• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4526 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ آذر

خبرخوان

انتقاد يك اقتصاددان از اظهارات مسعود نيلي

جمشيد پژويان، اقتصاددان و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در واكنش به سخنان مسعود نيلي، دستيار سابق رييس‌جمهور در مصاحبه با روزنامه ايران مبني بر اينكه «مشكل مادر و اصلي اقتصاد ايران، بودجه است» گفت: اين حرف از آقاي نيلي كمي بعيد به نظر مي‌رسد. بودجه فقط يك صورت‌حساب است؛ يعني يك طرف درآمدهاي دولت و طرف ديگر، هزينه‌هاي آن قرار دارد. هر اشكالي وجود داشته باشد در آن سياست‌هايي است كه به بودجه منتهي مي‌شود. پژويان اضافه كرد: مشكل اساسي ما يكي در زمينه توليد است به اين معنا كه اندازه قرص نان ما كوچك و توليد ناخالص ملي ما اندك است. مشكل جدي ديگر ما نيز در سمت درآمدها، ماليات‌ها هستند به اين مفهوم كه ما يك سيستم مالياتي مناسب نداشته و نداريم. دولت بسيار جدي است كه از طبقه متوسط و پايين‌تر از آن و حتي طبقه فقير اجتماع، تا مي‌تواند ماليات بگيرد اما كاري به آدم‌هاي پولدار و ثروتمند و كساني كه با تجارت و واردات و حتي برج‌سازي درآمدهاي ۱۰۰۰ ميلياردي به دست مي‌آورند، ندارد.

رسوب هزاران تن كاغذ در انبارهاي گمرك

پس از دپوي خودرو، گوشت و چندي ديگر از كالاهاي وارداتي، اين‌بار نوبت به رسوب كاغذ رسيده است. بنابر گزارش ايسنا، هزاران تن كاغذ در بنادر و گمركات رسوب كرده است و به نظر مي‌رسد اين موضوع، مشكلات عديده‌اي را براي فعالان اقتصادي كاغذ و مقوا به وجود آورده است؛ علت آن اختلافاتي ميان اداره گمرك ايران و سازمان ملي استاندارد در خصوص عدم ترخيص كالاي مدنظر گزارش شده است.

تكذيب احتكار لاستيك توسط توليدكنندگان

در حالي كه فروشندگان لاستيك از عدم تعادل عرضه و تقاضاي لاستيك پرايد و تيبا خبر مي‌دهند، سخنگوي انجمن لاستيك با تكذيب كاهش عرضه لاستيك در بازار معتقد است، هيچ كوتاهي در اين رابطه نشده است. مصطفي تنها اضافه كرد: بنده به جرات مي‌توانم بگويم هيچ كمبودي در اين ارتباط رخ نداده است و اگر كسي مدرك و سندي در كاهش عرضه لاستيك توسط توليدكنندگان دارد، اعلام كند تا ما پاسخ دهيم. در حال حاضر يك جفت لاستيك دولتي پرايد ۳۴۷ هزار تومان است اما در بازار اين مدل لاستيك ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است. وزير صنعت، معدن و تجارت دليل افزايش قيمت تاير در بازار را «احتكار» اين كالا توسط برخي توليدكنندگان عنوان كرده است.

قيمت بنزين چه تاثيري بر سفرها گذاشت؟

مدير مركز مديريت راه‌هاي سازمان راهداري و حمل ‌و نقل جاده‌اي گفت: بر اساس ارزيابي‌هاي صورت‌ گرفته، تردد انواع خودروها در شريان‌هاي اصلي و جاده‌هاي كشور طي ۱۰ روز پس از سهميه‌بندي و اصلاح قيمت بنزين، ۱۶‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه قبل از اجراي اين تصميم كاهش داشته است.

در هيچ ‌يك از بخش‌هاي حمل‌و‌نقلي حرفي براي گفتن نداريم

فرهاد فزوني، مشاور حوزه حمل‌ و ‌نقل بين‌المللي اتاق تهران با بيان اينكه ما در هيچ‌ يك از بخش‌هاي صنعت حمل و نقل در جهان حرفي براي گفتن نداريم، گفت: ما در هيچ يك از حوزه‌هاي حمل و نقل (چه جاده‌اي، دريايي، ريلي، هوايي) براي هيچ كشوري رقيب محسوب نمي‌شويم و نمي‌توانيم عرض‌اندام كنيم. هر زمان هم اقدامي صورت گرفته است در حد حل كردن مسائل كوچك و سطحي بوده است و هيچ‌گاه نگاه بلند و آينده‌نگر نداشتيم. او افزوده است: حمل و نقل ربطي به ساختن جاده، فرودگاه، و ريل ندارد. حمل و نقل يك هنر ديگر است و يك كار ديگر است. اينكه محموله‌اي توسط كاميون حمل و تخليه شود، صنعت حمل و نقل نيست. متاسفانه در حال حاضر در اين مملكت حمل و نقل بي‌سرپرست است. هيچ سازماني مسووليت حمل و نقل را در كشور ندارد.

نقض پيمان اوپك‌پلاس توسط روس‌ها

آمار مقدماتي وزارت انرژي روسيه نشان داد توليد نفت و ميعانات اين كشور در نوامبر بالاتر از سهميه توليد تعيين شده تحت توافق اوپك پلاس بوده و به ۴۶ ميليون تن يا حدود ۱۱.۲۴ ميليون بشكه در روز بالغ شده است. روسيه در عمل به تعهداتش در پيمان اوپك‌پلاس، پر افت و خيز رفتار كرده است. اين كشور توليدش را در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ براي رسيدن به هدف سهميه توليدش، به‌تدريج كاهش داد اما در فاصله ماه مه تا جولاي در نتيجه اختلال عرضه نفت - كه ناشي از آلودگي خط لوله صادراتي دروژبا به يك ماده شيميايي خطرناك بود - پايبندي روسيه به پيمان كاهش توليد به بيش از صد درصد رسيد. اما از آگوست اين كشور دوباره بالاتر از سهميه مقرر نفت توليد كرده است.

رشد پياپي اجاره‌بها در تهران

اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران اعلام كرد: متوسط اجاره‌بها در شهر تهران در تابستان ۱۳۹۸ حدودا ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان به علاوه ۳ درصد وديعه اجاره مسكن به ازاي هر متر مربع واحد مسكوني بوده است كه طي سه فصل اخير با رشد همراه بوده است. در بهار امسال نيز متوسط اجاره مسكن به ازاي هر متر واحد مسكوني، ۳۹ هزار تومان و در زمستان سال گذشته (۴ ماهه سوم ۱۳۹۷) ۳۱ هزار تومان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون