• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4528 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ آذر

ديدار نمايندگان تئاتر و مجلس درباره طرح لغو معافيت مالياتي هنر

قطب‌الدين صادقي: همواره دير ياد مي‌گيريم

بابك احمدي

 

 

۱۵ درصد ديگر هم از بودجه اندك بخش فرهنگ و هنر كاهش يافته است. خبري كه ابتدا صبح روز گذشته اعلام شد سپس عصر همان روز از زبان اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي به گوش رسيد. احمد مازني، فاطمه ذوالقدر و طيبه سياوشي از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس در نشست هم‌انديشي كه به همت اداره كل هنرهاي نمايشي برگزار شد پيرامون مساله لغو معافيت مالياتي هنرمندان به گپ و گفت پرداختند. جلسه‌اي كه قرار بود، فعالان تئاتري طي آن از نگراني‌هاي خود بگويند ولي در نهايت به درد دل نمايندگان براي تئاتري‌ها تبديل شد!

شهرام كرمي، مديركل هنرهاي نمايشي در ابتداي نشست اعلام مصوبه لغو معافيت مالياتي هنرمندان را موجب ايجاد نگراني‌هايي در جامعه هنري دانست كه واكنش‌هايي به همراه داشت از جمله اينكه به گفته او:«تمام اركان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد دارند، معافيت اصحاب فرهنگ و هنر بايد برقرار بماند. به ويژه شرايطي كه هنرمندان تئاتر مي‌پرسند چرا هنرهاي نمايشي بايد يك دهم سينما اعتبار دريافت كند كه تازه آن ‌هم برخلاف سينمايي‌ها به راحتي جذب نشود.»

قطب‌الدين صادقي از حاضران در اين ديدار، صحبت‌هايش را با جمله‌اي از نيچه آغاز كرد:«ما همواره بسيار دير و كم ياد مي‌گيريم» او سپس با تاكيد بر اينكه هيچ جامعه‌اي در تاريخ بدون دو عنصر مدير و متخصص دوام نياورده است به انتقاد از ميزان بودجه فرهنگ و هنر و طرح مساله دريافت ماليات از آثار هنري و هنرمندان پرداخت. او تاكيد كرد فرهنگ سنتي به حمايت نياز ندارد و بايد از فرهنگ مدرن حمايت كنيم به اين نكته اشاره كرد كه ما به رغم تمام شعارها هيچ توليد مدرني نداريم و چنين توليدي، مجاني به دست نمي‌آيد:«گردش ماهانه هنر در كشور فرانسه ۱۶ ميليارد يورو است ولي دولت همچنان به هنر يارانه پرداخت مي‌كند. اگر مي‌گوييد كشور با كسر منابع مالي مواجه است ما مي‌پذيريم ولي چرا از ثروتمندان نمي‌گيريد، چرا فقط به طبقه متوسط و رو به پايين فشار مي‌آوريد؟ متاسفم بگويم، وزارت ارشاد در ۴۰ سال اخير فقط ۲ سالن توليد كرده كه يكي‌اش به بهاي نابودي مهم‌ترين كارگاه دكور كشور بود درحالي كه قاهره در مصر امروز 40 تئاتر دولتي دارد. شما هزينه را از نهادهاي خصولتي بگيريد كه مثل اژدها بر سر هر معدن و چاه نفتي نشسته‌اند.»

احمد مازني نيز در پايان اين جلسه از اشاره‌اش به رييس‌جمهور درباره بودجه شش دهم درصدي سهم فرهنگ از بودجه كل كشور گفت و سپس نقل قولي مطرح كرد:«مجلس بريتانيا در زمان جنگ به چرچيل مي‌گويد از بودجه فرهنگ كم كنيم و به دفاع بپردازيم. چرچيل در پاسخ گفت:«مگر براي چه مي‌جنگيم؟» اين چيزي است كه الان وجود ندارد و بايد براي نماينده و وزير توضيح داده شود.» اين نماينده همچنين عدم اصلاح ساختار نظام اداري را مشكل‌ساز دانست و به ۵۰ هزار كارمند صداوسيما اشاره كرد كه به هيچ طريق امكان اصلاح نمي‌دهد. به گفته او «اصلاح ساختار به كار فرهنگي نياز دارد و اين رسالت با آسايش همراه است. كسي كه براي خودش رسالت قائل شد ناچار به تحمل مشقت است.» مازني «گفت‌وگو» و «نظام صنفي» را حلقه‌هاي مفقوده دانست و به طرح جامع «نظام صنفي هنرمندان كشور» اشاره كرد كه البته همين طرح هم نيازمند بحث و گفت‌وگوي جدي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون