• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4537 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ آذر

غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران سازندگي:

خاتمي از معرفي ليست انتخاباتي به مردم ناراحت است

غلامحسين كرباسچي معتقد است كه اگر بخواهيم رهبر جريان اصلاحات را به عنوان رهبر اجرايي يعني كسي كه بخواهد به افراد بكن و نكن بگويد و مثل يك دبير حزب باشد، معرفي كنيم، بايد بدانيم كه اصلاحات چند رهبر دارد. او از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و خاتمي به عنوان افراد شاخص و مورد احترام مجموعه اصلاحات ياد مي‌كند و درباره سيدمحمد خاتمي مي‌گويد: «آقاي خاتمي واقعا الان مورد احترام مجموعه اصلاحات است. ولي همه مي‌دانيم آقاي خاتمي در ريز مسائل جاري مجموعه اصلاح‌طلبان، اينكه دبير حزبي را صدا كند و بگويد اين كار را بكند يا به يك كانديدا بگويد چون اينجا رأي اينطور است، تو چه رأيي بده يانده؛ اينطور نبوده.» اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه مي‌خواستند «سامانه سرا» را شكل بدهند تا جايگزين راي نهايي سيد محمد خاتمي يا شوراي اصلاحات شود، درباره علت چنين اقدامي چنين توضيح مي‌دهد: «وقتي يك ليست در مي‌آيد كه نهايتا مي‌گويند اين ليست را آقاي خاتمي امضا مي‌كند، دو نكته دارد: يك باري دارد براي آقاي خاتمي كه عده‌اي تأييد شدند يا نشدند، اينها همه به آقاي خاتمي گير مي‌دهند و ديگر اينكه اگر رأي بياورد يا نياورد، بار مثبت يا منفي آن متوجه آقاي خاتمي مي‌شود. ولي وقتي كه اين نظرسنجي از يك طيف وسيع‌تري كردند، مثلا ۳۰ هزار يا ۴۰ هزار نفر، ديگر نمي‌گويند اين ليست آقاي خاتمي است، مي‌گويند اين ليست مجموعه اصلاح‌طلبان است زيرنظر مجموعه. نهايتا آقاي خاتمي هم بگويد من نظر مجموعه را قبول دارم.»

او معتقد است كه امضاي آقاي خاتمي به عنوان سر جريان و پايه ليست‌هاي ارايه شده در انتخابات، از نظر «رأي مردم» پاسخ داده اما مطالبات مجموعه را پاسخ نداده است و مورد رضايت مردم نبوده است. كرباسچي علت اين نارضايتي را «بي سر و ساماني» مجموعه اصلاح‌طلبان مي‌داند و البته وضعيت اصولگراها را هم به همين صورت اعلام مي‌كند. اين فعال سياسي با اشاره به اينكه «آقاي خاتمي خودش هم ناراحت است كه مجموعه‌اي را به مردم معرفي كرده و اينها آمدند در مجلس يا دولت يا شوراي شهر، ولي عملكردشان مورد رضايت مردم نبوده»، از «اعتراف به اشتباه» به عنوان «كار صادقانه» ياد مي‌كند و مي‌گويد: «بايد اعتراف كنيم كه ما در انتخاب و تشخيص اينها اشتباه كرديم وگرچه نسبت به رقباي‌شان هنوز هم بهترند ولي مي‌شد بهتر از اين هم عمل كرد و هيچ اشكالي هم ندارد كه مردم در تشخيص ما تشكيك كنند.»

او با بيان اينكه آقاي خاتمي هم از شوراي شهر و هم از مجلس و هم از دولت ابراز نارضايتي و انتقاد مي‌كند، ادامه داد: «بخشي از آن (انتقاد) مربوط به آدم‌ها مي‌شود و بخشي هم مربوط به چيزهايي است كه شايد خارج از اختيار آنهاست. كرباسچي معتقد است كه «آقاي خاتمي هم قبول دارد كه در جريان اصلاحات، آن چيزي كه مي‌خواسته و فكر مي‌كرده و در ذهنش بوده، آن اتفاق نيفتاده.»

غلامحسين كرباسچي با بيان اينكه «نارسايي‌هايي در جامعه هست كه ما نمي‌توانيم ناديده بگيريم»، ادامه مي‌دهد: «اين نارسايي‌ها، در اصل مساله برمي‌گردد به اول: ريشه‌هاي اقتصادي آن. بالاخره بيكاري، تورم، فشارهايي كه روي مردم به اين لحاظ هست، زمينه‌ساز اين است كه يك نارضايتي وسيعي ايجاد شود. يك بخشي از اين برمي‌گردد به مجموعه گرفتاري‌هايي كه كشور دارد. بالاخره ما در نبرد خواسته يا ناخواسته تحريم‌ها هستيم كه فشار اصلي آن، چه بخواهيم و چه نخواهيم، بر دوش ضعيف‌ترين اقشار است.»

او با اشاره به اينكه الان جنگ و نبرد اقتصادي داريم، همين موضوع را زمينه نارضايتي مردم مي‌داند و مي‌گويد: «هر نظام يا رژيمي در مملكت باشد، بالاخره يك عده مخالف آن نظام هستند، ممكن است كه عمده آنها در خارج باشند و جرأت نكنند داخل بيايند، از خارج رجزخواني كنند، تاثيراتي هم در داخل روي عده‌اي مي‌گذارد، ما نمي‌توانيم انكار كنيم كه يك عده در داخل هم با اصل نظام و اصل ساختاري كه وجود دارد، مشكل دارند. زمينه اين نارضايتي عمومي وقتي منضم شود به آن دشمني‌ها و تبلغات، مي‌تواند اين گرفتاري‌ها را درست كند.» به گفته او، عملكرد اجرايي دولت، قوه قضاييه، برخوردهاي نمايندگان مجلس و نهادهاي مختلف در مردم، اين قضيه را مي‌تواند تشديد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون