• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4530 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر

قتل 3 نظامي امريكايي در فلوريدا توسط يك افسر سعودي

ترامپ باز هم عربستان را تبرئه كرد

ميثم سليماني

از ديرباز تاكنون سالانه‌ ده‌ها نيروي كادري خارجي به ايالات متحده سفر مي‌كنند تا در آنجا آموزش‌هاي لازم براي استفاده از تجهيزات نظامي امريكايي‌ به خصوص جنگنده‌هاي اين كشور را ببينند. چراكه براي استفاده از جنگنده‌هاي امريكايي نياز به يك دوره آموزشي دو تا سه ساله وجود دارد. اما به ناگاه جمعه شب به وقت ايران و عصر جمعه به وقت ايالات متحده يكي از افسران سعودي كه در پايگاه نيروي دريايي در فلوريدا آموزش مي‌ديده به سوي تعدادي از افسران امريكايي با اسلحه حمله مي‌كند و گفته مي‌شود كه در اين حادثه 3 نظامي امريكايي‌ جان خود را از دست دادند. گفتني است كه در اين پايگاه دو ستوان ارتش عربستان سعودي بودند كه مشغول آموزش بودند. مقامات درگير در اين تيراندازي عنوان كرده‌اند كه 8 نفر ديگر نيز مجروح و به بيمارستان منتقل شدند. مقام‌هاي امريكايي در حال بررسي اين موضوع هستند كه آيا اين تيراندازي را مي‌توان به عنوان يك انگيزه تروريستي دانست يا خير. اما هنوز تحقيقات در مرحله آغازين خود قرار دارد. مارك اسپر، وزير دفاع امريكا همچنين بيان كرد: از اين پس غربالگري‌هاي جدي‌تر از سوي دانشجويان خارجي كه به كشورمان مي‌آيند، صورت خواهد گرفت تا اين اطمينان حاصل شود افرادي كه به امريكا مي‌آيند، خطرناك نباشند. به گفته مقام‌هاي امريكايي اين افسر عربستان محمد الشامراني نام داشت كه در تيراندازي خود او نيز كشته شد.

اين افسر سعودي از آگوست سال 2017 به عنوان بخشي از يك برنامه آموزشي 3 ساله وارد پايگاه فلوريدا شد و كار خود را آغاز كرد. به گفته دستيار وزير دفاع امريكا او كلاس‌هاي پرواز را پشت سر گذاشته بود و در حال آموزش زبان انگليسي بوده است. به نوشته سي‌ان‌ان افسران خارجي براي مدت‌هاي طولاني است كه در پايگاه فلوريدا آموزش مي‌بينند. طبق گزارش‌هاي موجود در اين پايگاه نظامي-آموزشي بيش از 16هزار نظامي و 7400 پرسنل غيرنظامي مشغول به فعاليت هستند. جان كربي، تحليلگر نظامي و ديپلمات سابق در سي‌ان‌ان از زمان حضور خود در اين پايگاه گفت و عنوان كرد كه بسياري از خانواده‌هاي نظاميان در اين پايگاه زندگي مي‌كنند.

فرمانده اين پايگاه به خبرنگاران گفته است، دانشجويان خارجي از كشورهاي مختلف همكار سال‌ها در اين پايگاه آموخته‌اند تا بتوانند كار با هواپيماهاي روي ناو را آموزش ببينند. او افزود: هميشه دانشجويان بين‌المللي در اينجا آموزش مي‌بينند زيرا مكان مناسبي براي آموزش است و يك دوره آموزشي با كيفيت را مي‌بينند.

در يك كنفرانس خبري نيز فرماندار ران ديسانتيس به ارتباط اين افسر با نيروي هوايي عربستان اشاره كرد و گفت كه در خصوص اين موضوع با رييس‌جمهور دونالد ترامپ صحبت كرده‌ام. او افزود: بديهي است كه در مورد اين تبعه خارجي كه به عنوان بخشي از نيروهاي هوايي عربستان در خاك ما آموزش مي‌بيند، سوالات بسيار زيادي وجود دارد. او افزود: اين موضوع نشان مي‌دهد كه دولت عربستان سعودي نياز دارد كه بسياري از مسائل را پس از اين تلفات بهتر كند.

گفته مي‌شود، ملك سلمان بن عبدالعزيز پادشاه سعودي بلافاصله پس از اين اتفاق با دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا تماس گرفته و نسبت به اين اتفاق، غم و اندوه عميق خود را بيان كرده است. دونالد ترامپ نيز در توييتر خود نوشت: پادشاه به من گفت كه مردم عربستان از اقدامات وحشيانه اين تيرانداز خشمگين هستند و اين شخص به هيچ‌وجه نمايانگر احساسات مردم عربستان سعودي نيست كه عاشق مردم امريكا هستند. مارك اسپر، وزير دفاع امريكا نيز در پاسخ به اين سوال كه آيا اين تيراندازي بر روابط نظامي امريكا و عربستان سعودي تاثير مي‌گذارد، گفت: از نظر من اين اتفاق روابط عميق ما با پادشاهي سعودي كه طي چندين دهه شكل گرفته است را تخريب نمي‌كند.

گفته مي‌شود كه اين تيراندازي در يك كلاس درس رخ داده و تا زماني كه به خانواده كشته شده‌ها اطلاع‌رساني نشده، مقامات نام كشته شده‌ها و حتي زخمي‌ها را نيز اعلام نمي‌كنند. گفته مي‌شود كه تيرانداز از يك اسلحه استفاده كرده و حتي افرادي كه سعي كردند با او مقابله كنند دچار آسيب شدند، يكي در بازو و ديگري در زانو تير خوردند ولي انتظار مي‌رود هر دو زنده بمانند.

در حال حاضر FBI مسووليت تحقيقات در اين پرونده را برعهده گرفته است. يك منبع آگاه به سي‌ان‌ان بيان كرده كه تحقيقات در سطح جهاني انجام مي‌شود و ماموران مستقر در رياض ماموريت دارند با همكاري دولت عربستان يك ارتباط مستقيم ايجاد كنند و اطلاعات بيشتري از شكل تيرانداز به دست آورند. عربستان نيز پيش‌تر قول مساعد براي همكاري در اين زمينه داده بود. گفته مي‌شود در اين ميان 6 تبعه سعودي نيز كه در ارتباط با اين حادثه بوده را دستگير كرده‌اند. گفته مي‌شود اين افراد در حال فيلمبرداري از محل بوده‌اند. در كارت شناسايي كه از محمد سعيد الشمراني منتشر شده، نشان مي‌دهد كه كارت تردد او تا ژانويه سال 2020 اعتبار داشته و احتمالا دوره آموزش 3 ساله او به پايان مي‌رسيده و بايد به عربستان بازمي‌گشت. با اين حال دونالد ترامپ كه پس از تيراندازي در جمع خبرنگاران حاضر شد تمام تلاش خود را كرد تا اين حمله را تروريستي اعلام نكند و ادعا كند كه اين عمليات هيچ ربطي به دولت عربستان نداشته است. او در خصوص اين حمله گفت: تحقيقات در خصوص اين حمله ادامه دارد و ما خيلي زود در اين زمينه صحبت خواهيم كرد. واقعيت آن است كه دونالد ترامپ نمي‌خواهد هيچ خدشه‌اي به روابط واشنگتن و رياض وارد شود. به ‌رغم همه انتقاداتي كه به اين روابط وارد بوده است در طول دوره رياست‌جمهوري، ترامپ به دنبال تقويت رابطه با متحد خود يعني عربستان سعودي بوده و اين در حالي است كه كنگره امريكا از مداخله مرگبار سعودي‌ها در يمن كه از سال 2015 آغاز شده، ابراز انزجار كردند و خواهان پايان همكاري امريكا با عربستان در اين جنگ شدند اما ترامپ حاضر به اين كار نيست. حتي پس از قتل جمال خاشقچي، روزنامه‌نگار سعودي در كنسولگري عربستان در استانبول باز هم ترامپ حاضر به انتقاد جدي از سعودي‌ها نشد و تلاش كرد تا مي‌تواند از زير بار مسووليت در اين زمينه شانه خالي كند و بارها بر اهميت تحكيم روابط امريكا با عربستان تاكيد كرده است. گفتني است پس از حمله 11 سپتامبر نقش عربستان تا حد زيادي عيان بود اگر اين عمليات تروريستي خوانده شود، مي‌توان يك عمليات تروريستي ديگر در خاك امريكا عنوان كرد كه عربستان سعودي در آن نقش مستقيم داشته است و به نظر مي‌رسد، لابي عربستان حالا فشار زيادي را وارد مي‌كند تا احتمالا اين عمليات تروريستي خوانده نشود. حال بايد نتيجه تحقيقات در مورد اين اتفاق را ديد. شايد دونالد ترامپ و دولت او بار ديگر روي اقدامي كه به ضرر عربستان تمام مي‌شود، سرپوش بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون