• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4537 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ آذر

نگاهي به نيم‌فصل اول ليگ برتر

باشو، ستاره كوچك

علي كربلايي

 

 

هفته پانزدهم ليگ برتر فوتبال ايران به پايان رسيد تا از نظر جدولي نيم‌فصل اول فوتبال ايران به پايان رسيده باشد؛ هرچند تعطيلات نيم‌فصل بعد از پايان هفته شانزدهم به اتمام مي‌رسد. نكته جالب توجه اينجاست كه تا پايان هفته پانزدهم، تنها 6 تيم تمام بازي‌هاي خود را انجام داده‌اند و 8 تيم 14 بازي كرده‌اند و 2 تيم 13 مسابقه‌شان را به اتمام رسانده‌اند. از همين اعداد و ارقام مشخص است كه نيم‌فصل اول ليگ برتر فوتبال ايران با چه كيفيتي برگزار شده و طرفداران فوتبال چه فصلي را پشت سر مي‌گذارند. ديدارهاي زيادي به دلايل نامعلوم لغو شده‌اند. به عنوان مثال ديدار تيم‌هاي پرسپوليس و نساجي در روزي كه شاخص آلودگي هوا 131 بود لغو و از آن سو ديدار تيم‌هاي استقلال و شاهين بوشهر در روزي كه شاخص آلودگي هوا در ورزشگاه آزادي عدد 153 را نشان مي‌داد، برگزار شد. چندين بار ورزشگاه محل برگزاري بازي‌ها تغيير كرد و همچنين بارها ساعت بازي‌ها گاهي تا 24 ساعت جابه‌جا شد. آشفتگي بي‌مثال ليگ برتر در تك‌تك تيم‌ها هم ديده مي‌شود و اوضاع سازمان‌دهي تيم‌ها چندان بهتر از خود ليگ نيست. استقلال در دو بازي پاياني نيم‌فصل بدون سرمربي، بدون كمك‌مربي، بدون سرپرست و بدون مديرعامل به مصاف رقباي خود رفت تا ليگ برتر شمايل يك ليگ محلي را به خود بگيرد. به دليل استانداردسازي ورزشگاه‌ها، مسابقات با حدود يك ماه تاخير برگزار شد و البته استانداردسازي هم صورت نگرفت و يك نونهال جان خود را در ورزشگاه آزادي بر اثر برق‌گرفتگي از دست داد.در ادامه نگاهي خواهيم داشت به نكته‌هاي گوناگوني كه در نيم‌فصل اول توجه‌ها را جلب كرد.

باشو، شگفتي‌ساز كوچك

استقلال با استراماچوني جاني تازه گرفت و مربي ايتاليايي موفق شد با چيدماني فراموش‌شده در فوتبال ايران، آبي‌هاي پايتخت را تبديل به وحشتناك‌ترين تيم نيم‌فصل اول كند. مهم‌ترين حسني كه اين تغيير تاكتيك داشت، استفاده بهينه از مهدي قائدي بود. او در تيم منصوريان و شفر به عنوان وينگر به كار گرفته مي‌شد و به دليل ضعف جسماني، چندان فرصت بروز توانايي‌هايش را نداشت. اما استراماچوني پست او را عوض كرد و قائدي تبديل به يكي از دو مهاجم استقلال شد. اين تغيير پست نقطه آغازي بر درخشش باشو شد. قائدي 911 دقيقه در تركيب تيمش حضور داشته و با 8 گل و 5 پاس گل، عملكردي بي‌نظير داشته است. او مي‌تواند پس از 8 سال تبديل به اولين آقاي گل استقلالي ليگ برتر بشود و اگر به همين روند ادامه بدهد، چنين افتخاري دور از دسترس نيست تا بعد از رفتن طارمي از ليگ برتر، يك بوشهري ديگر خودنمايي كند. زوج‌سازي فوق‌العاده استراماچوني از قائدي و دياباته، يكي از خطرناك‌ترين خط حمله‌هاي تاريخ ليگ برتر را ساخته است. اين 2 بازيكن در مجموع 15 گل به ثمر رسانده‌اند و اين آمار از تعداد كل گل‌هايي كه شهر خودرو و نفت مسجد سليمان به عنوان بالانشينان ليگ به ثمر رسانده‌اند، بيشتر است.

ترابي تيم كالدرون را به‌ دوش مي‌كشد

مهدي ترابي در اين فصل كمي دچار سرگيجه بوده و هفته‌هاي زيادي با اشتباه تاكتيكي كالدرون در پست شماره 10 به ميدان رفت كه علي‌القاعده آن درخشش هميشگي‌اش را نداشت و توانايي‌هايش به اندازه كافي مورد استفاده قرار نمي‌گرفت. اما با بازگشت بشار رسن به تركيب ترابي دوباره به كناره‌هاي زمين متمايل شده و با استفاده از سرعت، قدرت دريبلينگ، آگاهي محيطي بالا، ارسال پاس‌هاي كليدي و قدرت شوت‌زني، وضعيت پرسپوليس را متحول كرده است. ترابي تا پايان هفته پانزدهم 6 گل زده و 4 پاس گل ثبت كرده است. اين در حالي است كه پرسپوليس در مجموع 18 گل به ثمر رسانده. ترابي در بيش از 50 درصد گل‌ها تاثير مستقيم داشته است و از اين حيث در ليگ برتر ركورددار است. كالدرون بيشتر امتيازاتي را كه گرفته، مديون ترابي بوده و بسياري از گل‌ها و پاس گل‌هايي كه اين بازيكن ثبت كرده، روي خلاقيت فردي‌اش بوده است.

كلين‌شيت‌هاي پياپي

پيام نيازمند موفق شد در نيم‌فصل اول ليگ برتر ركورد كلين‌شيت تاريخ فوتبال ايران را بشكند. حسين حسيني سال گذشته اين ركورد را به نام خودش زده بود اما نيازمند از ابتداي ليگ 935 دقيقه دروازه‌اش را بسته نگه داشت و حالا ركورددار طولاني‌ترين كلين‌شيت تاريخ ليگ برتر است.

داوري، همچنان نقش اول اعتراضات

كنفرانس خبري جنجالي امير قلعه‌نويي در مشهد، آينه‌اي تمام‌نما از وضعيت ليگ برتر در سال 98 است. قلعه‌نويي در اين كنفرانس 4 نفر را با خودش همراه كرده بود كه يكي از آنها «بادي‌گارد» او بود و مشخص نيست حراست ورزشگاه امام رضا چگونه به او اجازه ورود به محوطه كنفرانس خبري را داده بود. خبرنگاران مشهدي كه معتقد بودند دو پنالتي تيم‌شان سوخته، به تندي به قلعه‌نويي تاختند و يكي از عجيب‌ترين صحنه‌هاي نيم‌فصل را رقم زدند. اشتباهات داوري در اين فصل فوتبال ايران مانند فصول گذشته در اغلب بازي‌ها ديده مي‌شود و با توجه به جو متشنجي كه عليه داوران وجود دارد، هر بازي آبستن اعتراضات شديد بازيكنان، كادر فني و هواداران به داورهاست.

خارجي‌هايي كه رفتند

چندين نيمكت ليگ برتر به دلايل گوناگون دستخوش تغيير شدند. از شاهين بوشهري انتهاي جدولي تا استقلال صدر جدولي، به بهانه‌هاي مختلف مربي‌ها نيمكت‌شان را از دست دادند يا آن را ترك كردند. استراماچوني به دليل پايبند نبودن استقلال به تعهدات مالي كوله‌بارش را جمع كرد و مهم‌ترين بحران نيم‌فصل اول فوتبال ايران را به وجود آورد. مصطفي دنيزلي، سرمربي گران‌قيمت تركيه‌اي تراكتور به دليل نتايج ضعيف و با توافقي دوطرفه، از جمع تراكتورسازان جدا شد.

نفت MIS، شايسته تحسين

شاگردان مهدي تارتار موفق شدند در كنار سپاهان تنها تيم بدون شكست نيم‌فصل اول باشند. با توجه به هزينه‌اي كه براي بستن اين تيم شده، مسجدسليماني‌ها كاري كرده‌اند كارستان و تا مدت‌ها مي‌توان از اين تيم به عنوان يك نمونه موفق در اتحاد و همدلي ياد كرد.

نگاهي به ركوردها

استقلال با 6 برد پياپي، طولاني‌ترين نوار موفقيت در نيم‌فصل اول را داشت و ركورد مقابل در اختيار شاهين است كه 6 بازي پياپي شكست خورده. استقلال بهترين برد خانگي را مقابل نفت آبادان به دست آورد و پرسپوليس هم مقابل شاهين بهترين برد خارج از خانه را كسب كرد. پيكان با پيروزي 6 بر 2 مقابل ماشين‌سازي پرگل‌ترين بازي را رقم زد و شاهين بوشهر 15 بازي پياپي است كه موفق به پيروزي نشده. در مجموع 222 گل به ثمر رسيده و در هر بازي تقريبا شاهد 2 گل بوده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون