• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4527 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ آذر

ادامه از صفحه اول

جوان است، حسابش كنيد

او وانتي نبود و شايد داشتن يك وانت فرسوده برايش يك آرزو باشد، چهره روستايي هم نداشت كه اين جعبه را از ديار خود آورده و بخواهد توليد خويش را به فروش برساند. اين يك مثال كوچك است ولي ما با چه تعداد از اين جوانان كه اغلب تحصيلكرده هم هستند روبه‌رو هستيم؟ وقتي اين جوان مي‌رود از يكي از ميادين ميوه و تر‌بار اين جعبه را مي‌خرد و مي‌خواهد به جايي براي فروش برساند و كرايه‌اي كه از او مي‌خواهند دو ‌برابر شده و مي‌شنود كه گراني بنزين علت اين كرايه گران است، چگونه آسمان بر سرش خراب مي‌شود؟ با او چه مي‌توان گفت و چه مي‌توان كرد؟ آيا اگر جلوي اعتراضش را بگيريم، مشكل حل مي‌شود؟ و آيا اتفاقا بهتر نيست كه بگذاريم فرياد بكشد و گوش سنگين مسوولان ريز و درشت را باز كند؟ او هست! بر فراز همه معادلات سياسي و بين‌المللي با هر ميزان از اهميت او وجود دارد. او رسما و بدون لكنت زبان حق دارد كه سهمش را از ثروت كشور بخواهد و لقمه‌اي نان تهيه كند و به خانه ببرد. او بدون ترديد حق دارد كه از مناسبات سياسي سر در‌نياورد و اگر هم بفهمد و بداند، حق دارد قبول نداشته باشد و حق دارد رفع گرسنگي خود را در اولويت همه مسائل عالم قرار دهد. تندي با اين جوان و ميليون‌ها مثل او نه خردمندانه است و نه عادلانه و نه حتي با اصول سياست‌ورزي همخواني دارد. من كه هيچ مسووليتي ندارم از ديدن اين جوان شرم كردم، دوست داشتم بروم سرم را جلويش پايين بگيرم و بگويم كه هيچ‌كاره‌ام ولي اگر روزي با قلمم، با سخن و سكوتم به اندازه سر سوزني در به وجود آوردن اين وضع برايش شريك بوده‌ام، عذر مي‌خواهم و طلب حلاليت مي‌كنم. مسوولان اگر كاري از دستشان بر‌نمي‌آيد، اگر اين جوان و امثال او را تازه ديده‌اند و در معادلاتشان مجبور شده‌اند جايي به او بدهند حداقل مي‌توانند كه شرمگين باشند، مي‌توانند چون امام اول شيعيان بر صورت خود سيلي بزنند و نشان دهند كه درك واقعي و موثرشان آغاز شده است.


برجام بايد زنده بماند

شايد نگاه مسوول جديد سياست خارجي اتحاديه اروپا در توصيه به ايران در حفظ برجام از منظر راه‌اندازي يك محور مقاومت جهاني يكپارچه در برابر اقدامات چالش‌برانگيز ترامپ عليه قراردادها و قوانين موجود همكاري‌هاي جهاني است. هم‌اينك به‌زعم رهبران وفادار به حفظ موجوديت اتحاديه اروپا، دونالد ترامپ يكي از سرسخت‌ترين دشمنان اتحاديه اروپايي به شمار مي‌آيد.

به عبارت ديگر ناكام‌سازي روند ضديت ترامپ با همه سازمان‌ها و معاهدات جهاني مغاير با منافع جهاني امريكا همچون برجام، پيمان زيست محيطي پاريس، اتحاديه اروپا، نظام تجارت بين‌المللي و... تنها با راه‌اندازي يك محور مقاومت پايدار و فعال جهاني تحقق خواهد يافت.

اين در حالي است كه دونالد ترامپ همواره انهدام قدرت تجاري چين، انهدام اتحاديه اروپا و انهدام برجام را به عنوان سه اولويت سياست خارجي خود در نظر گرفته است.

بديهي است حضور خردمندانه‌تر و دورانديشانه‌تر ايران در محيط بسيار پرتنش و حساس جهان كنوني براي دفاع از منافع ملي و امنيت ملي كشور يك ضرورت انكارناپذير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون