• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4524 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ آذر

«باد» نجات‌بخش !

گروه اجتماعي| بالاخره بعد از چند روز آلودگي شديد هوا و ثبت ركورد دومين شهر آلوده جهان براي تهران به نظر مي‌رسد دعاي! مديران و به خصوص مديران شهري مستجاب و وزش باد باعث كاهش شاخص آلودگي هوا شد.

حسين شهبازي، مدير واحد مدل‌سازي و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران در همين زمينه از بهبود كيفيت هواي پايتخت طي روز گذشته و در پي وزش باد خبر داد و گفت: از حدود ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه بادي با سرعت ۷ متر بر ثانيه در تهران شروع به وزيدن كرد كه پراكندگي آلاينده‌ها را به دنبال داشت. به گفته شهبازي پس از وزش باد در تهران شاخص ميانگين كيفيت هوا از عدد ۱۴۰ به ۱۰۷ رسيد و در حال حاضر نيز كيفيت هواي پايتخت در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس است. مدير واحد مدل‌سازي و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران در گفت‌وگوي خود با ايسنا پيش‌بيني كرد كه امروز كيفيت هوا در تهران در محدوده سالم تا ناسالم براي گروه‌هاي حساس باشد.

ديروز همچنين آلودگي هواي تهران باعث شد تا دوباره شهردار تهران كه چند روز قبل تنها راهكار كنوني كاهش آلودگي هوا را، بارش باران عنوان كرده بود در جمع خبرنگاران دوباره مجبور به صحبت در اين مورد شود و بگويد: حدود 10 درصد آلودگي هواي تهران به دليل وجود بيش از 3 ميليون موتوسيكلتي است كه در پايتخت تردد مي‌كنند، بنابراين بايد در مورد وضعيت موتورها با توجه به سهم آلايندگي ‌آنها چاره‌انديشي كرد كه يا مي‌توان موتورهاي گازسوز يا برقي يا تركيبي توليد كرد.

شهردار تهران همچنين به راهكارهاي حل معضل آلايندگي موتوسيكلت‌ها در تهران اشاره كرد و گفت: مي‌توان وضعيت موتوسيكلت‌ها را در حوزه رعايت قانون و حتي حقوق خود موتورسواران بررسي كرد و اين در حالي است كه سهم موتوسيكلت‌ها در آلودگي هوا غيرقابل كتمان و بعضا ديده شده است كه چند برابر يك خودروي يورو 5 آلايندگي دارند؛ اما ‌بايد سيستم جايگزيني براي موتوسيكلت‌ها در نظر گرفت كه هم اقتصادي باشد و هم قابليت پيمايش در شهر تهران را داشته باشد. او در خصوص وضعيت آلودگي هواي تهران و نقش ساير دستگاه‌ها نيز گفت: اجراي قانون هواي پاك وظيفه همه دستگاه‌هاست كه در اين قانون با جزييات وظايف همه مشخص شده است و شايد اگر بخواهيم با تعيين درصد در مورد نقش شهرداري در كاهش آلودگي هوا صحبت كنيم بايد بگويم كه ما بين 10 تا 15 درصد نقش داريم. حناچي با بيان اينكه آلودگي هوا شوخي‌بردار نيست، در پاسخ به اين سوال كه آيا عدم اجراي قوانين توسط دستگاه‌ها را در هيات دولت مطرح مي‌كنيد يا خير؟ گفت: من پيگيري مي‌كنم. او همچنين با اشاره به نقش شهرداري‌ها در كاهش آلودگي هوا گفت: شهرداري اقدامات زيادي را در خصوص كاهش ذرات معلق در هواي تهران انجام داده كه يكي از آنها نصب فيلتر دوده روي اتوبوس‌هاي ديزلي بوده است؛ اما دقت داشته باشيد كه 40 درصد آلودگي متعلق به خودروهاي شخصي است و اگر امروز شهر تعطيل شده و شاهد كاهش ترافيك در شهر هستيم، گواه اين است كه عدم حضور خودروهاي شخصي بر ترافيك و آلودگي هوا تاثيرگذار است. هر چند كه ما به موازات آن، توسعه حمل و نقل عمومي را دنبال مي‌كنيم به گونه‌اي كه تمامي قطعات واگن‌هاي مترو كه در گمرك مانده بود، امروز تبديل به قطار شده است اما دقت داشته باشيم در خصوص كاهش آلودگي هوا، شهرداري تهران يكي از دستگاه‌هاست و ساير دستگاه‌ها نيز بايد به ماموريت خود به درستي عمل كنند.

 

باز هم تعطيلي مدارس

اما آلودگي هوا باعث شد تا امروز براي دومين روز پياپي، مدارس تهران تعطيل شوند. محمد تقي‌زاده، معاون عمراني استانداري تهران در همين زمينه گفت: ظرف روزهاي گذشته شاخص آلايندگي در تهران روند صعودي داشته و شاهد انباشت آلاينده‌ها در تهران بوديم براي همين، با بررسي شاخص‌هاي آلايندگي در سطح استان مقرر شد روز يكشنبه تمامي مدارس استان تهران در همه مقاطع جز سه شهرستان فيروزكوه، دماوند و پرديس تعطيل شود.

به گزارش ايسنا، او از مديران ادارات و دستگاه‌هاي مختلف نيز خواست كه براي مرخصي والديني كه فرزندان آنها مدارس‌شان تعطيل است، همكاري لازم را داشته باشند. اما تفاوت تصميم‌هاي مديريتي در مورد روز يكشنبه نسبت به روز شنبه اين بود كه به گفته تقي‌زاده طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران يكشنبه اجرا نخواهد شد. به گفته او، ممنوعيت تردد كاميون‌ها و خودروهاي سنگين در تهران همانند روزهاي گذشته تا اطلاع ثانوي ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون