• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4525 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر

قرعه‌كشي رقابت‌هاي يورو 2020 انجام شد

جهنمي كه فيليپ لام براي مدعيان ساخت

مرحله پاياني رقابت‌هاي يورو 2020 شنبه‌ شب در بخارست روماني برگزار شد و تيم‌هاي راه‌يافته به دور نهايي رقباي‌شان را شناختند. در اين قرعه‌كشي كه رود گوليت بخشي از اجرايش را بر عهده داشت چهره‌هاي شاخصي همچون ايكر كاسياس، ليليان تورام، فيليپ لام، ريكاردو كارواليو و فرانچسكو توتي حضور داشتند كه هريك سهم بسزايي در رقم خوردن سرنوشت تيم‌ها در رقابت‌هاي يورو ايفا كردند. البته بيشتر از همه فيليپ لام كه با لبخند سرد آلماني‌اش گروه مرگ يورو را ساخت و تمام هواداران فوتبال را در بهت و حيرت فرو برد.

گروه A؛ پرنده ‌شانس روي شانه‌هاي آتزوري

در گروه اول تيم‌هاي ايتاليا، تركيه، ولز به همراه سوييس قرار دارند. ايتاليا با هدايت مانچيني يكي از مقتدرانه‌ترين صعودهايش را به دور پاياني رقم زده است و حال با اين قرعه نسبتا راحت مي‌تواند اميدوار باشد كه مسيري هموار براي رسيدن به دور بعد را طي خواهد كرد. به جز ايتاليا اما چهره تيم دوم در پي يك نبرد بزرگ بين سه تيم تركيه و ولز و سوييس مشخص خواهد شد؛ تيم‌هايي كه به نظر مي‌رسد در يك سطح قرار دارند و روي كاغذ نمي‌توان شانس بزرگي را براي هيچ‌كدام‌شان متصور بود. تركيه از گروهي كه فرانسه در آن حضور داشت موفق شد با 23 امتياز صعود كند و حتي از فرانسه چهار امتياز بگيرد. ولز نيز با حضور رايان گيگز روي نيمكت و ستاره‌اي نظير بيل كه ثابت كرده در بازي‌هاي ملي انگيزه چند برابري دارد، اميدوار است صعود به دور بعد را جشن بگيرد. سوييس نيز كه از گروه D با تنها 17 امتياز به‌عنوان تيم نخست صعود كرد، به خوبي مي‌داند كه چه كار سختي براي رفتن به دور بعد پيش رو خواهد داشت.

گروه B؛ شياطين سرخ در فكر دور حذفي

در گروه دوم تيم‌هاي بلژيك، روسيه، دانمارك و فنلاند حضور دارند. از همين ابتدا مشخص است كه بلژيك، به عنوان يكي از بهترين تيم‌هاي جهان و دارنده مدال برنز جام جهاني كار سختي براي صعود پيش رو نخواهد داشت. آنها با ستاره‌هايي نظير هازاد و لوكاكو و ديبروينه جزو مدعيان كسب عنوان قهرماني محسوب مي‌شوند. در اين گروه روسيه و دانمارك احتمالا براي جايگاه دوم خواهند جنگيد. البته روسيه در دور مقدماتي نيز با بلژيك هم‌گروه بود و دو بار بازنده شد. تيم چهارم اين گروه يعني فنلاند نيز تيمي است كه براي اولين‌بار حضور در يك تورنمنت معتبر را تجربه مي‌كند و شايد در نگاه اول حريفي آسان به نظر بيايد اما نبايد يادمان برود دور پيش نيز ايسلند براي نخستين‌بار در يورو حاضر شده بود و با حذف انگليس تا مرحله يك چهارم بالا رفت.

گروه C؛ بازگشت لاله‌هاي نارنجي

در اين گروه تيم‌هاي هلند، اوكراين، اتريش و يكي از چهار تيم بلاروس، گرجستان، مقدونيه و كوزوو حضور دارند. تيم آخر با انجام بازي‌هاي پلي‌آف انتخاب خواهد شد. لاله‌هاي نارنجي بعد از مدت‌ها دوري از سطح اول فوتبال اروپا با نمايش خوب توانستند از دور مقدماتي صعود كنند و حال با اين قرعه مناسب مي‌توانند به دور حذفي هم فكر كنند. اما شاگردان رونالد كومان نبايد يادشان برود كه اوكراين متحول شده با حضور شوچنكو مي‌تواند رقيبي قدرتمند در راه رسيدن به سرگروهي باشد. مخصوصا وقتي بدانيم اوكراين از گروهي كه در آن مدافع عنوان قهرماني يعني پرتغال حضور داشت به عنوان صدرنشين راهي مرحله پاياني شده است. اتريش نيز تيمي است كه گرچه در گروهش بعد از لهستان دوم شد اما شانس خوبي براي رقابت دارد. شايد بد نباشد تصور كنيم كه تيم چهارم از همين حالا شانس چنداني براي رقابت نخواهد داشت.

گروه D؛ انگليس به دنبال انتقام از كرواسي

در اين گروه تيم‌هاي انگليس، كرواسي، جمهوري چك و يكي از چهار تيم اسكاتلند، نروژ، صربستان و رژيم اشغالگر قدس حضور دارند. هم‌گروهي دو تيم حاضر در نيمه نهايي جام‌جهاني 2018 يكي از جذابيت‌هاي اين گروه است. انگليس كه به عنوان صدرنشين راهي اين مرحله شده است اميد دارد بتواند انتقام شكست مقابل ياران مودريچ در نيمه‌نهايي جام‌جهاني را اينجا بگيرد. كروات‌ها هم مي‌خواهند ثابت كنند نايب قهرماني‌شان در روسيه اصلا اتفاقي نبوده است. البته نبايد از جمهوري چك نيز غافل بود. آنها در مرحله مقدماتي نيز با انگليس هم‌گروه بودند و گرچه در بازي رفت با 5 گل درهم كوبيده شدند ولي در بازي برگشت دو بر يك پيروز شدند. در كنار اين تيم‌ها بايد به تيم چهارم هم اشاره كرد كه به احتمال زياد يا صربستان خواهد بود يا اسكاتلند. تيم‌هايي كه لااقل روي كاغذ، رقباي از پيش بازنده‌اي محسوب نمي‌شوند.

گروه E؛ ماشين گلزني اروپا عليه ماتادورها

در اين گروه تيم‌هاي اسپانيا، لهستان، سوئد و يكي از چهار تيم بوسني، ايرلند شمالي، اسلواكي و ايرلند جنوبي حضور دارند. اسپانيا بعد از حواشي زياد در مورد بازگشت انريكه به نيمكت تيم كار سختي براي صعود از اين گروه نخواهد داشت. ماتادورها كه در دوره قبل در مرحله يك‌هشتم به‌دست ايتاليا حذف شدند و در جام جهاني نيز نمايشي قابل قبول نداشتند، مي‌خواهند وضعيت را عوض كنند. لهستان ديگر تيم مدعي گروه است. تيمي كه لواندوفكسي را به عنوان ماشين گلزني اروپا در اختيار دارد و به عنوان صدرنشين در دور نهايي حاضر است. سوئد هم از تيم‌هاي خوب اين روزهاي اروپاست كه در دور گروهي نيز با اسپانيا هم‌گروه بود و يك بار موفق شد حريفش را متوقف كند. پس بايد روي اين تيم نيز حساب باز كرد.

گروه F؛ فراتر از مرگ

از لحظه انجام قرعه‌كشي تمام اظهارنظرها پيرامون اين گروه و تيم‌هايش است. جايي كه تيم‌هاي فرانسه به عنوان قهرمان جام جهاني 2018، آلمان قهرمان جام جهاني 2014 و پرتغال به عنوان مدافع عنوان قهرماني يورو حضور دارند. چهره سرمربيان اين سه تيم هنگامي كه فيليپ لام جهنم را براي‌شان مي‌ساخت، ديدني بود. در حال حاضر نمي‌توان هيچ پيش‌بيني‌اي از وضعيت اين گروه داشت. گرچه خبر خوب اين است كه فرمت جام ملت‌ها به گونه‌اي است كه امكان صعود 3 تيم هم از يك گروه وجود دارد و يادمان نرود پرتغال در دوره قبل با صعود از گروه به عنوان تيم سوم در نهايت قهرمان شد. تيم چهارم اين گروه از ميان تيم‌هاي ايسلند و بلغارستان و مجارستان و روماني مشخص مي‌شود. شايد براي نخستين‌بار باشد كه هيچ كدام از اين چهار تيم علاقه نداشته باشند راهي رقابت‌هاي يورور شوند. هم‌گروهي با 3 غول فوتبال جهان دل هر مربي‌اي را مي‌لرزاند.

رقابت‌هاي يورو 2020 خرداد سال آينده در 12 شهر اروپا به‌صورت غيرمتمركز برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها