولي فعلا جزييات برنامه دولت براي تامين ساير درآمدها مشخص نيست.

كالاهاي اساسي در سال ۹۹ با ارز ۴هزار و ۲۰۰ توماني تامين مي‌شود

محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه در خصوص ارز كالاهاي اساسي در بودجه سال آينده گفت: قيمت دلار براي كالاهاي اساسي در لايحه بودجه ۹۹ همچنان 4 هزار و ۲۰۰ تومان پيش‌بيني شده است. دولت به دنبال مهار تورم است و اگر به جاي دلار 4 هزار و ۲۰۰ توماني از ارز نيمايي استفاده شود، يعني پذيرفته‌ايم از ابتداي فرودين ماه ۹۹ مرغ و شكر با دلار حدود ۱۱ هزار توماني تامين شود كه در اين شرايط همه ‌چيز گران خواهد شد.

اپل دست به دامان سامسونگ شد

به نظر مي‌رسد كه اپل به منظور تامين پنل‌هاي نمايشگر اولد براي گوشي‌هاي آيفون مدل ۲۰۲۰ با بزرگ‌ترين رقيب خود، سامسونگ، يك قرارداد همكاري منعقد كرده است. تازه‌ترين اخبار و گزارش‌هاي منتشر شده در وب‌سايت gsmarena نشان مي‌دهد كه سرانجام سامسونگ براي ترغيب اپل به خريداري و استفاده از پنل‌هاي اختصاصي اين شركت موفق شده و اين شركت قصد دارد از آنها براي توليد گوشي‌هاي آيفون ۵/۴ و ۶/۷ اينچي خود كه قرار است در جريان برگزاري رويداد اختصاصي اپل در سپتامبر سال آينده ميلادي رونمايي شود، بهره بگيرد.

درخواست دريافت كارت سوخت ۱۰ برابر شد

سخنگوي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم با توجه به افزايش درخواست‌ها سه‌هفته تا دو ماه از زمان درخواست كارت سوخت طول مي‌كشد تا كارت سوخت به دست مالكان خودرو برسد. فاطمه كاهي در پاسخ به پرسشي درباره دليل تاخير در صدور كارت‌هاي سوخت اظهار داشت: درخواست‌ها براي دريافت كارت سوخت از روز سهميه‌بندي نسبت به شرايط عادي ۱۰ تا ۱۱ برابر شده است. او افزود: ظرفيت توليد كارت سوخت در شرايط عادي 4 تا 5 برابر درخواست‌ها بود و مشكلي از جهت صدور به موقع كارت سوخت وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون