• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4534 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر

بازتاب

هشدار دبير شوراي نگهبان به هيات‌هاي اجرايي انتخابات

جلسه شوراي نگهبان روز گذشته با حضور همه اعضاي فقيه و حقوقدان اين شورا و به رياست آيت‌الله جنتي برگزار شد. در ابتداي اين جلسه آيت‌الله جنتي با اشاره به نام‌نويسي بيش از ۱۶ هزار نفر براي نامزدي در انتخابات مجلس يازدهم و آغاز فرآيند بررسي صلاحيت‌ها توسط هيات‌هاي اجرايي اظهار كرد:«از اعضاي محترم هيات‌هاي اجرايي در سراسر كشور مي‌خواهيم كه بررسي صلاحيت‌هاي داوطلبان انتخابات مجلس را با دقت زياد انجام دهند و مراقبت كنند تا حق كسي ضايع نشود. در بررسي صلاحيت‌ها، حق كانديداها و حق مردم هر دو بايد حفظ شود و داوطلباني كه داراي شرايط هستند در هيات‌هاي اجرايي رد صلاحيت نشوند و افرادي كه آلوده به فساد يا فاقد شرايط هستند نيز تاييد نشوند.» دبير شوراي نگهبان با تاكيد بر نقش نظارتي شوراي نگهبان بر عملكرد هيات‌هاي اجرايي، ابراز اميدواري كرد كه «دقت كافي در انطباق شرايط و موانع نمايندگي مجلس با وضعيت داوطلبان توسط هيات‌هاي اجرايي صورت گيرد تا شاهد بي‌دقتي در بررسي صلاحيت‌ها از سوي آنها نباشيم.» او خطاب به هيات‌هاي اجرايي بيان كرد:«اگر دقت كافي در بررسي صلاحيت‌ها صورت بگيرد و نسبت به فساد اقتصادي و فساد اخلاقي و ضديت با حاكميت، مسامحه‌اي نشود ديگر شاهد شكايت كمتر داوطلبان به شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌هايشان خواهيم بود.» جنتي در ادامه با اشاره به نام‌نويسي افرادي براي نمايندگي در انتخابات اولين ميان‌دوره‌اي پنجمين دوره مجلس خبرگان گفت:«طبق قانون بررسي صلاحيت‌هاي انتخابات مجلس خبرگان بر عهده شوراي نگهبان است و بايد داوطلبان نامزدي در اين مجلس شرايطي همچون اشتهار به ديانت و وثوق و شايستگي اخلاقي، اجتهاد در حد قدرت استنباط بعضي از مسائل فقهي، بينش سياسي و اجتماعي و آشنايي به مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوري اسلامي و نداشتن سوابق سوء سياسي و اجتماعي را داشته باشند.» او با تاكيد بر اينكه احراز چنين شرايطي در اين تعداد از داوطلبان آن هم در اين مدت كوتاه، بسيار كار مشكلي است، خاطرنشان كرد: «شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها چه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و چه مجلس خبرگان رهبري با دقت، اسناد و شرايط تك تك داوطلبان را بررسي مي‌كند و هرگز تحت فشار و درخواست‌هاي غيرقانوني قرار نمي‌گيرد.»

نام‌نويسي 208 نفر براي 7 كرسي مجلس خبرگان

«۲۰۸ نفر در انتخابات ميان‌دوره‌اي دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري ثبت‌نام كرده‌اند» اين خبري است كه روز گذشته سيداسماعيل موسوي، سخنگوي ستاد انتخابات كشور درباره تعداد افراد ثبت‌نام‌ كننده براي رقابت بر سر 7 كرسي خالي مجلس خبرگان رهبري داد. نخستين ميان‌دوره پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري همزمان با يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي يعني دوم اسفند ماه برگزار خواهد شد و براساس اظهارات سخنگوي ستاد انتخابات كشور «ثبت‌نام داوطلبان تا پايان ساعت اداري امروز(پنجشنبه) ادامه خواهد داشت.» اين مقام مسوول در ستاد انتخابات همچنين درباره بيشترين تعداد ثبت‌نام‌ كنندگان براساس تفكيك استاني بيان كرد:«در استان قم براساس آخرين آمار ۱۰۵ نفر، در استان تهران ۷۱ نفر، در استان خراسان رضوي ۱۳ نفر، در استان خراسان شمالي ۱۳ نفر و در استان فارس نيز ۶ نفر براي شركت در نخستين ميان‌دوره پنجمين مجلس خبرگان رهبري ثبت‌نام كرده‌اند.» نكته قابل‌ توجه در اين ميان آن است كه براساس اخبار ارايه شده، محمدتقي مصباح‌يزدي همچنين محمد يزدي كه در جريان انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري كه همزمان با دهمين دوره انتخابات مجلس در اسفند ماه 94 برگزار شد، موفق به كسب راي مردم نشده و از ورود به مجلس خبرگان بازماندند، خود را براي ورود دوباره به مجلس خبرگان آماده كرده و در انتخابات نام‌نويسي كرده‌اند. اين درحالي است كه بسياري از تحليل‌گران امروز برخلاف انتخابات 94 معتقدند كه در سايه كاهش مشاركت احتمالي مردم در انتخابات هيچ بعيد نيست كه اين دو شيخ اصولگرا در مجلس خبرگان حاضر شوند.

7 انتصاب جديد در سازمان بسيج مستضعفان

صبح روز گذشته جلسه شوراي معاونان اقشار بسيج در سالن رضوي سازمان بسيج و با حضور سردار غلامرضا سليماني، رييس سازمان بسيج مستضعفين و جمعي از مسوولان و معاونان اقشار بسيج برگزار شد. سردار سليماني در اين نشست با اشاره به اهميت طرح اعتلاي بسيج و ضرورت نقش‌آفريني در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي اظهار كرد:«بايد در جهت اعتلاي سطح مديريتي بسيج با محوريت بيانيه گام دوم انقلاب تلاش كنيم. بايد در راستاي ماموريت‌هاي بسيج به توسعه هدفمند بينديشيم و در جهت تاثيرگذاري بهتر برنامه‌هاي بسيج در سال ۹۹ برنامه‌ريزي دقيقي داشته باشيم.» او در ادامه با بيان اينكه «تبديل تهديدها به فرصت بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري از اهداف بسيج است» به تشريح برنامه‌هاي بسيج در سال ۹۹ پرداخت . در پايان اين جلسه انتصابات جديدي در سازمان بسيج صورت گرفت كه بر اين اساس سرهنگ پاسدار ملكشاهي، جانشين سرهنگ زبيداني در دانشكده شهيد مطهري بسيج شد. همچنين رمضانيان به عنوان رييس پژوهشكده مطالعات و تحقيقات بسيج منصوب شد. رياست دبيرخانه هماهنگي اقشار بسيج را سرهنگ نصر عهده‌دار شد و سردار بريماني به عنوان مسوول معاونت برنامه و بودجه و مالي بسيج انتخاب شد. مرادي نيز كه قبلا مسووليت بسيج فرهنگيان را عهده‌دار بود به عنوان رييس شوراي عالي قشر بسيج فرهنگيان انتخاب شد و به جاي او سرهنگ مطهري به عنوان مسوول بسيج فرهنگيان منصوب شد. همچنين سرهنگ پازدار با حفظ سمت معاون اجرايي، سرپرستي حوزه رياست سازمان بسيج را نيز پذيرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون