• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

عباس عراقچي با اعلام تاريخ سفر روحاني به توكيو تاكيد كرد

رابطه ايران و ژاپن نيازمند درايت و جسارت

حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان روز جمعه راهي توكيو پايتخت ژاپن مي‌شود. سفري چندساعته و كمتر از يك روز كاري كه به نوعي در پاسخ به سفر آبه شينزو، نخست‌وزير ژاپن به تهران است و البته قريب به دو هفته پس از رايزني‌هاي سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه كشورمان در توكيو انجام مي‌پذيرد. عباس عراقچي كه سابقه سفارت ايران در ژاپن را در كارنامه كاري خود دارد روز گذشته در نشست توسعه رابطه تجاري ايران و ژاپن گريزي به سابقه و تاريخچه اين رابطه زد و گفت: اين نشست همزمان با سفر قريب‌الوقوع آقاي روحاني به ژاپن است كه روز جمعه در پاسخ به سفر نخست‌وزير ژاپن به تهران انجام مي‌شود. سفر سران دو كشور، نشان‌دهنده يك واقعيت بزرگ در روابط دو كشور است. زماني كه ايران مقابل سياست فشار حداكثري امريكا ايستاده است و انواع توطئه‌ها براي منزوي كردن ايران صورت مي‌گيرد، شاهد هستيم كه در نودمين سالگرد روابط دو كشور، سران ايران و ژاپن به پايتخت‌هاي دو كشور سفر مي‌كنند، ضمن اينكه رييس مجلس ايران هم به ژاپن سفر كرده است.

به گزارش واحد مركزي خبر، اين ديپلمات ارشد كشورمان با اشاره به موانع پيش روي روابط اقتصادي دو كشور اظهار داشت: اين مساله قابل انكار نيست، اما بنيان روابط دو كشور به گونه‌اي است كه فشارها، تحريم‌ها و مسائل مقطعي را رد كرده و اين روابط ادامه مي‌يابد. سياست خارجي ژاپن محافظه‌كار نيست بلكه مبتني بر جسارت و درايت است و تاريخ ۹۰ ساله دو كشور شواهد زيادي بر اين امر دارد، بسياري داستان كشتي نيشيمورا را شنيده‌اند. وقتي در سال ۱۳۲۹ ايران نفت خود را ملي كرد، با فشار همه‌جانبه انگليس روبه‌رو شد كه حتي كشور‌ها را به برخورد نظامي تهديد و تلاش مي‌كرد عليه ايران در شوراي امنيت قطعنامه فصل هفتم بگيرد. الان هم تاريخ تكرار مي‌شود. كساني كه امروز شعار آزادي كشتيراني را مي‌دهند، كساني هستند كه در دهه ۵۰ ميلادي جلوي نفتكش‌ها و كشتي‌ها را در خليج فارس مي‌گرفتند. در آن مقطع سه سال و نيم صادرات نفت ايران قطع شد، عليه ايران كودتا كردند و ۲۵ سال ديكتاتوري عليه ملت ايران اعمال شد. اين خاطرات ملت ايران است. هم‌اكنون نيز ملت ايران به خاطر مساله ديگري هزينه مي‌دهد، ولي ملت ايران ملت بزرگي است و اين خاطرات در تاريخ 7 هزار ساله هضم مي‌شود. در زمان تحريم ايران در دهه ۵۰ ميلادي، تنها كشتي‌اي كه جرات كرد از ايران نفت بخرد، كشتي نيشيموراي ژاپني‌ها بود. آنها ۲۰ هزار تن نفت از ايران خريدند. وقتي كشتي به ژاپن رسيد، انگليسي‌ها شكايت كردند، ولي دادگاه به نفع اين كشتي و شركت ژاپني راي داد كه به نقطه عطفي در تاريخ روابط ايران تبديل شد. وي با بيان اينكه مذاكرات خريد نفت ايران به واسطه يك خبرنگار انجام شد كه براي مصاحبه با مصدق از سوي روزنامه يوميوري به تهران آمده بود، عنوان كرد: آن خبرنگار فرد عادي نبود و در سال ۱۹۵۴ وزير كار ژاپن شد. به هرحال در آن زمان، مذاكراتي صورت گرفت، پيام‌هايي رد و بدل شد كه در نهايت به توافق ميان ايران و ژاپن تبديل شد و اين يك واقعه جدي در روابط دو كشور بوده است.

معاون سياسي وزارت خارجه با بيان اينكه در دهه ۷۰ بعد از شوك نفتي ۱۹۷۳توافق ميان ايران و ژاپن صورت گرفت كه ژاپن را از بحران نجات داد، يادآور شد: بعد از انقلاب نخستين كشتي‌اي كه به ايران آمد و نفت خريد، ژاپني بود كه ۷۰ روز بعد از انقلاب ۲۳۰ هزار تن نفت از ايران خريداري كرد. در دهه ۸۰ كه جنگ تانكر‌ها و نفتكش‌ها در خليج فارس رخ داد، در آن دوران تنها كشتي‌هايي كه صحيح و سالم مي‌آمدند و مي‌رفتند، كشتي‌هاي ژاپني‌ها بود. عراقچي با بيان اينكه سياست خارجي ژاپن هوشمندانه است، افزود: البته آنها ملاحظاتي هم دارند. آنها متحد امريكا هستند كه به ما مربوط نيست، اما اين اتحاد ملاحظاتي براي آنها دارد، ولي سياست خارجي ژاپن همراه با درايت و جسارتي بوده كه آنها را به دومين قدرت اقتصادي جهان تبديل كرده است. وي با تاكيد بر اينكه آخرين جسارت و درايت ژاپن، سفر آقاي «آبه» به تهران و دعوت از روحاني براي سفر به توكيو بود، بيان كرد: در اين دوران تحريمي، ژاپن درايت و جسارت خود را به كار انداخت و شاهد سفر آبه به تهران بوديم. ۴۱ سال بود كه نخست‌وزير ژاپن به ايران سفر نكرده بود. در پسابرجام هم كه مقامات بسياري به ايران آمده بودند، امكان سفر نخست‌وزير ژاپن به ايران فراهم نشد، ولي اين سفر در اين ماه‌ها رخ داد. معاون سياسي وزير امور خارجه با بيان اينكه وقتي جسارت و درايت ژاپن با جسارت و درايت ايراني تلفيق مي‌شود مي‌تواند براي دو كشور نتايج موفقي به همراه داشته باشد، گفت: سفر روحاني به ژاپن بسيار فشرده و يك‌روزه و در ادامه اهداف دو كشور در راستاي منافع ملي دو كشور است. نبايد توقع خاصي هم داشت. سفر‌هاي ديپلماتيك يك جريان مستمر است و اين‌گونه نيست كه با يك حركت نتيجه خاصي حاصل شود. بايد صد‌ها ملاقات كرد كه به نتيجه نزديك شود.

 

بنيان محكم روابط دوجانبه

عراقچي در حاشيه اين نشست در جمع خبرنگاران توضيحاتي درباره سفر آتي روحاني به ژاپن ارايه كرد. به گزارش واحد مركزي خبر، عراقچي درباره جزييات سفر روحاني به توكيو گفت: آقاي روحاني رييس‌جمهور در سفر كوتاه‌مدت خود به ژاپن، با نخست‌وزير اين كشور ديدار و گفت‌وگو مي‌كند. اين سفر نشان‌دهنده استحكام روابط دو كشور در شرايط مواجهه ايران با سياست فشار حداكثري امريكاست. در حالي شاهد برگزاري مراسم گراميداشت نودمين سال برقراري روابط ديپلماتيك ايران و ژاپن هستيم كه رييس‌جمهور ايران و نخست‌وزير ژاپن قرار است با يكديگر ديدار كنند و اخيرا نيز رييس مجلس ايران از توكيو ديدار كرده بود. البته روابط اقتصادي دو كشور با مشكلات و موانعي روبه‌رو بوده است، اما معتقديم بنيان روابط دو كشور به اندازه‌اي مستحكم است كه مشكلات و فشار‌ها را مي‌توان حل كرد و با قوت به مسير ادامه داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون