• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4529 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ آذر

گفت‌وگوي ناتمام

محسن آزموده

هر كتاب، مقاله يا نوشته‎اي را مي‎توان گفت‌وگويي دروني و ذهني ميان نويسنده با خودش در نظر گرفت، اصولا تفكر و انديشيدن، گونه‎اي گفت‌وگوست، گفت و شنودي ميان ساحت‎هاي متفاوت و گاه متعارض وجود انسان، يعني ساحت باورها و انديشه‎ها و ساحت احساسات و عواطف و ساحت خواسته‎هاي متفاوت كه در نهايت به شكل گفتار و نوشتار، ظهور و بروز مي‌يابد. اين گفت‌وگو گاهي به نحو آشكار و صريح و در قالب گفت‌وگو عرضه مي‎شود.

يعني نويسنده يا گوينده آرا و انديشه‎هايش را به صورت گفت‌وگويي ميان چند شخصيت تخيلي بيان مي‎كند. حالا بسته به اينكه گوينده يا نويسنده چقدر توانسته ميان انديشه‎هاي متفاوتي كه در ذهن دارد، يك آشتي برقرار كند، ممكن است يكي از اين شخصيت‎هاي خيالي نسبت به بقيه دست بالا را داشته باشد و مثلا پيروز بحث باشد. آشكار است كه اين صداي بلندتر و رساتر، بيانگر ديدگاه‎هاي برگزيده خود نويسنده يا گوينده است، اما خواننده يا مخاطب هوشمند مي‎تواند با نتيجه‎گيري او موافق نباشد و به صداي ديگر افرادي كه در متن گفتاري يا نوشتاري حضور دارند، توجه كند.

نمونه بارز و برجسته اين آثار، نوشته‌هاي به‌جا‌مانده از افلاطون، بزرگ‌ترين فيلسوف تاريخ است. كساني كه مجموعه آثار افلاطون را تورق كرده‌اند، مي‎دانند كه اين فيلسوف بزرگ، آرا و انديشه‎هاي خود را در قالب گفت‌وگوهايي ميان (عمدتا) سقراط، استادش با ديگر شهروندان آتن عرضه كرده است، به اين صورت كه سقراط با چند تن از همشهري‎هايي در موقعيت‎هاي گوناگوني قرار مي‎گيرند و به تناسب شرايط، موضوعي پيش كشيده مي‌شود و درباره آن بحث و گفت‌وگويي با محوريت سقراط در مي‎گيرد. معمولا هم‌چنين است كه سقراط هم پيش‎برنده بحث است، هم برنده آن، اگرچه هميشه و به خصوص در آثار دوران پختگي افلاطون چنين است، يعني انگار هر چه فيلسوف عميق‎تر شده، دريافته كه رسيدن به نتيجه‎اي قطعي و نهايي چندان ساده نيست.

اما هميشه گفت‌وگوي متن گفتاري يا نوشتاري چنين مصرح و آشكار نيست، بلكه در غالب متوني كه بشر خلق كرده، اعم از متن نوشتاري يا گفتاري يا هنري، گفت‌وگو نه فقط بين باورهاي متعارض خالق متن كه گفت‌وگو ميان باورها و خواست‌ها و احساسات او قابل پيگيري است. به عبارت دقيق‎تر در هر متني، نه فقط يك گفت‌وگو كه گفت‌وگوهايي متفاوت قابل پيگيري است، ضمن آنكه اين گفت‌وگوها، هميشه به شكل متمدنانه و مسالمت‎جويانه در متن‎هايي چون آثار افلاطون نيست، بلكه اي‎بسا بتوان نشان داد يك متن خاص، در بطن خود آشكارساز جدالي خونين ميان انديشه‎ها و احساسات و خواست‎هاي گوناگون است. نزاعي كه آگاهانه يا ناآگاهانه در نهايت به سود برجسته شدن يك يا چند صدا و اسكات صداهاي ديگر به صورت متن حاضر عرضه شده است.

آثار ادبي نمونه‎هايي مهم از آثار مكتوبي هستند كه گفت‌وگوي دروني خالق متن در آنها الزاما به شكل گفت‌وگويي ميان شخصيت‎هايي خيالي عرضه نشده، اما خواننده آگاه با دقت مي‎تواند تبلور تجربه‎ها و احساسات و انديشه‎هاي گوناگون را در آنها تشخيص بدهد. لازم به ذكر است كه اين گفت‌وگو يا گفت‌وگوهاي پنهاني، همچنان كه الزاما آگاهانه نيستند، شخصي نيز نيستند، يعني اي‎بسا در يك متن بتوان رد پاي گفت‌وگويي ميان دو يا چند جريان فكري، دو نسل يا چند فرقه و گروه را تشخيص داد كه متن در حقيقت آگاهانه يا ناآگاهانه بازتابنده آنهاست.

از اين حيث خواننده باهوش و زيرك بايد بتواند در مطالعه هر متني صداهاي متفاوت را كه در لابلاي سطور آگاهانه يا ناآگاهانه پنهان شده‎اند را بازيابد و تا سر حد امكان گفت‌وگوي مضمر و پنهاني را كه در درون نويسنده ميان باورها و احساسات و اميال او در جريان بوده و پس از نگارش، به متني بيروني راه يافته، حدس بزند و احتمالا آن را بازسازي كند. براي اين كار نه فقط اشراف كامل به متن و شيوه‎‌هاي گوناگون خوانش آن اهميت دارد، بلكه آگاهي از زمينه و زمانه‎اي كه متن در آن خلق شده نيز ضروري است، ضمن آنكه شناخت زندگي، روحيات و شخصيت خالق متن نيز به خواننده كمك مي‌كند منشأ و خاستگاه انديشه‎ها و احيانا احساسات و خواست‎هاي نهفته در متن را بهتر حدس بزند. كوتاه سخن آنكه هر متني اعم از نوشتاري يا گفتاري معركه آرا و احساسات و خواست‎هاي متفاوت است، جهاني در خود و صد البته مرتبط با جهان‎هاي بيرون از متن و رويارويي عميق با متن، ورود به اين جهان و هم‎سخن شدن با گفت‌وگوهايي است كه در دل آن جريان دارد، يك گفت‌وگوي زايا و ناتمام و شگفت‎انگيز.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون