• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4523 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ آذر

كتابخانه

جنبش‌هاي ايراني در خلافت اسلامي

«جنبش‌هاي اجتماعي در ايران پس از اسلام» اثر رضا رضازاده لنگرودي، شامل ۲۰ مقاله در سه بخش جنبش‌هاي سياسي، اعتقادي و قرمطيان است. مقاله‌هاي كتاب اين سه جنبش را در فاصله قرن‌هاي اول تا پنجم هجري به بحث مي‌گذارد؛ از ابومسلم خراساني و مقنع تا مرداويج گيلي، از فرقه مرجئه تا ابن‌مقفع و خرمدينان و در آخر قرمطيان در بحرين و يمن و خراسان.نويسنده با بهره‌گيري از منابع فراوان تصويري چندوجهي از كنشگران تاريخ‌ساز در اين عصر مي‌سازد كه در دل تعارضات قدرت و مناقشات ديني، اقتدار و جهان‌روايي را به مبارزه مي‌طلبيدند.چاپ اول «جنبش‌هاي اجتماعي در ايران پس از اسلام» اثر رضا رضازاده‌لنگرودي از سوي نشر نو در ۴۵۲ صفحه منتشر و وارد بازار كتاب شده است.از ديگر سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به مطالعات تاريخي درباره زياريان، مرداويج و آل‌بويه، كشاكش مرداويج با خليفه، برخورد انديشه‌هاي سياسي در اسلام، ريشه اختلافات سياسي در سده‌هاي نخستين اسلامي، زنادقه در سده‌هاي نخستين اسلامي، نبرد خلفا با زنادقه، مفهوم سياسي و وجع اشتقاق قرامطه، آرا و انديشه‌هاي قرمطيان، فروپاشي نظام قرمطيان در بحرين، زندگينامه علي بن فضل، ارتداد علي بن فضل، زوال قرمطيان يمن، انديشه‌هاي محمد نخشبي و... اشاره كرد.

روايت مسافر امريكا

در بهار سال ۱۹۳۴ توماس مان، به‌ دعوت ناشر امريكايي آثارش براي يك سلسله سخنراني به امريكا رفت. آن زمان تنها وسيله عبور از اقيانوس اطلس كشتي‌ اقيانوس‌پيما بود، با سفري بيش يا كم ده روزه.توماس مان در اين سفر با خواندن رمان دن‌كيشوت سرگرم بود و همزمان در تفسير لطايف و طنز اين رمان جهاني يادداشت‌هايي بر كاغذ مي‌آورد، مجموعه‌اي از باريك‌نگري چندسويه كه به اين كتاب شكل داده است. در آن زمان يك‌سالي مي‌شد كه هيتلر در آلمان به قدرت رسيده بود و در پي آن توماس مان از وطن خود رانده شده بود. درد آوارگي و بيم از وقوع جنگ از ديگر دغدغه‌هاي او هنگام نگارش اين سفرنامه بود و به آن رنگي از غم داده‌ است.از دن‌كيشوت تفسير بسيار درخشاني هم از هاينريش هاينه، شاعر آلماني قرن نوزدهم، پيوست اين كتاب شده است، به‌ همراه چهره‌نگاري‌اي از شاه فيليپ دوم، خودكامه اسپانيايي هم ‌روزگار سروانتس.«سفر دريايي با دن‌كيشوت» نوشته توماس مان با ترجمه محمود حدادي توسط انتشارات نشر نو منتشر شده است.

مداراي ايراني

اگر امروز ايرانيان در مقايسه با ساير ملت‌هاي مسلمان منطقه مداراجوترند، اگر تربيت‌يافتگان فرهنگ ايراني را نمي‌توان به راحتي براي كشتن دگرانديشان به عمليات انتحاري واداشت و اگر در طول قرن‌ها، مردماني از اقوام مختلف، با تعلقات مذهبي گوناگون، در اين سرزمين در صلح و آرامش نسبي در كنار يكديگر زيسته‌اند، يكي از دلايلش وجود تساهل و مدارا در شعر اغلب شاعران نامدار ايران است و روزگاران دور تاكنون در روح و جان مردم رسوخ كرده است.«فرهنگ مدارا» عنوان كتابي است كه شامل مقالات حافظ موسوي درباره ادبيات و فرهنگ با تمركز بر تساهل و مدارا مي‌شود.حافظ موسوي (متولد ۱۳۳۳) شاعر معاصر ايراني و از اعضاي كانون نويسندگان ايران است. وي مدتي دبير هيات تحريريه مجله كارنامه بود. پس از درگذشت منوچهر آتشي مسووليت كارگاه شعر كارنامه را به عهده داشت. پس از توقيف مجله كارنامه، مجله الكترونيكي شعر «وازنا» را با همكاري اعضاي كارگاه شعر كارنامه منتشر كرد.در بخشي اين كتاب با اشاره به خوانش‌هاي غير ايراني از برخي شعراي معاصر ايران آمده است: تا جايي كه من اطلاع دارم، شعر فروغ فرخزاد در خيلي از كشورهاي دنيا طرفدار دارد. اما يكي از دلايل محبوبيت فوق‌العاده فروغ در كشور‌هاي همسايه، ازجمله در كردستان عراق مي‌تواند اين باشد كه آنها در حال رو به رو شدن با همان تجربه‌اي هستند كه مردم ما نيم قرن پيش آن را از سر گذرانده‌اند؛ تجربه رو در رو شدن با ديوار سرسخت سنت.«فرهنگ مدارا» نوشته حافظ موسوي توسط موسسه انتشارات نگاه منتشر شده است. از جمله مقالات اين كتاب مي‌توان به تساهل در شعر و انديشه حافظ، ميراث ادبي انقلاب مشروطه، تاثير انقلاب اكتبر بر شعر و ادبيات ايران، كارنامه روشنفكري ايران در سه حركت، نطفه كجاي جنين است؟ ، داستاني هنوز پا برجا، مقاومت ادبيات، چرا ادبيات ما جهاني نيست؟، فروغ در كردستان عراق، شجريان صدايي كه نزديك‌ترين رابطه را با عواطف جمعي ما دارد و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون