• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4532 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۹ آذر

سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه

: كانديداها و شهروندان بر مبناي «تكليف» در انتخابات شركت كنند

رييس قوه قضاييه گفته كه «جرايم و تخلفات انتخاباتي بايد در زمان وقوع آن مورد رسيدگي قرار گيرد، نه بعد از انتخابات». سيدابراهيم رييسي كه در جلسه ديروز شوراي عالي قوه قضاييه، يكي از افتخارات بزرگ نظام اسلامي را ابتنا و اتكا بر راي مردم دانسته و گفته است: «اينكه امام راحل فرمودند «ميزان راي ملت است»، يك سخن تشريفاتي و سياسي نبود؛ بلكه حقيقتا و در عمل به راي و نظر مردم اعتقاد داشتند. مقام معظم رهبري هم به اعتماد عمومي و باور به مردم به نظام اعتقاد دارند و اين متفاوت از بسياري نگاه‌هاي سياسي است كه در دنيا به صورت مقطعي به مردم توجه مي‌كنند و در ميتينگ‌هاي سياسي از مردم سخن مي‌گويند اما پس از رقابت‌هاي سياسي و انتخاباتي، مردم را فراموش مي‌كنند.»

رييس دستگاه قضا، انتخابات را از جلوه‌هاي مهم توجه به راي مردم دانست و ادامه داد: «انتخابات در كشور ما از نظر ظاهري تفاوتي با انتخابات در ساير نقاط دنيا ندارد، اما از نظر ماهيت، تفاوتي اساسي دارد.» رييسي در اظهارنظري حايز اهميت، اين «تفاوت اساسي» را صراحتا «تكليف‌مداري» در انتخابات ما عنوان كرد و گفت: «اساس اينكه كسي خود را در معرض راي مردم قرار مي‌دهد و كسي كه راي مي‌دهد، بايد بر مبناي «تكليف» باشد. تكليف‌مداري، محور ماهيت و سيرت انتخابات در كشور ماست. البته شكل و صورت انتخابات اشكالاتي دارد كه بايد رفع شود و از جمله موضوعاتي است كه بايد در مجموعه الگوهاي اسلامي- ايراني پيشرفت، مورد توجه باشد و يك شكل متناسب با اين الگوها براي آن تدوين شود.»

او گفته است كه مجريان، ناظران، كانديداها و همه مردم بايد «قانون انتخابات» را مبناي عملكرد خود قرار دهند. به‌ گفته رييسي، بايد از شعاري عمل كردن، سياه‌نمايي، تخريب، اقدامات خلاف اخلاق و قانون و هر اقدامي كه نوعي دوگانه‌سازي در جامعه و برخورد ناجوانمردانه به‌جاي برخورد منصفانه و عادلانه به شمار مي‌آيد، پرهيز شود. رييس قوه قضاييه مي‌گويد: «بر اين اساس مجريان، ناظران و عموم مردم كه ناظران هميشگي هستند، بايد به خوبي نظارت داشته باشند كه اگر تخلفي صورت گرفت، فورا به وزارت كشور، شوراي نگهبان و حسب مورد به دستگاه قضايي اعلام كنند.» او همچنين تاكيد كرد: «رسيدگي به تخلفات انتخاباتي بايد به موقع و متناسب باشد و اقدام در خصوص اين تخلفات بعد از برگزاري انتخابات، فايده‌اي ندارد. هر تخلف در هر زماني كه رخ داد بايد همان موقع با آن برخورد شود. در ستاد پيشگيري از جرايم و تخلفات انتخاباتي هم اين موضوعات را پيش‌بيني كرده‌ايم.»

رييسي از همكارانش در دستگاه قضا خواست تا ضمن همكاري با مجريان و ناظران، نسبت به رسيدگي به تخلفات انتخاباتي در زمان خود اقدام كنند. او همچنين ابراز اميدواري كرد كه با عمل به قانون، انتخابات خوبي با حضور مردم برگزار شود و نمايندگاني شايسته قانونگذاري انتخاب شوند تا گامي به سمت قانونگذاري بهتر و ايجاد مجلسي در تراز شوراي اسلامي مرتبط با نظام مقدس جمهوري اسلامي ‌برداريم.

رييس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به فصل تصويب بودجه در مجلس گفت: «محوري‌ترين نكته‌اي كه بايد در اين زمينه مورد توجه باشد، توجه به معيشت قشر محروم جامعه است. در همه تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها و با توجه به جنگ اقتصادي و مشكلات موجود بايد توجه ويژه به اين قشر وجود داشته باشد.»

رييسي در بخش ديگري از سخناش به آزادي مسعود سليماني، دانشمند ايراني از زندان‌هاي امريكا اشاره كرد. مسعود سليماني، استاد دانشگاه‌هاي ايران بيش از يك‌سال به اتهام دور زدن تحريم‌ها در امريكا زنداني بود كه در نهايت روز شنبه، شانزدهم آذرماه با همكاري دولت، وزارت امور خارجه و قوه قضاييه آزاد شد و يك روز بعد به ايران بازگشت. رييسي در اظهارات خود، اقدام امريكايي‌ها در زنداني كردن اين استاد دانشگاه را كاري بسيار زشت و مصداق «دانشمندربايي» توصيف كرد و گفت كه اين كار زشت امريكا در ربودن يك دانشمند بايد مورد سرزنش دولت‌ها و نهادهاي مدعي دفاع از حقوق بشر و همه كساني باشد كه به نوعي دغدغه‌هاي حقوق بشري دارند.

 

تاكيد دادستان كل بر تقويت شبكه ملي اطلاعات

بر اساس اين گزارش، حجت‌الاسلام منتظري، دادستان كل كشور هم در اين جلسه بر اقدام قوه قضاييه جهت اجراي دستور اخير مقام معظم رهبري مبني بر تقويت شبكه ملي اطلاعات تاكيد كرد. اين تاكيد منتظري مبتني بر صحبت‌هاي روز يكشنبه رييس‌جمهوري كشور هنگام تقديم لايحه بودجه سال 1399 كل‌كشور به مجلس بود.

حسن روحاني در بخشي از سخنانش در صحن علني مجلس گفته بود كه شبكه ملي اطلاعات را آنچنان تقويت مي‌كنيم كه مردم براي رفع نيازمندي‌هاي خود نيازي به «خارج» نداشته باشند. او همچنين تاكيد كرده بود كه «اخيرا مقام معظم رهبري هم دستوري در اين زمينه دادند كه ان‌شاءالله در شوراي عالي فضاي مجازي آن را دنبال مي‌كنيم.» و حالا يك روز بعد از اين سخنراني رييس‌جمهوري و وعده او به پيگيري دستور رهبري، دادستان كل‌ كشور نيز در جلسه شوراي عالي قضايي، بر پيگيري اين موضوع در دستگاه قضايي تاكيد كرده است.

همچنين در جلسه ديروز شوراي عالي قوه قضاييه، رييس سازمان زندان‌ها در اجراي رهنمود و مصوبه رييس قوه قضاييه در سفر استان اصفهان در مورد رسيدگي به وضعيت زندانيان اعلام كرد كه از روز گذشته هياتي متشكل از نمايندگان سازمان زندان‌ها و دادگستري استان اصفهان مامور شده‌اند كه در يك مرحله وضعيت تمامي زندانيان موجود را بررسي و زمينه اجراي دقيق تدابير ابلاغي را فراهم كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون