• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4532 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۹ آذر

افزايش تنش ميان تهران و تل‌آويو

پاسخ ايران به هرگونه تجاوز اسراييل كوبنده خواهد بود

گروه ديپلماسي| تنش لفظي ميان ايران و رژيم اسراييل با اظهارات روز يكشنبه «نفتالي بنت» وزير جنگ رژيم صهيونيستي بالا گرفت. نفتالي بنت در نشستي كه روز يكشنبه در تل‌آويو برگزار شد به سنت هميشه به تهديد ايران و لفاظي عليه تهران پرداخت و در اين مسير، سوريه را به عنوان محور انتخاب كرد. اين مقام اسراييلي با اشاره به اينكه رژيم اسراييل مصمم به اخراج ايران از سوريه است خطاب به ايران گفته بود: «سوريه، ويتنام شما خواهد شد. در آنجا غرق خواهيد شد و خون‌تان ريخته مي‌شود. اسراييل بدون خستگي كار مي‌كند تا زماني كه ايران نيروهايش را از سوريه بيرون ببرد. بايد از سياست مهار كردن ايران دست ‌برداريم و به سمت حمله حركت كنيم.» اين مقام اسراييلي پيش از اين نيز خواهان تشديد عمليات‌هاي نظامي تل‌آويو عليه منافع ايران در سوريه شده‌ بود. هم‌راستا با وزير جنگ اين رژيم، «اسراييل كاتص»، وزير امور خارجه اين رژيم نيز در اظهاراتي عنوان كرد كه تل‌آويو براي مقابله با توانمندي‌هاي ايران در حوزه انرژي هسته‌اي چه‌‌بسا دست به حمله به ايران بزند. اظهارات اين دو مقام اسراييلي در حالي مطرح شد كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل نيز در چند ماه اخير و با تنگ‌تر شدن حلقه فشارهاي داخلي بر او
به دليل پرونده فساد و همچنين وضعيت نابسامان سياسي كه دارد، تلاش مي‌كند با بزرگنمايي تهديد ايران، مركز توجه را به سمت تهران سوق داده و زمان بيشتري براي حيات سياسي رو به پايان خود بخرد. نتانياهو در چند سال اخير به‌خصوص پس از حصول توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 وقت در سال 2015، تلاش براي امنيتي‌سازي دوباره پرونده ايران را از چند محور آغاز كرد؛ متهم كردن ايران به فعاليت‌هاي مخرب منطقه‌اي، پرونده‌سازي براي آزمايش‌هاي موشكي، تلاش براي بازگشايي مجدد پرونده ابعاد احتمالا نظامي برنامه هسته‌اي ايران موسوم به پي‌ام‌دي و تحريك ايران در سوريه و عراق با حملات پراكنده نظامي. در چنين شرايطي همزمان با وزراي جنگ و خارجه، شخص بي‌بي نيز در جلسه روز يكشنبه اعضاي كابينه با دخالت در امور داخلي عراق ادعا كرد كه مسووليت حملات اخير در بغداد با نيروهاي حشدالشعبي است. او در ادامه ادعاهايش تلاش كرد حشدالشعبي را شعبه‌اي از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در عراق معرفي كند و خاطرنشان كرد كه بايد بر ميزان فشار بر ايران افزود. بي‌بي كه در يك سال و نيم گذشته از خروج دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا از برجام تلاش مضاعفي را براي وادار كردن اروپايي‌ها به پيوستن به ائتلاف واشنگتن، رياض و تل‌آويو براي اعمال فشار بر ايران به كار بسته بود در بخش‌هاي ديگري از سخنانش تاكيد كرد كه تل‌آويو با يا بدون اروپا به اعمال فشار بر تهران ادامه خواهد داد.

رسانه اسراييلي هاآرتص درباره زنجيره‌اي از اظهاراتي ضدايراني مقام‌هاي اسراييلي در چند روز اخير عليه ايران نوشت: پيش از اظهارات تند وزير دفاع (جنگ) اسراييل، وزير خارجه كابينه نتانياهو ادعا كرده بود كه اگر ايران به سمت توانمندي نظامي هسته‌اي حركت كند، تل‌آويو گزينه نظامي عليه تهران را بررسي خواهد كرد. او در پاسخ به سوال يك رسانه اسراييلي مبني بر اينكه آيا بمباران ايران يكي از گزينه‌هاي اسراييل است؟ گفته بود: بله، اين هم يك گزينه است. ما اجازه نمي‌دهيم كه ايران به توليد بمب اتم بپردازد. اگر آخرين راه براي متوقف كردن تهران حمله باشد ما به گزينه نظامي هم فكر خواهيم كرد. اين مقام اسراييلي همچنين از كشورهاي اروپايي به دليل عدم همراهي با امريكا در سياست فشار حداكثري عليه تهران هم انتقاد كرده و افزوده بود: تا زماني كه ايراني‌ها فكر كنند از حمايت اروپا برخوردار هستند، سخت‌تر از مواضع خود عقب‌نشيني خواهند كرد.

اين رسانه اسراييلي در ادامه اين گزارش ادعا كرده كه تمام تلاش كابينه نتانياهو مهار نفوذ و كاستن از حضور ايران در سوريه است. هاآرتص در اين باره نوشته است: در ماه نوامبر، ارتش اسراييل چند نقطه در سوريه را هدف قرار داد و گفته مي‌شود كه نيروهاي ايراني در اين حملات جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش «اعتماد»، ايران همواره اعلام كرده كه به درخواست دولت رسمي سوريه و به منظور مبارزه با جريان‌هاي تروريستي در اين كشور حضور دارد و تداوم يا قطع اين همكاري با دمشق به خواست دولت بشار اسد بستگي دارد.

تلاش‌هاي اسراييل براي اعمال فشار بر ايران درحالي روز به روز افزايش پيدا مي‌كند كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز اخيرا پرونده رسيدگي به ادعاهاي بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي درباره وجود تاسيسات مخفي هسته‌اي در ايران را آغاز كرده و گفته مي‌شود كه در مكاني به نام تورقوزآباد ذرات اورانيوم غني نشده يافت شده است. همكاري‌هاي ايران و آژانس در اين زمينه ادامه دارد و در جلسه روز جمعه سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه با رافائل گروسي، مديركل تازه‌نفس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز اين پرونده يكي از پرونده‌هاي مورد بحث و روي ميز بوده است.

اظهارات مقام‌هاي متفاوت سياسي و نظامي اسراييل با واكنش تند تهران روبه‌رو شد و سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به اين ادعاها و تهديدهاي نظامي عليه كشورمان گفت: تهديدات رژيم اشغالگر قدس را نشانه ضعف و ناتواني اين رژيم و با هدف سرپوش گذاشتن بر بحران‌ها و مشكلات داخلي سرمداران آن مي‌دانيم؛ رژيمي كه شالوده و ماهيت آن در طول ۷۰ سال سابقه اشغالگري بر تهديد و تجاوز بنا شده است. جمهوري اسلامي ايران با اتكا بر قدرت مبتني بر فرهنگ ايثار و مقاومت مردم خود در دفاع از كيان ايران و امنيت ملي خود لحظه‌اي درنگ و مماشات نخواهد كرد و در برابر هرگونه تجاوز يا اقدام احمقانه، پاسخي كوبنده و پشيمان‌‌كننده خواهد داد.


اختلاف ميان نظاميان اسراييل بر سر تهديد ايران

روزنامه «هاآرتص» در گزارش ديگري از خشم فرماندهان اسراييلي از اظهارات اخير «نفتالي بنت» خبر داده و نوشت: اين بيانيه‌ها بدون هماهنگي با نظاميان صادر شده و خشم فرماندهان اسراييلي را برانگيخته است. برخي از موضع‌گيري‌هاي وزير جنگ جديد حتي فرماندهان ارشد ارتش را هم غافلگير كرده است. برخي از فرماندهان صحبت‌هاي او در مورد «تغيير قواعد بازي» را توهيني به خود تلقي كرده‌اند و مي‌گويند او با چنين موضع‌گيري‌هايي «امنيت اسراييل» را در معرض خطر قرار مي‌دهد. فرماندهان ارشد ارتش و مقام‌هاي امنيتي اخيرا براي بحث در مورد بيانيه‌هاي عمومي بنت در مقر ارتش در تل‌آويو ديدار كرده‌اند. اظهارات بنت مواردي چون تهديد سران ايران، پيشبرد شهرك‌سازي يهودي در الخليل همچنين صحبت‌هايي در خصوص تغيير قوانين بازي در قبال حماس و جهاد اسلامي را شامل شده است. در جريان بحث‌هاي صورت ‌گرفته در مورد نحوه برخورد با صحبت‌هاي بنت، برخي افراد حاضر در نشست، اظهارات او را غيرمسوولانه توصيف كرده‌اند. برخي ديگر حتي اين فرض را مطرح كرده‌اند كه بنت تلاش مي‌كند، دستاوردهاي مقام‌هاي سابق از جمله «گادي ايزنكوت» رييس سابق ستاد مشترك ارتش را كوچك و ناچيز به تصوير بكشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون